Stoppen met roken?!

Mijn zoon rookt al vanaf zijn zestiende jaar, maar dat mocht, buiten ons gezin, niemand van de familie weten. Hij is nu sinds vijf dagen gestopt en heeft zijn geheim eindelijk opgebiecht.

Veel familieleden zijn zelf altijd verstokte rokers geweest, dus waar de schaamte van mijn zoon hieromtrent vandaan komt mag Joost weten.

Laat ik eerst beginnen met mijn gevoelens te ventileren omtrent het (voormalige) rookgedrag van mijn zoon, ik heb me tenslotte vier jaar moeten inhoudenšŸ˜¦

Toen mijn zoon begon met roken Ā voelde dat voor mij alsof de wereld verging. Zelf had ik al zoveel nadelen ondervonden van mijn (vroegere) rookgedrag (COPD) daar wilde ik hem voor beschermen. Ik had preventief al zoveel voorlichting aan mijn kinderen gegeven, in de hoop dat ze maar nooit met roken zouden beginnen.

Maar nee, uitgerekend ik, ‘ gezondheidsfreak ‘ kreeg een stijfkoppige, eigenwijze zoon, die alle goede raad omtrent het gebied van gezondheid, in de wind sloeg.

Het was voor mij overigens altijd wel al duidelijk geweest dat hij zou gaan roken, alle signalen wezen erop.

kind met sigaret

Als klein kind was hij altijd al gefascineerd door rokende mensen.

Hij kon van nature maar moeilijk stil zitten, maar als mijn zus of mijn zwager een sigaret opstaken kon hij daar bewegingsloos naar zitten staren. Hij volgde iedere beweging van hun kant en volgde de opstijgende, kringelende sigarettenrook met een verheerlijkte blik in zijn oogjes. Hij was amper drie jaar oud maar je zag hem al denken: ‘ later ga ik roken ‘.

Met Sinterklaas had hij steeds maar Ć©Ć©n hartenwens namelijk chocolade sigaretjes, zijn cadeau mocht nog zo mooi zijn, maar als er geen chocolade sigaretjes bijzaten was Sinterklaasavond wat hem betreft ‘geflopt ‘.

Naarmate hij ouder werd ontdekte hij ‘ de fopsigaret ‘. Het was een sigaret die je in een fopwinkeltje kon kopen, hij zag er akelig realistisch uit en was bijna niet van echt te onderscheiden. Er kwam nog echte rook uit ook.

Op de leeftijd van acht jaar zat hij dan al ‘rokend ‘ (op zo’n stoel-verhoger) naast me in de auto. Te paffen als een ouwe. Als ik dan voor een stoplicht moest wachten totdat het groen werd zag ik de automobilisten naast mij vol afgrijzen naar ons zitten staren. Mijn dochter kreeg dan achterin vol de slappe lach want het was geen gezicht, dat rokende jong voren in die auto. Je moest zijn gezicht erbij zien. Hij nam zijn ‘roken ‘ heel serieus en trok er dan zo’n gezicht bij van: ” kijk mij hier eens zitten ” en ” wie doet me wat “!

Het is zo jammer dat ik niet eerder ben begonnen met dit alles op te schrijven (inclusief foto’s maken) want het was beslist de moeite waard geweest om dit soort momenten vast te leggen.

Natuurlijk had ik hem dit gedrag toen al moeten verbieden en had ik hem nooit die chocolade sigaretjes moeten kopen, maar ach, ik dacht altijd maar zo: Kinderen willen de grote mensen imiteren, zo lang ik er geen drama van maak, zal het wel overwaaien.Ā 

Maar het waaide niet over.

Op een dag vertelde mijn dochter dat ze op school voorlichting had gekregen over roken. Ze had foto’s gezien waarop zwarte longen te zien waren geweest. Ze stak haar afschuw niet onder stoelen of banken, en vergat ook niet alle onsmakelijke details erbij te vermelden. Zoals het een grote zus betaamt deed ze dat op een manier waarop alles ook nog eens extra uitvergroot werd, en ware het niet dat ik op dat moment (weer) achter het stuur zat, zou ik me spontaan moeten hebben overgeven.

