Mosselen met donker bier

DSCN0942

Het mosselseizoen is weer aangebroken. Helaas zijn mijn zoon en ik de enigen in huis die mosselen eten. Meestal maken we van het mosselen eten dan ook een gezellig ritueel. Hiervoor kiezen we een geschikt moment uit, dat is meestal als mijn man en dochter avonddienst hebben.

Dat is uit noodzaak geboren omdat mijn dochter geen mosselen kan verdragen, ze heeft ze twee keer in haar leven gegeten en is daar na afloop verschrikkelijk ziek van geweest, zelfs met overgeven erbij (en hoe…..). Misschien is ze allergisch voor mosselen? Geen idee! In ieder geval wordt ze nu al misselijk als ze het alleen al ruikt😦

Als de mosselen in donker bier gaar worden gekookt krijgen ze een heerlijke smaak. Ik koop twee flesjes donker bier. Eén flesje gebruik ik om de mosselen in gaar te koken en het andere flesje drinken we samen op. Mijn zoon vindt dat prachtig omdat ik normaal gesproken geheelonthouder ben😉 Af en toe drink ik weleens een glaasje rode kruidenwijn (meestal met kerstmis) maar dat is te verwaarlozen.

Een paar keer per jaar zit ik dus samen met mijn zoon aan een grote portie mosselen en een stoer glas bier🙂

Ik ga voor mosselen van de beste kwaliteit. Meestal heb ik deze.

Blijkbaar bestaat van dit merk ook een biologische variant maar die ben ik zelf nog niet tegengekomen. Bij mosselen vind ik dat ook niet zo belangrijk want mosselen zijn een natuurproduct. Mosselen van Nederlandse bodem zijn betrouwbaar en gezond.

Benodigdheden 

  • mosselpan

  • 2 kilo mosselen

  • 1 flinke eetlepel roomboter

  • 1 eetlepel fijngesneden peterselie

  • 1 zakje kant en klare mosselgroenten

  • 1 dessertlepel mosterd

  • 1 flesje oud bruin

  • extra vierge olijfolie, mayonaise en mosterd voor een mosselsausje.

Bereidingswijze

DSCN0937

  • Hak de verse peterselie fijn.

  • Was de mosselen totdat ze heel goed schoon zijn, er mag geen zand of andere rommel meer in het spoelwater achterblijven.

  • Smelt de roomboter in de mosselpan.

  • Bak hierin de groenten en de peterselie, dit hoeft niet lang te zijn.

  • Voeg een dessertlepel mosterd toe en roer dit goed om.

  • Doe de mosselen in de pan en schud de inhoud van het flesje bier erover.

  • Laat de mosselen gaar koken. Dit duurt vanaf het begin dat je ze opzet totdat ze gaar zijn ongeveer 10 minuten, laat ze niet langer koken want dan worden ze taai.

  • Schud de mosselen een keer of twee, drie om.

  • Maak van een scheut olijfolie, wat mayonaise en mosterd een dipsausje.

DSCN0945

6 thoughts on “Mosselen met donker bier

  1. Mosselen schijnen ook niet zo gezond te zijn.
    Het zijn dieren die gemaakt zijn om het water te filteren, en dus eigenlijk zelf vol (opgeslagen) rommel zitten. (net zoals varkens ‘opruimers’ zijn)
    Ik weet niet of je gelovig bent, maar dat is ook de reden dat God in de Bijbel zegt dat mensen dat beter niet kunnen eten.
    Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen er niet tegen kunnen, of ervan in het ziekenhuis belanden. Maar bij de meeste mensen die ze eten gaat het gewoon goed😉
    Ik bedoel er verder ook niets mee hoor, puur ‘ter informatie’😉 Ik lust ze zelf niet. (als zeeuwse, haha)

