Tips

Ontbijt

  • Smoothie met een hoog gehalte aan vet (kokosolie) bijvoorbeeld gemaakt van volle biologische yoghurt, kefir of volle rauwe melk met een beetje vers fruit.

  • Fruit met slagroom.

  • Omelet, gebakken in roomboter.

  • Eieren met spek, gebakken in roomboter.

  • Zachtgekookte eieren.

  • Fries roggebrood met veel roomboter en kaas.

  • Bambukoffie gemaakt van rauwe melk met slagroom en een beetje honing.

Lunch 

  • Yoghurt met vers fruit.

  • Smoothie in een thermoskan.

  • Eiersalade, zalmsalade of tonijnsalade, neem losse rijstwafels mee naar je werk waar je de salades naderhand op kunt doen.

  • Een blikje makreel.

  • Maatjesharing ( vers gaan kopen in de pauze).

  •  Avocado op een lekkere manier klaargemaakt met grote stukken komkommer waar je het avocado-mengsel mee op kunt ‘lepelen’.

  • Een stukje brie, camembert of andere zachte kazen met wat druiven en noten.

  • Koude gehaktballetjes.

  • Een stuk worst wat over is van de vorige dag of een kippenboutje.

  • Restje eten wat over is van de vorige dag ( vooral ovenschotel gaat goed of een restje stoofschotel). Tegenwoordig zijn er gemakkelijke thermoslunch-boxen beschikbaar om het eten in warm te houden. Als je een flinke ovenschotel of quiche maakt (die koud ook lekker smaakt) heb je voor een hele week een makkelijke meeneemlunch.

  • Stukjes kaas.

  • Stukjes leverworst.

  • Olijven.

  • Zelfgemaakte bouillonsoep in thermoskan.

  • Kruidenboter op roggebrood in plaats van hagelslag, stroop of pindakaas.

  • Rauwkostsalade met een dressing van koudgeperste olijfolie (dressing apart in een bakje meenemen en naderhand pas over de salade doen) en stukjes feta, koude kip, stukjes tonijn, zalm of makreel.

Avondeten

  • Stoofschotels van vlees, vis of kip met groenten in een vette saus (kokosmelk, creme fraiche) met wat basmatirijst, zoete aardappel, quinoa, rijstmie.

  • Wokgroenten gebakken in kokosolie met (verkruimelde) fetakaas, stukjes kip, vis, omelet of vlees.

  • Goed gevulde maaltijdsoepen.

  • Maaltijdsalades met een dressing van yoghurt, olijfolie, appelazijn, verse kruiden en vlees, vis, kip of ei.

Tussendoortjes

Vet eten zorgt ervoor dat je geen behoefte meer hebt aan tussendoortjes, dat maakt dat je gerechten vanzelf Fast en Simple worden. Fast omdat je niet meer zo vaak eet en als je geen honger hebt ben je natuurlijk snel klaar😉 En Simple omdat je niet meer onnodig veel tijd hoeft te verdoen met het bedenken van ingewikkelde recepten.

Gezellig avondje met vrienden, familie of als gezin onder elkaar?

Gezonde alternatieven:

Voor de hartige trek

  • Een zakje gezouten noten mengen met 2 zakjes ongezouten noten.

  • Rijstwafel met kruidenboter, roomboter met kaas of amandelpasta.

  • Rijstwafel met camembert, eiersalade, tonijnsalade of zalmsalade (klinkt vies maar smaakt heerlijk, probeer het maar).

  • Ham-asperge-rolletjes.

  • Kaasprikkertjes met augurk, ananas, zilveruitje en wat je maar aan gezonds kunt bedenken.

  • Wortel, komkommer, stengels bleekselderij, met een dipsausje van mayonaise, olijfolie en een beetje tomatenketchup of een knoflooksausje.

  • Zachte kazen (geitenkaas, Brie, Camembert, smeerkaas) met wat druiven, olijven en verse noten.