Mijn zoontje hoorde het zich allemaal met een onverschrokken blik in de ogen aan, en antwoordde, en dit antwoord kwam vanuit zijn tenen: ” en toch ga ik roken, ik wil alles in het leven eens geprobeerd hebben en daar hoort roken ook bij, ook al weet ik dat ik daar zwarte longen van krijg “.

Nou, daar sta je dan als (misselijke) gezondheidsgoeroe met je mond vol tanden!

Enfin, een paar jaar later, op zijn zestiende levensjaar, was het dan zover, mijn zoon begon te roken. Bij iedere teug die hij van zijn sigaret nam zag ik voor me hoe de teer, nicotine en koolmonoxide, zijn tere lichaam zouden verwoesten. Ik zag letterlijk voor me hoe moeilijk zijn longen het moesten hebben omdat Ā ze de schadelijke stoffen niet konden afbreken.

Ik zag al die kankerverwekkende stoffen dit nog zo tere, zuivere lichaam binnendringen. Omdat onze band nog niet zodanig was dat ik hem al kon loslaten was het alsof deze rotzooi tegelijkertijd ook mijn lichaam binnendrong. Zo sterk kan moederliefde dus zijn. Ik werd er zelfs ziek van en vertoonde opnieuw weer klachten van COPD. Het was het reinste hypochondrisch gedrag.

Het verscheurde me van binnen totƔƔl, ik voelde de pijn aan den lijve. Het moeten toezien hoe mijn zoon zichzelf zat te vergiftigen met die verdomde sigaretten. Ik zag mezelf al aan zijn ziekenhuisbed zitten. Ik moest totaal ontredderd toekijken hoe mijn zoon daar lag, geveld door longkanker en al die vreselijke chemokuren.

Natuurlijk was ik het die hem moest gaan verzorgen, terwijl ik zelf van binnen verscheurd werd door de helse pijnen van mijn verdrietige hart. Mijn angst om hem groeide dan ook met de dag, ik huilde ( stiekem in bed) tranen met tuiten, ik kocht hem het boek van Allen Carr, Stoppen met roken (wat hij overigens weigerde te lezen) nee, er hielp geen lieve moedertje meer aan, mijn zoon was een roker.

De laatste tijd echter Ā kon ik aan hem te merken dat het roken hem niet meer lekker zat, sinds de training eigenlijk al. De training begint zijn vruchten af te werpen en het heeft blijkbaar echt tot gevolg dat hij meer respect krijgt voor zijn lichaam. Dit zie ik als een verrassend positieve wending.

Hij had het er steeds vaker over om te stoppen met roken maar hij was er bang voor. Hij zei: ‘ ik ben bang om te stoppen met roken want wat moet ik dan doen als ik uitga ‘? Kun je nagaan hoe gezellig dat uitgaan in werkelijkheid is als je zich al moet ‘verstoppen’ achter een sigaret. Hij zei ook dat hij tegenwoordigĀ nog banger was om met roken door te gaan, hij begon zich nu pas de nadelige gevolgen ervan te realiseren. Dat komt natuurlijk omdat hij nu ouder en verstandiger wordt.

Nu is hij dus al vijf dagen gestopt, het voelt alsof ik op wolkjes loop. Maar ik zal nog maar niet te vroeg juichen. Hij is gisteravond uit geweest en ik weet niet of hij al zover is dat hij de groepsdruk aan kan. Ik leg het boek van Allen Carr alvast maar weer klaar want ik denk dat hij nu alle hulp kan gebruiken. Verder kan ik hem ondersteunen met ontgiftende, reinigende voeding, de rest moet hij toch zelf doen.

Het grappige is dat we hem jongstleden met zijn verjaardag, nog een voucher voor een laserbehandeling (om te stoppen met roken) cadeau hebben gedaan, maar dat hij aangeeft dat hij het op eigen kracht wil doen. Dat is weer typisch mijn zoon. Ik voel dat hij veel meer in zijn Mars heeft dan dat hij laat zien, vooralsnog blijf ik vertrouwen op dat gevoel.

