Makkelijke Maaltijden die flink voeden

Bij het nuttigen van een maaltijd denken we nog te vaak in hokjes. Volgens de standaard-normen dus!

Een maaltijd is pas gezond als het bestaat uit: brood, beleg, groenten, aardappelen, rijst, pasta en als afsluiter een (zeer suikerrijk) toetje.

Eigenlijk moeten we weer helemaal opnieuw onze ideeën over wat gezond is gaan bijstellen. We moeten gaan om-denken.

Een maaltijd is pas gezond als hij op de eerste plaats flink voedzaam is.

We zouden onze starheid over voeding dus eigenlijk best een beetje mogen loslaten.

  • Een glas rauwe melk (of twee, drie) is een makkelijke maaltijd die flink voedt, lekker en gezond is en ideaal is voor luie mensen want sneller en simpeler kan het niet.

  • Dat geldt hetzelfde voor kefir (is zelfs nog gezonder dan rauwe melk).

  • Als je door de kefir ook nog een scheut biologische slagroom doet wordt het nog voedzamer (en lekkerder) en je bent nog langer verzadigd.

  • Mocht je nog tijd over hebben en in je gezondheid willen investeren, dan doe je door de rauwe melk of de kefir een rauwe eidooier (of twee). Wat voedingswaarde betreft zit je dan helemaal goed. Een kind kan de was doen toch?

  • Als je geen rauwe melk of kefir hebt kun je bovenstaande ook met yoghurt doen of kwark. Beetje honing erdoor en klaar!

  • Een beker zelfgemaakte warme cacao ( van rauwe melk) met slagroom is een makkelijke voedzame maaltijd.

  • Als je een flinke stoofschotel maakt met veel groenten en vlees, kun je daar twee à drie dagen van eten. Geef er de tweede dag een salade bij. Wat over is kun je zelfs meenemen naar je werk, je hebt op internet speciale thermosbakjes  waarin het eten warm blijft.

  • Kaasblokjes of stukjes leverworst als lunch is ook een maaltijd die zeer voedzaam is, als je daarbij ook nog een kom zelfgemaakte soep eet is het helemaal top! Het vult zelfs beter dan met die boterham erbij ( brood jaagt de bloedsuikerspiegel omhoog waardoor je alleen maar meer honger krijgt).

  • Een omelet van een paar eieren ( je hoeft niet op een paar eieren meer of minder te letten als je overwegend gezond eet) is een makkelijke voedzame maaltijd, kun je ook weer een kom zelfgemaakte bouillonsoep bij eten.

  • Vers fruit met slagroom, maatjesharing ( nee, niet samen eten, het is of/ of, hoewel ik mensen ken die een maatjesharing combineren met slagroom ) een blikje makreel, tonijn of zalm mee naar het werk, een smoothie, het is allemaal snel gedaan, zeer gemakkelijk te bereiden en flink voedzaam.

We denken dat gezond eten en leven moeilijk is en tijdrovend, daardoor maken we ons bij voorbaat al de zin tegen. Gaan om-denken dus. Een maaltijd is pas een maaltijd als hij flink voedzaam is. Een maaltijd dient niet alleen onze maag te vullen, een maaltijd moet ons ( op de lange duur) beschermen tegen allerlei ziekten, kwalen en lichamelijke ongemakken. 

Een goede gezondheid begint bij voedzame maaltijden.

Bron afbeelding http://www.zazzle.nl

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s