    • Een Zeeuwse mama die geen mosselen lust is inderdaad grappig😉
      Mosselen halen hun voeding inderdaad uit het water (in dit geval uit de Oosterschelde) door het water te filteren.
      Mosselen worden dus niet gevoerd zoals de meeste mensen denken. Ze krijgen ook geen antibiotica.
      Als ik goed geïnformeerd ben is het water van de Oosterschelde behoorlijk schoon.
      Mosselen bevatten veel selenium.
      Selenium beschermt het lichaam weer tegen kwik en andere verontreinigingen die in de mosselen aanwezig zouden kunnen zijn.
      Kleine visjes en schaal-en schelpdieren uit koude wateren bevatten maar heel weinig kwik en andere rommel.
      Hoe groter de vis hoe groter de vervuiling van kwik (en andere vervuiling) is, omdat de gifstoffen in het vetweefsel worden opgeslagen.
      De eiwitten in vis zijn lichter verteerbaar dan de eiwitten in vlees, daarnaast bevatten vis, schaal-en schelpdieren veel selenium, zink, ijzer en jodium.
      Volgens mij wegen de nadelen dan ook niet op tegen de voordelen.
      Voor mij persoonlijk dus liever een bordje mosselen van de beste kwaliteit dan een stukje vlees uit de bio-industrie😉
      Wat mijn geloof betreft? Ik geloof in het ‘ietsisme’. Ik geloof wel dat er ‘iets’ is dus. En ik respecteer de naam die mensen aan dat ‘iets’ geven (God, Allah, Maria).
      Maar wat voeding betreft vertrouw ik toch het liefst op mijn gezond verstand😉
      Ik moet er namelijk niet aan denken dat ik aan een ‘suikerfeest’ zou moeten deelnemen, alhoewel ik niet weet of dat vanuit het geloof zo voorgeschreven wordt?
      Ik ben allergisch voor ‘iets’ dat mij van alles wil voorschrijven.
      Ik probeer zo goed mogelijk te leven volgens mijn ‘boerenverstand’ en dat zegt (nog steeds) dat een natuurproduct niet slecht kan zijn.
      Maar wat geraffineerde, zwaar bewerkte, zeer suikerrijke en met kunstmatige toevoegingen gefabriceerde voeding betreft? Daar blijf ik zover mogelijk vandaan.
      Al zeggen ALLE geloven op de hele wereld dat ik dat moet eten, mij dan toch niet gezien😉
      Maar toch bedankt dat je zich de moeite hebt genomen om te reageren, dat vind ik echt leuk🙂 Het is altijd waardevol om verschillende standpunten te bekijken.

  2. Ehm, nee het ligt er niet dik bovenop ofzo. Gewoon ook een soort van ‘gevoel’ wat je soms bij het lezen van een blog krijgt.
    En ik heb wel eens echt een half uurtje (ipv de doorgaanse paar minuten) op je blog zitten lezen/spitten/zoeken in oudere berichten, en kan me daaruit herinneren dat ik toen ook zoiets gelezen heb…;-)

    • Wat leuk dat je het op mijn blog een half uurtje volhoud i.p.v een paar minuten.
      Ik zie dat als een groot compliment, dankjewel.
      Ik wil in ieder geval niet de indruk wekken dat ik een ‘ongelovige Thomas’ ben want ik draag Maria bijvoorbeeld een heel warm hart toe.
      Alleen al voor het feit dat ze zoveel pijn heeft moeten lijden wat haar zoon betreft😉
      Hier heb ik ook een berichtje over geschreven, misschien dat je dat bericht bedoeld.
      Ik hoop dat oudere berichten op mijn blog goed terug te vinden zijn?
      Anders kun je ook nog gebruik maken van de zoekmachine links boven op de pagina. Hij is een beetje klein uitgevallen maar doet het heel goed.
      Dat bevestigd maar weer eens temeer het gezegde: Klein maar dapper😉
      Leuk dat je zo betrokken bent (en blijft) bij Onder Moeders Vleugels.

Leave a Reply

