Groene bladgroenten versus Weston A. Price Voeding

Iedereen zegt altijd dat je zoveel mogelijk groenten moet eten om gezond en sterk te kunnen blijven, en dan het liefst zoveel mogelijk groene bladgroenten. 

Laat dat nou net het probleem zijn bij lastige eters. Ik loste dat op door vrijwel in elk eenpans-gerecht dat ik maakte heel veel prei te gebruiken (liefst zo klein mogelijk gesneden). In mijn ogen is prei groen en heeft het blad.

Gisteren vroeg ik mij ineens af hoe het nou werkelijk zit met de voedingswaarde van groene bladgroenten ten opzichte van, laten we zeggen, Weston A.Price (WAP) voeding zoals rauwe melk, kefir, (rauwe) eidooiers, slagroom, yoghurt, kwark, kaas, vlees, vis en dergelijke.

Dat zou ik als voedingsconsulente natuurlijk al lang behoren te weten, maar hoe raar het ook mag klinken, dit soort interessante informatie heb ik in mijn opleiding nog nooit voorbij zien komen (of ik was op dat moment druk bezig met andere zaken). Hoogstwaarschijnlijk vielen dit soort dingen onder de zaken die je maar zelf uit moest zoeken. Er werd in ieder geval zo erg op de groenten inname gehamerd dat ik me niet eens de moeite heb genomen om hun woord in twijfel te trekken. Nu ik steeds dichter bij mijn oerinstincten kom (gezond verstand) ga ik steeds meer twijfelen over wat mij ooit is ‘ aangepraat ‘.

Ik ben het dan ook voor mezelf eens gaan nakijken en ik ben zeer verbaasd over de uitslag.

Groene kool, zo wordt gezegd, is één van de gezondste groene bladgroenten. Boerenkool, andijvie, kropsla, veldsla, spruitjes, spinazie, enfin je kent ze wel…..ook! Toch steekt de W.A.P voeding, wat betreft de voedingswaarde, er met kop en schouders bovenuit.

Ik ben gaan nakijken hoeveel Calcium, Magnesium, Ijzer, Vitamine A, B1, B2, B6, vitamine C en E in 100 gram groene bladgroenten zit ten opzichte van 100 gram W.A.P voeding.

Bedenk wel dat het voor moeilijke eters lastiger is om bijvoorbeeld 200 à 300 gram groene bladgroenten te eten dan dezelfde hoeveelheid aan W.A.P voeding. Een glas kefir is al 250 ml, twee eitjes wegen al 100 gram, een kommetje yoghurt is al snel 150 ml en een stuk kaas weegt ook wel wat. Dus met W.A.P voeding zit je gemakkelijker en sneller aan je benodigde voedingsstoffen dan met bergen groenten.

Hier komen mijn bevindingen.

  • Er zit minder calcium in groene bladgroenten dan in W.A.P voeding.

  • Magnesiumgehalte is ongeveer gelijk per 100 gram eetbaar gedeelte, maar omdat je meer W.A.P producten op een dag eet krijg je toch meer magnesium binnen.

  • In zuivel zit weinig ijzer maar in (gekookt) eigeel, vlees en vis zit weer veel, meer dan in spinazie.

  • Vitamine A is ongeveer gelijk per 100 gram eetbaar gedeelte, maar hetzelfde geldt als bij magnesium, omdat je meer W.A.P producten op een dag eet krijg je toch meer vitamine A binnen.

  • In groene bladgroenten zit weinig vitamine B1. In gesmolten roomboter en eigeel zit veel meer.

  • Wat vitamine B2 en B6 betreft blijft het een beetje gelijk.

  • In bladgroenten zit veel meer vitamine C, maar deze vitamine gaat voor een groot deel verloren bij de bereiding van de groenten (wassen, snijden en koken). Nog maar te zwijgen over het feit dat de groenten veel te lang in de winkel ligt voordat het op ons bord beland. Oké, het blijkt dat postelein en veldzuring zeer gezonde groene bladgroenten zijn maar wie eet dit tegenwoordig nog? En dan heb ik het nog niet eens over kinderen ( vaak zeer lastige groenten-eters).

