De 20 Gezondheidsvoordelen van Roomboter

1. Roomboter is rijk aan de meest gemakkelijk opneembare vorm van vitamine A noodzakelijk voor de gezondheid van de schildklier en de bijnieren.
2. Bevat laurinezuur, belangrijk bij de behandeling van schimmelinfecties en candida.
3. Bevat lecithine, essentieel voor de cholesterol stofwisseling.
4. Bevat anti-oxidanten die beschermen tegen schade door vrije radicalen.
5. Heeft anti-oxidanten die beschermen tegen verzwakking van de slagaders.
6. Is een grote bron van vitamine E en K.
7. Is een zeer rijke bron van het essentiële mineraal selenium.
8. Verzadigde vetten in boter hebben sterke anti-tumor en anti-kanker eigenschappen.
9. Boter bevat geconjugeerd linolzuur, dat is een krachtig anti-kanker middel, spier bouwer, en immuniteit booster
10. Vitamine D in boter is essentieel voor de absorptie van calcium.
11. Beschermt tegen tandbederf.
12. Is de enige bron van een anti-stijfheidsfactor, die verkalking van de gewrichten tegen gaat..
13. Anti-stijfheidsfactor in boter voorkomt ook aderverkalking, verschillende vormen van staar en verkalking van de pijnappelklier.
14. Is een bron van Activator X, die helpt je lichaam mineralen op te nemen.
15. Is een bron van jodium in een zeer goed opneembare vorm.
16. Kan de vruchtbaarheid bij vrouwen bevorderen.
17. Is een bron van snelle energie, en wordt niet in ons lichaamsvetweefsel opgeslagen.
18. Cholesterol gevonden in botervet is essentieel voor de hersenen van kinderen en de ontwikkeling van het zenuwstelsel.
19. Bevat arachidonzuur (AA), die een rol spelen in de hersenfunctie en is een essentieel onderdeel van de celmembranen.
20. Beschermt tegen gastro-intestinale infecties.

Het liefst wel biologische roomboter van dieren die hoofdzakelijk gras gegeten hebben😉

Hoe geler de boter des te gezonder het is🙂

12 thoughts on “De 20 Gezondheidsvoordelen van Roomboter

  1. Marion,
    Hoe reageren de meeste mensen in je omgeving wanneer je het woord roomboter uitspreekt?
    Ik krijg meestal zo’n reactie van…verzadigd vet, cholesterol,eet liever Becel!!
    Zelf eet ik zeker 3 volle eetlepels Kerrygold boter en meer als ik denk het nodig te hebben.
    Ben me niet zeker wat de kleur in het algemeen betreft.Deze kan ook kunstmatig zijn volgens mij.
    Dus misschien is het beter te achterhalen waar de boter uiteindelijk vandaan komt.Ken je bron dus.
    Ook van Kerrygold hoor ik verschillende meningen,zou lang niet alleen maar van grasgevoerde dieren zijn. Waar haal jij je boter vandaan?
    Ad
    Ps.Vraag svp aan je man en mitchell of ze me op de mail wilen zetten hoe de trainingen gegaan zijn en of er onduidelijkheden zijn. Bedankt.

    • Meestal krijg ik dezelfde reactie als jou Ad.
      Roomboter is verzadigd vet en verzadigd vet is slecht.
      Gelukkig worden steeds meer mensen wakker dankzij de juiste informatie.
      De meeste mensen weten inmiddels wel waar ze terecht kunnen voor onafhankelijke informatie🙂
      Gelukkig weten ook steeds meer mensen dat de juiste informatie echt niet via de reclames hun huis binnenkomt.
      De mensen nemen steeds vaker, wat betreft hun gezondheid, het heft in eigen handen. Gelukkig maar of is dit nu ‘wishful thinking’ van mij😉

      Zelf wissel ik altijd af met roomboter, het ligt er nog weleens aan waar ik mijn inkopen doe.
      Tegenwoordig koop ik de roomboter daar waar ik ook mijn rauwe melk haal, namelijk bij de Michaëlshof (Biologisch-Dynamische boerderij).
      Zij maken hun eigen boter, als je deze proeft wil je geen andere meer. Je proeft de room.
      Ik krijg daar nu ook slagroom, gemaakt van rauwe melk, zo wil ik wel eeuwig op dieet zijn hahaha…en nog afvallen ook.
      Daar laat ik mijn boterhammetjes wel voor staan.
      Ik heb ook vaak de boter van Zuiver Zuivel http://www.zuiverzuivel.nl/producten/boter.aspx die koop ik in de natuurvoedingswinkel.
      Maar als ik in Duitsland ben en ik heb geen boter meer, koop ik de Kerrygold, het lijkt mij toch wel een betrouwbare boter te zijn.
      Hij wordt ook niet zo kei en keihard in de koelkast, zoals de roomboter van de (Duitse) Aldi, deze boter is spierwit, volgens mij is deze boter niet van goede kwaliteit.
      Dan neem ik liever de Kerrygold.
      Ik zal het mijn man en Mitchell zeggen.

