Chocoladetaart zonder gluten

DSCN1018

Deze taart bevat geen bloem en past in een glutenvrij-dieet. 

DSCN1000

Ingrediënten voor 8 personen:

  • 6 eieren, gesplitst in in eigeel en eiwit

  • 200 gram suiker ( ik heb maar 100 gram suiker gebruikt, hoe minder suiker hoe beter).

  • 300 gram amandelen

  • 200 gram pure chocolade van 70% cacao, in stukjes

  • 200 gram roomboter

DSCN1007 DSCN1008

Bereidingswijze:

  • Klop de eidooiers met de helft van de suiker tot een dikke massa. Klop zeker tien minuten met een elektrische mixer. Ik heb het met de keukenmachine gedaan.

  • Rooster de amandelen kort in een droge koekenpan en maal ze daarna met de chocolade-stukjes fijn in de keukenmachine.

DSCN1009 DSCN1010

  • Smelt de boter in een pannetje, draai het vuur uit en giet het amandel-chocolademengsel erbij. Laat dit even staan zodat de chocolade in de hete boter kan smelten (als dit niet al is gebeurd).

  • Verwarm de hete luchtoven voor op 175 graden.

DSCN1012 DSCN1011

  • Klop met de mixer ( in een brandschone kom) de eiwitten met een snuf zout tot stijve pieken.

  • Klop dan beetje bij beetje de andere helft van de suiker door de stijfgeslagen eiwitten totdat alle suiker is opgenomen.

  • Roer het amandel-chocolade-mengsel door tot een egale saus en schep het door de geklopte eidooiers.

DSCN1013 DSCN1014

  • Spatel vervolgens de stijfgeslagen eiwitten er ook voorzichtig doorheen.

  • Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Vet de rand van de springvorm in met boter.

  • Giet het beslag voorzichtig in de springvorm.

  • Bak de taart in het midden van de oven in ongeveer 40 minuten gaar. 

  • Laat de taart 5 minuten afkoelen en verwijder de vorm.

  • Laat hem daarna op een rooster verder afkoelen.

DSCN1017

Serveer er eventueel slagroom bij want dat maakt deze taart nog vetter😉

DSCN1021

12 thoughts on “Chocoladetaart zonder gluten

  1. Mmmm! Dat ziet er echt heeeel lekker uit! En heel professioneel met al die mooie foto’s!🙂 Kan niet wachten om de taart zelf te proeven!😉 Xxxx.

    • Het regende vandaag en Mitchell had een vriend op bezoek.
      Ik kon het toch weer niet laten om die twee te verwennen.
      Het moest wel een taart worden zonder bloem (gluten) en met zo min mogelijk suiker.
      Toevallig zag ik laatst in de Libelle dit recept.
      Met een paar aanpassingen is het toch een heel aardig taartje geworden al zeg ik het zelf.
      Enfin, je kan straks zelf de proef op de som nemen.
      Neem wel flinke honger mee want deze taart is erg voedzaam (machtig dus).
      Tot straks xxxxxxx

      • De taart ziet er inderdaad heel erg goed uit!
        Ik denk dat de jongens zich zeer zeker verwend hebben gevoeld!😉
        Ik zal een plek(je) voor de taart over laten!😉
        Xxxx.

      • Dat klopt, ze zitten er nu nog van uit te buiken.
        Ik heb de taart maar snel verstopt anders ben ik bang dat er straks niet meer veel van over is.
        Maar ik zal hem met mijn leven (voor jou) bewaken🙂

  2. Hai Marion. Ben onder de indruk van je site, verhalen en recepten. De chocolade taart ga ik proberen. You rock girl! Gr. Anita.

    • Heej Anita,

      Wat leuk dat je me gevonden hebt en nog leuker dat je reageert. Super, ben ik echt blij mee.
      Bedankt voor je compliment.
      Heel veel succes met het maken van de taart.Als het een en ander niet mocht lukken kom je maar eens langs dan maken we hem samen😉
      Maar dat zal wel op niets uitdraaien want we hebben zoveel bij te kletsen.
      Liefs van Marion.

    • Hoi Alexander,

      Leuk om te weten dat je me nog steeds volgt.
      Er komen iedere dag volgers bij dus blijkbaar doe ik toch iets goed😉
      En ik zal mijn ideeën zeker met jullie blijven delen.
      Hartstikke bedankt voor je reactie.

      Gezonde groetjes terug van Marion.

Leave a Reply