  • Vitamine D zit het meest in dierlijke producten vooral in eieren, roomboter en vis.

  • In groenten zit veel vitamine K, het meeste in zuurkool maar welk kind eet graag (veel) zuurkool? Vitamine K zit ook in kip, vis en lever😦 Om die reden nemen wij weer trouw onze levertraan in. Levertraan zit trouwens ook boordevol vitamine A.

  • Alleen dierlijke producten zijn rijk aan vitamine B12. Zoals vlees, vis, rauwe melk en eieren. Lever en leverproducten bevatten zeer grote hoeveelheden vitamine B12. In sommige algen en zeewieren komt een stof voor die op vitamine B12 lijkt. Deze stof is echter inactief als vitamine. Uit meerdere recente onderzoeken is gebleken dat een vitamine B12-tekort bij kinderen vaker voorkomt dan voorheen werd aangenomen. Een vitamine B12-tekort bij kinderen uit zich vaak met niet-specifieke klachten zoals een ontwikkelingsachterstand, een afbuigende groeicurve, gebrek aan eetlust, geïrriteerdheid/prikkelbaarheid, neurologische problemen en zwakte. 

Je zult mij niet horen zeggen dat groenten niet belangrijk zijn maar de ‘hysterie’ omtrent groenten mag wat mij betreft wel wat minder zijn. Groenten zijn goed als aanvulling. W.A.P voeding is veel voedzamer en bovendien draagt W.A.P- voeding bij aan een zachtaardig karakter, iets wat we volgens mij in deze wereld HARD (T) kunnen gebruiken.

Bron afbeelding: Charlespoliquin.com


4 thoughts on “Groene bladgroenten versus Weston A. Price Voeding

  1. Interessant stukje. Wat ik me dan afvraag, heb je ook gekeken naar de hoeveelheid vitamine en mineralen per 100Kcal. Het lijkt mij namelijk wel makkelijk om met groente veel voedingsstoffen binnen te krijgen zonder te veel Kcal. te consumeren.
    Wat betreft dat mensen weinig groente eten omdat ze het niet lekker vinden, dit moeten ze gewoon leren eten. Toen ik 16 was at ik zo goed als geen groente omdat ik bijna niets lustte, al helemaal niet rauw. Nu (ik 26 ben) eet ik bijna alle soorten groente. De meeste mensen zijn gewoon te lui om dingen uit te proberen waardoor ze het wel lekker vinden. (Ik eet bijvoorbeeld graag kleine stukjes rauwe biet door een rauwe salade waardoor ik de groente die ik minder lekker vind makkelijker kan eten).

    • Dank je voor het compliment.
      Wat goed dat je inmiddels veel groenten bent gaan eten.
      Handige tip trouwens dat trucje met die ‘vieze’ groenten mengen met de lekkere groenten.
      Tja, je wordt natuurlijk ook ouder (en verstandiger)😉 en gaat dan zelf op zoek naar oplossingen.16 jaar is toch al een lastige leeftijd (puberteit en afzetten tegen de ouders enzo).
      Ik zie het ook bij mijn zoon (nu 20).
      Hij at eerst weinig groenten maar probeert nu steeds meer groentesoorten uit.
      Waarschijnlijk omdat de focus hier in huis nu niet meer zo op de groenten ligt😉

