Rijstwafels, vet aangekleed.

 DSCN1906

Omdat ik het liefst geen brood meer eet ( en al helemaal geen tarwe) moet ik me maar met iets anders troosten. Er zijn genoeg andere voedingsmiddelen waar ik mijn honger mee kan stillen dat is het probleem helemaal niet, maar soms heb je gewoon een transportmiddel nodig, iets waarmee je iets anders naar je mond kunt vervoeren.

Rijstwafels zijn daar uitstekend geschikt voor. Je kunt ze met flink veel (gezond vet) beleggen, en als je erin bijt kraakt het (met een beetje fantasie) bijna net zo gezellig als een vers gebakken broodje. Rijstwafels hebben een volle smaak, ze geven zelfs nog iets extra’s aan het geheel. 

Dit was mijn lunch van vandaag.

DSCN1057

  • Rijstwafels met boekweit ( uiteraard flink besmeerd met biologische roomboter).

  • Dikke plakken camembert, (half) zongedroogde tomaatjes, olijven, gemengde kiemen met daaroverheen balsamico crème.

  • De andere was met roomboter, camembert en een beetje honing.

Maar rijstwafels zijn ook heel lekker met

  • Pindakaas of andere notenpasta’s

  • Kaas

  • Roomkaas

  • Ei  in plakjes maar ook als omelet of als eiersalade

  • Mozzarella

  • Avocado

  • Gerookte zalm of zalmsalade

  • Kipfilet of kipsalade

  • Tonijnsalade

  • Je kunt ze zelfs met fruit beleggen ( notenpasta met banaan heerlijk)

Mij lijkt dat je naar je werk ook gemakkelijk een ‘ rijstwafel-sandwich ‘ kunt meenemen met wat (vet) beleg ertussen en eventueel een droog blaadje sla om te voorkomen dat de rijstwafel zacht wordt. Voor mensen met een heel vooruitstrevende werkplek, waar een keuken aanwezig is voor het personeel:  neem het pak rijstwafels en het beleg ‘ los ‘ mee en smeer ze op je werk.

Om een lang verhaal kort te maken, als je een rijstwafel vet aankleed is het heel goed te doen om de boterham te laten staan.

DSCN1072

Onderstaande belegde broodjes maak ik wel eens voor (broodetende) gasten, maar dit beleg ( pesto, rucola-sla, parmaham, zongedroogde tomaatjes, feta en sesamzaadjes) zou ook heel mooi op een rijstwafel staan.

DSCN1912[1]

Leave a Reply