Wanneer dat gevoel weer in rook is opgegaan laat ik het jullie wetenšŸ˜‰ Mocht het te zijner tijd zo zijn dat hij het stoppen met roken toch vol gaat houden dan heb ik nog een laserbehandeling-voucher in de aanbiedingšŸ™‚

6 thoughts on “Stoppen met roken?!

  1. Sorry, ik moet erg lachen om je verhaal, ik kan me helemaal voorstellen hoe je in de auto zit , met een dreumes die een nep sigaret “rookt ” en horden mensen die daar dan naar kijken met een blik van ongeloof.
    Ook ik heb het boek van Allen Carr ooit gekocht, maar dan voor mijn man…….de intentie is hetzelfde hoor.;)
    Wel goed van hem dat hij zelf gestopt is, het gaat hem vast lukken om het vol te houden.

    • Hij is gisteravond stappen geweest en heeft de drang om weer te gaan roken glansrijk weten te doorstaan.
      Ik kan iedereen die te maken heeft met een moeilijk opvoedbare puber of jongvolwassene, aanraden om een Personal Coach in te schakelen, of als het kind nog klein is een kindercoach natuurlijkšŸ˜‰
      Ik heb toch sterk het gevoel dat zijn plotselinge ommezwaai daarmee te maken heeft.

      Heeft het boek van Allen Carr jouw man geholpen bij het stoppen met roken?

  2. Deze is voor Mitchell,
    Goed van je dat je de DRANG om te roken kon WEERSTAAN.
    Kijk ,jij beslist . Weet je , er is zoveel kennis bij jou thuis ,maak daar gebruik van en je ligt op je jonge leeftijd lichtjaren voor op het grootste gedeelte van de medemensen.
    Bedenk dan hoeveel meer je uit je leven kunt halen door simpelweg gezond en vitaal te zijn.
    Zelfvertrouwen af laten hangen van een sigaret is van korte duur(niet authentiek) en als die op is ,wat dan…?
    Zelfvertrouwen gebaseerd op je vermogen om te denken en juiste beslissingen te nemen kan niemand je afpakken.
    Zou je dan bewust beslissen om een sigaret op te steken? Je lichamelijke drang verdwijnt snel ,je idee over roken is bepalend. Jij beslist.
    Zomaar een paar gedachte van mijn kant(25 jaar geleden gestopt met roken,cold turkey).
    Groet,
    ad

    • Hoi Ad,

      Weer terug van vakantie zie ik? Ik hoop dat je een fijne tijd hebt gehad en weer flink hebt kunnen opladen.
      Ik heb je berichtje aan Mitchell laten lezen, jouw woorden doen hem zichtbaar goed.
      Ze sterken hem in zijn beslissing om nooit meer te gaan roken.
      Ik moet je hartelijk bedanken in zijn naam, hij vindt het echt super dat je zich de moeite neemt om hem hierin te stimuleren.
      Hij zei ook dat je groot gelijk hebt, zelfvertrouwen laten afhangen van een sigaret is geen zelfvertrouwen.
      Ik ben natuurlijk super trots op hem en hartstikke blij, deze stap kwam, voor mij althans, echt onverwachts.
      Dit had ik (nog) niet durven dromen wel gehoopt, maar ik dacht steeds, zover is hij nog lang niet.
      Ik had nooit durven dromen dat het ‘Personal Coachen’ van jou, zoveel invloed op hem zou gaan hebben.
      Hij is voor het eerst trots op zichzelf, want de oefeningen zijn toch best heftig als ik hem moet geloven.
      Het feit dat hij nu respect krijgt voor zijn lichaam zorgt er tevens voor dat hij dat lichaam ook respectvol wilt behandelen, tja, en daar hoort nu eenmaal een gezonde levensstijl bijšŸ˜‰
      Kortom Ad, we zijn dol gelukkig met joušŸ™‚
      Keep this good work going!!!!!!!!!

Leave a Reply