      Wat de Kcal. in voedingsmiddelen betreft? Daar kan ik heel kort over zijn.
      Daar houd ik me namelijk totaal niet (meer) mee bezig.
      Veel mensen zijn vaak alleen maar gefocust op die Kcal. uit angst om dik te worden. Ik ook hoor in het verleden, en ik werd alleen maar dikker en dikker)😦
      De mensheid is trouwens nog nooit zó dik is geweest als nu.
      Het is in mijn optiek voor het lichaam totaal niet interessant waar het lichaam zijn voedingsstoffen (en Kcal.) vandaan haalt, als het maar gebeurd.
      Als je het dan (wat vitaminen en mineralen betreft) hoofdzakelijk van de groenten moet hebben, dan kun je eten dat je een ons weegt (daarom eet een planteneter ook de hele dag door) maar daarmee zul je het niet redden (want welk mens heeft zin (en tijd) om de hele dag door bergen fruit en groenten te eten)?
      Wat is dus het gevolg?
      Het lichaam komt niet aan zijn maximum aan voedingsstoffen en blijft zoeken naar méér, daardoor ontstaat een (constant) hongersignaal.
      Dat hongersignaal leggen wij (meestal) het zwijgen op door meer granen (brood, pizza, pasta’s, koek), aardappelen (lees friet) en fruit te gaan eten (want vlees mag ook al niet en teveel eieren zijn ongezond, yoghurt, kwark, kaas en dergelijke moet zo mager mogelijk zijn en blablabla..).
      Voeding gebaseerd op veel granen vult wel (tijdelijk) maar stilt onze ‘honger naar mineralen’ niet, sterker nog, deze voedingsmiddelen wekken juist de honger op.
      Vitamine-en mineralen-INNAME is één, maar vitamine-en mineralen OPNAME is twee!
      Daarom is het zo belangrijk om veel verzadigd vet te eten van voedingsmiddelen die afkomstig zijn van (echte) gezonde dieren.

      Deze vetten bevatten namelijk in ruime mate, de in vet oplosbare vitamines (A,D,E,K) en deze in vet oplosbare vitamines maken het voor het lichaam weer mogelijk om mineralen op te nemen.
      Deze mineralen zetten het lichaam vervolgens weer aan om de in water oplosbare vitamines (B en C) op te nemen.
      Zonder verzadigd vet dus ONVOLDOENDE opname van mineralen en zonder mineralen ONVOLDOENDE opname van vitaminen.
      De mens is namelijk evolutionair ingesteld op enzymrijke en mineraalrijke voeding.
      Groenten is belangrijk in een gezond voedingspatroon maar niet zaligmakend puur omdat ze de in vet oplosbare vitamines A,D,E,K niet (of nauwelijks) bevatten.
      Vooral de vitamines A,D en K(2), komen hoofdzakelijk (en in ruime mate) in dierlijke producten voor (lever, vis, roomboter, kaas, ei, kip, vlees en (rauwe) melkproducten).
      Als je maar genoeg (verzadigde) vetten (en daardoor mineralen) binnenkrijgt komt het met die vitamines dus ook wel goed.

      Het trieste is echter dat we bang zijn gemaakt voor verzadigd vet (ook vanwege de zgn. Kcal.).
      Daardoor hebben de meeste mensen een behoorlijk tekort opgelopen wat die vitamines (A,D,E,K) betreft (en daardoor hebben ze een tekort aan mineralen en andere vitaminen opgelopen).
      Snap je het nog?
      Dus je kunt de hele dag door een berg groenten eten, in de hoop dat je daarmee heel veel voedingsstoffen binnenkrijgt (zonder al teveel Kcal.), maar als de in vet oplosbare vitamines ontbreken (die nu eenmaal het meeste voorkomen in zeer calorierijke voedingsmiddelen) dan worden de vitamines en mineralen uit die berg groenten niet door het lichaam opgenomen.
      De focus moet dus liggen op vetten en mineralen!
      Hier kun je meer lezen over dit onderwerp.
      https://ondermoedersvleugels.wordpress.com/category/omschakelen-naar-gezonde-vetten/
      Hier kun je lezen hoe ik mezelf dagelijks voorzie van voldoende mineralen:
      https://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/09/03/de-ongezouten-waarheid-over-gezond-en-fout-zout/

      Sorry, het was weer een mond vol, maar waar het hart van vol is loopt de mond van over🙂
      Mocht je nog wat leesvoer willen hebben over het verschil tussen plantaardige voeding en dierlijke voeding dan kan ik je dit stukje aanbevelen:
      http://www.westonprice.nl/topic/plantaardige-en-vlezige-praatjes

Leave a Reply

