Herinner mij eraan dat ik goed ben

Laatst las ik een in het Engels geschreven stukje, omdat ik het zo goed vind aansluiten bij mijn eigen visie, heb ik het (een beetje op mijn manier) in het Nederlands vertaald. Het stukje heet:

Herinner mij eraan dat ik goed ben.

Onlangs kreeg ik iets te horen over een Afrikaanse stam, die iets geweldigs doet.

Wanneer iemand iets kwetsends en fouts doet, nemen ze die persoon mee naar het centrum van de stad.

De hele stam komt mee en omringt deze persoon.

Gedurende twee hele dagen zullen de stamleden alle goede dingen die de man ooit heeft gedaan aan hem vertellen.

De stam is van mening dat ieder mens in de wereld komt als zijnde een goed mens.

Ieder van ons heeft een enorme behoefte aan veiligheid, liefde, vrijheid en geluk.

Maar soms maken mensen in het nastreven van die dingen fouten. Deze gemeenschap ziet wandaden als een schreeuw om hulp.

Zij houden samen.

Ze creëren een band omwille van hun medemens met de reden om hem hoog te houden, om hem opnieuw te verbinden met zijn ware natuur, om hem te herinneren aan wie hij werkelijk is, totdat hij zich de waarheid, waar hij tijdelijk van is afgesloten, weer volledig kan herinneren  ‘IK BEN GOED’.

MOOI HÈ? En zo van toepassing op moeilijk opvoedbare kinderen 😉

Omdat het mij in die tijd helaas ontbrak aan die stam (en al helemaal aan een Afrikaanse) heb ik in mijn eentje nog harder moeten roepen om mijn zoon ervan te overtuigen dat hij in zijn hart een goed mens was en is.

Nu begint het er eindelijk op te lijken dat hij het zichzelf ook weer volledig kan herinneren.

Schor van het schreeuwen en moe maar voldaan, kan ik eindelijk  achterover leunen en toekijken hoe hij steeds dichter bij zijn ware zelf komt. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost maar…..het klopt…

DSCN1078

Dus ouders van een moeilijk opvoedbaar kind, als je kind door middel van zijn of haar wandaden laat zien dat het om hulp schreeuwt, schreeuw dan nog harder terug en slinger al het goede wat het kind in zijn leven beslist ook ooit goed heeft gedaan recht in zijn gezicht terug.

Laat merken en voelen dat je kind méér is dan zijn wandaden.

Nog twee favoriete spreuken van mij:

“Hou van mij wanneer ik het het minste verdien, want het is juist dán dat ik het het hardste nodig heb…”

Before you judge me try hard to love me.

6 thoughts on “Herinner mij eraan dat ik goed ben

  1. Je hebt ons met heel veel onvoorwaardelijke liefde opgevoed.
    Je neemt ons zoals we zijn en bent daar trots op.
    Je biedt altijd een luisterend oor wanneer daar behoefte aan is en je oordeelt niet.
    Je helpt ons keuzes te maken vanuit ons hart.
    Je bent ontzettend wijs, je hebt hart voor je medemensen… Nog meer? Hihi! 😉

    • Nou, nou, als ik het nu nog vergeet dan weet ik het ook niet meer.
      Ik kan er voorlopig weer tegen, super bedankt.
      En het heeft je volgens mij niet eens twee dagen gekost.
      Kun je nagaan hoe een persoon, die twee dagen niets anders dan lof over zich heen krijgt, zich zal gaan voelen 😉
      Dat kan niet meer stuk!

      Ik neem jullie inderdaad zoals jullie zijn omdat ik geen beeld in mijn hoofd heb van hoe ik vind dat jullie zouden moeten worden.
      Dat maakt het voor mij ook gemakkelijk om niet over jullie te oordelen, want als jullie niet aan een of ander beeld (van mij) hoeven te voldoen, zit er ook geen oordeel op dat wat jullie doen of laten.
      Snap je het nog?
      Dat houdt niet in dat ik nooit mijn (vaak ongezouten) mening geef, maar ik zal jullie keuzes nooit veroordelen of jullie erop afkeuren.
      Ik vind het belangrijk dat de keuzes die jullie maken vanuit een (blij en liefdevol) hart komen (is gezond verstand) en niet vanuit een bang hart (is volgens mij ego).
      Keuzes die je vanuit gezond verstand maakt zijn rationeel niet altijd logisch te verklaren.
      Deze keuzes komen vaak van een heel diep innerlijk weten waarvan je vaak achteraf bevestigd krijgt dat het de juiste keuze was (voor jou).
      Het wil ook niet altijd zeggen dat die keuzes jou de makkelijkste kant opsturen in het leven.
      Het tegendeel is vaak waar, maar dan liggen juist in die keuzes jouw grootste persoonlijke groeipunten.
      Door die keuzes te maken wordt je vaak gedwongen voor jezelf heel wat uit te ‘vogelen’, wat ook heel veel frustratie, verdriet en pijn met zich mee kan brengen.
      Gelukkig heb je dan een mama waar je af en toe naar terug kunt vliegen,waar je veilig en geborgen (onder haar beschermende vleugels) kunt bijkomen van alle ups maar zeker ook de downs van het leven 😉

      Heel veel liefs van mama. XXXX

  2. Hoi Marion,

    Mooie post ‘voordat je oordeelt doe al het mogelijke om van me te houden’.
    Hier zit alles in n.l. geen schuld, liefde,onzelfzuchtigheid en mededogen, klinkt zo simpel en toch is het ikje hier niet van gecharmeerd.

    Tot ziens

    En met waardering Xavier

    • Het Ik-je wil voor zichzelf gaan, wil zichzelf behagen en plezieren en vindt het moeilijk om onzelfzuchtig te zijn en mededogen te tonen.
      Maar daarom heeft de natuur ‘kinderen’ uitgevonden,zodat ze ons kunnen helpen een liefdevol, onzelfzuchtig mens te worden 😉
      Ze halen echt het onderste uit de kan om je te testen 🙂

      Waardering terug van Marion.

Leave a comment