  • Goede kwaliteit hamburger met uitjes, sla, komkommer.

  • Grote champignons gevuld met roomkaas, geitenkaas, kruidenboter, zalmsalade, avocado-mengsel of wat je maar kunt bedenken…..

  • Dikke schijven komkommer met er boven op (kruiden) roomkaas, geitenkaas, zalmsalade, avocado-mengsel of wat je maar kunt bedenken🙂 de komkommerplakken dienen als alternatief voor het toastje.

  • Roggebrood rondjes belegd met plakjes ei, smeerkaas, maatjesharing, roomkaas, zalmsalade of andere gezonde dingetjes.

  • Blokjes (geiten)kaas.

  • Avocado ( klein gesnipperd uitje, kruidenzout en mayonaise) om rauwkost in te dippen.

  • Koude gehaktballetjes met dipsausjes.

  • Krielaardappeltjes in de schil bereid in de oven (alternatief voor frietjes). Ze smaken koud ook heel lekker, vooral met een lekker sausje erbij.

Voor de zoete trek

  • Warme cacao met slagroom (pure cacao gebruiken ).

  • Bambu koffie gemaakt van rauwe melk met slagroom.

  • Bakje volle yoghurt met aardbeien of ander rood fruit zoals bessen en frambozen en slagroom.

  • Bakje biologisch roomijs ( bij hoge uitzonderingen zoals feestdagen) met slagroom en een beetje gesmolten pure chocolade erover (Dame Blanche) met wat gehakte nootjes on top.

  • Rijstepap met kaneel.

  • Banaan in plakken, aardbeien, stukjes ananas, stukjes kiwi, druiven of ander fruit naar smaak in gesmolten pure chocolade (85% ) dippen.

  • Zelfgemaakt gebak (is af en toe toegestaan). Maar gebruik wel veel roomboter, eieren, kwark, slagroom, mascarpone en dergelijke als ingrediënten en honing in plaats van suiker, en absoluut geen tarwemeel.

Uit eten?

  • Je kunt de ober vragen om de aardappelen of frietjes weg te laten in ruil voor extra salade.

  • Bestel soep vooraf ( mits de soep niet uit een pakje komt) je zit dan sneller vol.

  • Meestal gebruiken ze in restaurants roomboter, doe daar je voordeel mee, smeer het bijvoorbeeld over je vlees of neem een klein stukje brood en smeer daar het hele kuipje roomboter op, binnen no time zit je vol😉.

  • Drink geen frisdrank maar bestel liever vers geperst sinaasappelsap of bier en wijn van uitzonderlijk goede kwaliteit en natuurlijk water.

10 thoughts on “Tips

  1. Beste Marion,

    Ik kom pas kijken op het gebied van (gezonde) voeding.
    Ik zou heel graag wat veranderingen willen doorvoeren in ons voedingspatroon maar ik wil heel eerlijk zijn:
    Ik zie niet zo goed waar ik moet beginnen.
    Zelf ben ik namelijk kostwinner en werk hele dagen,
    ‘s Morgens sta ik al om 6:00 op en zie de bui dus nu al hangen…..dat wordt dus nog vroeger opstaan ben ik bang😦
    Ik zou graag willen beginnen met de smoothies te introduceren in mijn gezin, dat betekent dan in ieder geval al één broodmaaltijd minder per dag.
    Heb jij tips hoe ik dit aan kan pakken?
    Zou ik de smoothies ook al ‘s avonds kunnen maken en in de ijskast kunnen zetten? Of treedt er dan teveel verlies op van vitaminen?