      Groetjes Marion

    • Wat is dit leuk gedaan. Herbloggen, daar heb ik nog niet van gehoord en ook uiteraard nog niets mee gedaan.
      Is het moeilijk?
      Bedankt voor je reactie en voor het herbloggen van dit stukje over roomboter.

    • Zelf neem ik altijd het liefst de voeding waar niet mee ‘gesjoemelt’ is.
      Ik eet het liefst voeding waar niets aan toegevoegd is.
      Ik persoonlijk zou alleen genoegen nemen met Keltisch zeezout in mijn boter, maar de kans dat de roomboter dit zout bevat is nihil😉
      Geraffineerd zout is namelijk zeer slecht voor de gezondheid.
      Ik hoop dat dit antwoord mijn mening voldoende weergeeft?

  2. Mijn moeder zei 60 jaar geleden al dat er niks boven roomboter ging. Dat mijn oudere zus er door genezen was.
    Het was in de tijd dat Blue-Band de markt ging veroveren. Ze vond het vreselijk om aan de margarine te gaan en zweerde bij “echte” boter zoals die toen genoemd werd.
    Nou moeder: ik heb alle margarines afgezworen en ik weet nu hoezeer jij gelijk had. Zeker nu ik dit artikel tegenkwam dat alles nog eens op een rij zet.

    Ik ben het nu wel roerend met mijn moeder eens. Maar hoe krijg ik mijn kinderen zover dat ze het ook roerend met mij eens worden wat voeding betreft!!!
    Mijn kinderen: ik heb jullie wat voeding betreft verkeerd opge”voed” maar ik wist het niet.
    Ik volgde de gangbare ideeën, die niet zo gezond waren.
    Ik gaf jullie E-nummers en pesticiden en vetarme voeding en ik wist het niet.
    Mijn moeder deed hetzelfde, ook zij wist het niet.
    Nu weet ik beter, ik eet gifvrij en ik weet dat verzadigde vetten gezond zijn, ik koop niks meer wat bewerkt is, drink geen fris(=gif)drank of wat dan ook dat in een pakje of blikje of flesje zit.
    Jullie staan nu op eigen benen dus de tijd van op”voeden” is al lang voorbij. Mijn wens is dat jullie ook “weten”.

    • Wat goed van jouw moeder. Ja, die wijsheid van de mensen vroeger was zo gek nog niet.
      Het volgende verhaaltje is misschien ook wel even leuk om te vermelden.
      Mijn tante van 95 jaar smeert altijd heel dik roomboter op haar brood.
      Toen de voedingsindustrie op de proppen kwam met hun margarine en dergelijke weigerde mijn tante stellig om deze ” boter ” te gebruiken.
      Mijn moeder, haar zus dus, probeerde mijn tante er steeds van te overtuigen dat ze ook margarine moest gaan gebruiken, omdat het beter voor haar gezondheid zou zijn.
      Gelukkig was mijn tante heel koppig en eigenwijs. Ze antwoordde steevast: ‘ Ga weg met die rommel , dat is toch geen boter, dat is NEPboter ‘.
      Ze bleef heerlijk doorgaan met dik de roomboter op haar brood te smeren en dat niet alleen, er gingen ook nog eens dikke plakken boerenkaas (iets anders kwam er niet in) bovenop!
      Mijn tante heeft nog al haar tanden, is nooit noemenswaardig ziek geweest en tot voor kort liep ze nog overal ( alleen ) naartoe.
      Mijn moeder daarentegen met al haar kunstboter? Zij heeft al een open hart operatie achter de rug, is dement, heeft hoge bloeddruk, diabetes en te hoog cholesterol.
      Bij mijn weten slikt ze 15 tabletten per dag. Nou, ik weet wel waar ik voor kies! Geef mij maar roomboter van goede kwaliteit.
      Jouw woorden over jouw kindere raken me.
      Ik wist het ook een hele lange tijd niet. Ik vraag me nu nog steeds af hoe het kon gebeuren.
      Ik denk door vertrouwen te hebben in de ‘verkeerde ‘ mensen die verkeerde informatie verspreiden.
      Gelukkig weten we nu beter.
      Bedankt voor je reactie.

  3. Wat een mooie artikelen over roomboter.
    Bovendien is goede roomboter ook heel erg lekker.
    Ook mijn moeder gebruikt altijd roomboter en nog steeds

Leave a Reply

