Gezellig Nest Syndroom

DSCN0874

Blijkbaar ben ik niet de enige met een Gezellig Nest Syndroom. Tijdens ons uitstapje naar Middelburg kwamen we langs een aantal woonboten. De voorkant van deze woonboot vond ik dan ook wel heel erg leuk. Let op het bordje links naast de deur­čÖé

Dit soort kleine dingetjes inspireren mij altijd weer om mijn Nest nog gezelliger te maken. Dure meubels of design interieurs zijn aan mij niet besteedt ( kan ik me ook helemaal niet veroorloven). Mij gaat het erom welke sfeer mijn huis uitstraalt. ┬áVoelen mijn kinderen zich hier thuis en geborgen, voelen zij zich welkom? Mag er geleefd worden? Ervaren ze warmte, huiselijkheid en gezelligheid? Ervaren ze een gevoel van ‘ thuiskomen ‘? Voelt ons huis ( Nest) voor hun als de plek waar ze thuis horen?

In Onder Moeders Vleugels heerst altijd een, laten we zeggen, gezellige slordigheid of is het een slordige gezelligheid? Anyway, gezelligheid heb ik altijd belangrijker gevonden dan een spic en span, opgeruimd huis. Vroeger was ik een enorme poets Miep, maar dat is er nu (gelukkig) wel vanaf. 

Ondanks dat ik van een schoon huis hield, heb ik mijn kinderen nooit lastig gevallen met ellenlange tirades over de rommel die ze maakten, omdat ik uit eigen ervaring wist dat dit niet bepaald sfeer verhogend werkt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven. Er mocht dan ook altijd gespeeld worden, zelfs met water en zand ( ook binnen,want dat was goed voor hun ontwikkeling). Tenten bouwen (ook in de woonkamer), hutten bouwen, geheime kruidendrankjes brouwen, verkleedpartijtjes (inclusief schmink), knutselen, vinger verven noem maar op, het hoorde er allemaal bij.

Zo kon ik bijvoorbeeld nooit begrijpen dat er mensen waren die alles waar het kind niet meer mee speelde, direct weggooiden. Zelf heb ik niets maar dan ook totaal niets meer over vanuit mijn jeugd, geen enkele herinnering. Dat heeft er bij mij natuurlijk weer toe geleid dat ikzelf niets weg kon (kan) gooien.

Overal kleeft wel een herinnering of een emotie aan. Alles heeft voor mij dan ook emotionele waarde.

Kinderen waren (en zijn) altijd welkom in Onder Moeders Vleugels. Niets was me teveel (soms ook een beetje wel), maar hoofdzakelijk kon ik me altijd zo goed in de kinderen inleven dat ik ze niets kon weigeren. Ik kon altijd begrijpen waarom ze iets graag wilden. Daar zijn het tenslotte kinderen voor.

Nou, ik wilde eigenlijk alleen even deze foto delen maar het is alweer een heel verhaal geworden. Ik wens jullie vandaag een heerlijke dag, geniet van het mooie weer en van jullie ( vandaag net iets te warme) gezellige Nest. 

4 thoughts on “Gezellig Nest Syndroom

  1. Dag,
    Via de site voeding is gezondheid kom ik op je blog terecht. Wat ziet het er mooi uit met prachtige afbeeldingen.
    Ik ben nog nieuw wat betreft het eten volgens WAP en ik vind het leuk om te lezen hoe jij er mee om gaat.
    Ik blijf je volgen je hebt een leuke schrijfstijl die me erg aanspreekt.
    Heel erg leuk om te lezen.
    Fijne avond nog.

    • Hoi Marian,

      Hartstikke bedankt voor je lieve compliment.
      Ja, het is altijd leuk als je de ervaringen van anderen kunt lezen.
      Ik vind het heel leuk dat mijn schrijfstijl jou zo erg aanspreekt.
      Wat is het dan precies in mijn schrijfstijl dat jou zo goed bevalt?
      Het lijkt me leuk om te weten, omdat ik natuurlijk geen schrijfster ben, en het is altijd maar afwachten of een artikeltje ‘aanslaat’.
      Niet alles op mijn blog is WAP gerelateerd, omdat ik deze levensstijl zelf pas anderhalf jaar geleden ontdekt heb.
      Daarom heb ik mijn recepten opgesplitst in familierecepten (van de tijd v├│├│r WAP) en in Fat Fast and Simple recepten (WAP).
      Ik schrijf over verschillende thema’s die je links op mijn blog kunt vinden.
      Dat maakt dat er onder sommige categorie├źn nog niet heel veel staat geschreven. Maar dat komt te zijner tijd helemaal goed (hoop ik).
      Ik ben blij met je reactie en met het feit dat je mijn blog gaat volgen.
      Gezellig!

      Jij ook nog een hele fijne zomeravond!

  2. Hallo Marion,

    Waarom ik je teksten zo leuk vind om te lezen? Ach ik denk omdat je schrijfstijl herkenbaar is voor mij; schrijven zoals je denkt en praat…tenminste zo lijkt het. Lekker duidelijk.( ik ben altijd een beetje Jip en Janneke volgens mij) Misschien komt het omdat ik met jonge kinderen werk ( kleuterleidster) en omdat ik het zelf een uitdaging vind om het innerlijke kind bij een ander naar boven te halen, wat niet altijd mee valt moet ik zeggen….er komt dan heel wat om de hoek kijken.
    In september ga ik de opleiding kindercoachimg doen en wat zou het leuk zijn om kindercoach te worden voor de volwassene…….ach, ik draaf wat door.
    De recepten kan ik nog niet vinden, onder welke categorie staan ze? Het eten volgens WaP vind ik nog wel wat lastig ook met mijn gezin.Omdat ze altijd gewend zijn suiker en koolhydraten te eten.
    Kleine stapjes ….dat ga ik proberen.
    Daaaag,
    Fijne avond,
    Marian

    • Ik houd ook niet van allerlei ingewikkelde praatjes, daarom volg ik ook nooit geen politieke debatten.
      Mijn man volgt dat wel allemaal op de voet, ik zit er dan naast en denk: ik zie hun monden wel bewegen maar ik volg absoluut niet wat ze zeggen, praat nu toch eens gewoon Nederlands.
      Voor mij is dat complete wartaal wat die mensen uitkramen. Veel blabla und nichts da…. zonde van de tijd als je het mij vraagt. Maar ja, ik heb natuurlijk ook geen universitaire studie gevolgd. zij wel vraag ik me nu af?
      Whatever, ik spreek het liefst de taal van mijn hart.
      Ik kan me voorstellen dat het een hele klus is om het innerlijk kind bij iemand naar boven te halen. Ze zitten vaak goed verstopt en je moet heel wat uit de kast halen om ze uit hun tentje te lokken.
      Wauw, de opleiding tot kindercoach, dat lijkt mij nou een geweldig beroep!
      Je hebt de categorie├źn links op de pagina al gevonden heb ik begrepen uit een andere post van jou?
      Kleine stapjes, dat is het beste, zo heb ik het ook gedaan, daarover lees je alles op mijn blog.
      Veel succes en heel veel leesplezier.

Leave a Reply