    • Het is heel normaal dat je in het begin door de bomen het bos niet meer ziet hoor.
      Dat herken ik en heb ik ook gehad.
      Het is een heel proces om je voedingsgewoonten te veranderen.
      Alhoewel ik moet zeggen dat het met de W.A.P levensstijl toch best snel kan gaan.
      Ik ken geen andere manier van eten die zo’n gunstige uitwerking heeft op schommelende bloedsuikerspiegels, en ik heb al heel wat voedingsstijlen geprobeerd.
      Nou, laten we bij het begin beginnen.
      De ochtend starten met een (vetrijke) smoothie zodat je dan al één broodmaaltijd kunt overslaan, lijkt mij een heel goed plan.
      Je kunt de smoothies heel goed ‘s avonds al klaar maken en in de ijskast zetten.
      Je hoeft niet bang te zijn voor vitaminen verlies.
      Wij zijn een beetje verkeerd ingelicht en focussen ons teveel op de hoeveelheid vitaminen die we per dag zouden moeten innemen.
      Maar we zouden onze aandacht eerder op de inname van voldoende vetten en mineralen moeten richten.
      De mineralen zorgen er namelijk voor dat de vitaminen ook daar komen waar ze wezen moeten.
      Onze voeding zou moeten bestaan uit (in deze volgorde):
      Vetten (die zorgen namelijk voor de opname van mineralen).
      Mineralen (zorgen weer voor de opname van vitaminen).
      Natuurlijk ook vitaminen, maar zonder voldoende (verzadigd) vet vindt er geen optimale opname van mineralen en vitaminen plaats.
      Dus het komt wel goed met die vitaminen als je maar zorgt dat je dagelijks genoeg vetten en mineralen binnen krijgt.
      Ik wens je heel veel succes en petje af hoor.
      Hele dagen werken en daarnaast ook nog het heft in eigen handen nemen wat je (jullie) gezondheid betreft.

  2. Echt fijn de tips. Dankjewel.
    Ik word al aardig handig met het bereiden van “prutjes” voor bij de rijst of, wie dat wil, pasta.
    Vandaag heb ik:
    uien gebakken in kokosolie en roomboter
    kipfilet in stukjes erbij
    een preitje en allerhande kruiderij:
    Flink wat Peper, mosterdpoeder, gemberpoeder, flinke snuf koriander en komijnzaad.
    Wat water, scheut rosé ( lag nog in de koelkast)
    2 bekers volle yoghurt
    een scheut balsamicoazijn
    en 2 dessertlepels kokosbloesemsuiker
    3 knoflook tenen geplet in de vijzel en ook erdoor
    Lekker even laten sudderen, steeds wel water toevoegen als het te snel indikt.
    Op het laatst nog wat verse thijm en wat rozemarijn blaadjes laten mee sudderen.
    Heerlijk met basmatirijst of pasta voor de liefhebber.
    Op het bord heb ik er nog een flinke hand rucola over gedaan….echt lekker.
    Eet smakelijk.

    • Graag gedaan hoor.
      Wat vind ik dat nou leuk dat je even laat weten hoe het omschakelen van je voedingspatroon tot nu toe verloopt.
      Heel goed zo te zien.
      Ik kan het bijna tot hier ruiken😉 Heerlijk met al die specerijen erdoor.
      Bedankt voor het recept, op deze manier hebben andere mensen er ook nog iets aan.
      Vind ik echt positief van je.
      Ga zo door zou ik zeggen.
      En blijf je ervaringen delen (als je wilt tenminste ) want……
      SAMEN STAAN WE STERK🙂

  3. Ben nog vergeten te vertellen dat ik er 2 forse snuffen Keltisch zeezout in heb gedaan….hierbij dus.
    Ik merk dat ik van veel rauwe melk wat last krijg van mijn darmen, beginnen met volle yoghurt en wat zelfgemaakte muesli en wat honing gaat beter, of een heerlijke smoothie…

    • Wat de darmklachten betreft. Het kan zijn dat je lichaam door het gebruik van de rauwe melk aan een grote schoonmaak bezig is.
      Het botervet in de melk duwt namelijk de galblaas aan waardoor deze de kans krijgt om zich te ledigen.
      In de galblaas stapelen zich galzouten op. Na verloop van tijd verkalken deze galzouten, worden steeds harder en uiteindelijk worden het stenen (galstenen).
      Rauwe melk is een zeer krachtige aanduwer van de galblaas waardoor deze ‘stenen’ eindelijk via de dunne darm en de ontlasting afgevoerd kunnen worden.
      Dat kan de oorzaak zijn van jouw darmklachten.
      Eigenlijk zijn deze klachten dus een goed teken, een vorm van ontgiften, maar het moet natuurlijk niet te erg worden en je moet niets forceren.
      Je luistert goed naar je lichaam dat is het beste wat je kunt doen. Gewoon naderhand nog eens proberen of beginnen met een glas per dag.
      Ik weet niet of je de melk rechtstreeks vanuit de koelkast drinkt?
      Dat zou ook een reden kunnen zijn van je klachten.
      Misschien is het dan handiger om de melk, voordat je hem gaat drinken, een tijdje buiten de koelkast te laten staan.
      Je kunt ook overwegen om kefir te maken van de rauwe melk, door de goede bacteriën die dan in de melk komen wordt de lactose beter verteerbaar.
      Ik neem aan dat je rauwe melk gebruikt van biologisch of biologisch-dynamische koeien?
      Deze boeren betrachten een uiterst zorgvuldige hygiëne, veel zorgvuldiger dan boeren die melk verkopen voor pasteurisatie.
      Daarnaast garandeert de biologische of biologisch-dynamische-standaard dat er geen sprake is van antibiotica in de melk.
      Ik wens je heel veel succes.

  4. Dankjewel Marion, fijne tips, ik had idd het idee dat er alleen maar gal kwam…..mmm…beetje raar praatje misschien.
    Het gaat nu beter.
    Ik haal de melk bij een biologische boerderij , zij leveren de melk aan een kaasmakerij dus qua hygiëne zit het wel goed.
    Ik drink ook Bambu koffie met warme melk en wat honing, met water krijg ik het er nog niet door.
    Het is een lekkere vervanging voor de zakjes cappuchino die ik eerst dronk.(waar toch niet veel goede ingrediënten in zitten).
    Dit dankzij je lijst waar ik Bambu koffie in zag staan.
    Voor vandaag eerst een fijne dag.

    • Wat fijn dat het nu beter gaat.
      Bambu koffie is echt lekker hè? Maar je hoeft het toch ook niet met water te drinken?
      Bambu gemaakt van (niet te warme) rauwe melk is veel gezonder.
      Cappuchino is echt troep, ik wil niet weten wat daar allemaal inzit.
      Ik vind het super dat je er zo positief instaat, dan gaat het je ook lukken.
      Er komt een tijd dat je nooit meer anders zou willen.
      Als jezelf ook eens tips hebt houd ik me aanbevolen.
      Het is leuk om samen tips uit te wisselen.
      Vooral in het begin van het omschakelen naar een gezonder voedingspatroon blijf je naar alternatieven zoeken om de ongezonde voeding te vervangen.
      Naderhand heb je daar helemaal geen behoefte meer aan, je lichaam gaat dat zelf regelen.
      Blijf vooral zo doorgaan.
      Leuk hoor je reacties🙂
      Jij ook een fijne dag.

  5. Hoi,

    Wij zijn volledig nieuw hier & willen er ook graag aan beginnen. Wij zijn echter fervente (groene) theedrinkers en drinken helemaal geen koffie normaal; Is er ook een thee-alternatief?

    elsje & johan

    • Hoi Elsje en Johan, van harte welkom op mijn blog.
      Het is altijd leuk om te lezen dat mensen het pad van gezonde voeding hebben gevonden.
      Wat je vraag betreft moet je me een beetje op weg helpen, ik snap namelijk niet helemaal wat je vraagt zeg maar.
      Wat bedoel je met een thee-alternatief? Alternatief voor wat precies?
      Ik hoor het wel.
      Bedankt voor je reactie in ieder geval.

      Gezonde groetjes van Marion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s