Onze jongeren lui?

Bedenk dat wat in onze ogen ‘lui ‘ gedrag is in werkelijkheid is toe te schrijven aan het feit dat veel jongeren tegenwoordig te kampen hebben met bijnieruitputting, mede door hun levensstijl maar ook doordat veel ouders in hun jonge jaren zelf niet al te gezond hebben gegeten (en geleefd), daardoor hebben ze hun kinderen bij hun geboorte al ‘opgezadeld’ met verzwakte bijnieren.

Ik weet waar ik over praat, It’s the story of my life.

Na 1950 is vrijwel iedereen ongezond gaan eten, ook al dachten veel mensen dat ze gezond bezig waren.

Dit kwam hoofdzakelijk door de opkomst van  (verhitte) plantaardige oliën (transvetten), fastfood, overmatige consumptie van suiker, gesuikerde dranken, een graanrijk voedingspatroon zoals veel te veel (tarwe) brood, koffie, alcohol, sigaretten, medicijnen, kunstmatige voeding ( E-nummers), teveel ongezond zout, light-producten en andere vulling in plaats van voeding. Dan heb ik het nog niet eens over de stress waaraan de meeste mensen bloot stonden en staan.

Onze hele moderne ‘beschaving’ heeft maar tot één ding geleid en dat is ondervoeding (vooral van onze hersenen) en degeneratie. Onze hersenfunctie, intelligentie en mentaliteit hebben daar zeer onder te leiden. Het blijkt zelfs zo te zijn dat onze hersenen steeds kleiner worden, dus we evolueren niet maar we devolueren.

Mijn man en ik verbazen ons constant over de ‘domme dingen’ die we om ons heen zien gebeuren.
Automobilisten die ons van rechts inhalen op de autobaan.
Kindjes die nog maar amper kunnen zitten, houden al een blikje Coca Cola in hun kleine handjes, terwijl de moeder ernaast staat te sms-en.
Ik zie ouders die een veertigtal 15-jarigen alleen thuis laten met een vracht aan sterke drank, en zich er dan over verbazen dat de tent half is afgebroken en de toiletten verstopt zitten met braaksel.
Ik hoef alleen maar naar t.v programma’s te kijken zoals Zon,Zuipen, Ziekenhuis, Spuiten en Slikken, Jersey Shore, Oh, Oh Cherso en dergelijke ( waar ik natuurlijk niet naar kan kijken omdat ik ervan walg) om te zien dat er onder de bevolking al behoorlijk wat hersenbeschadiging is opgetreden.

Onvruchtbaarheid ten gevolge van de levensstijl van onze jongeren rukt steeds meer op, zelfs hun zaad wordt lui, hetgeen op lange termijn weleens zou kunnen leiden tot uitsterving van de soort. Dit is geen doemscenario maar pure realiteit.

Meer kinderen dan ooit worden al met bijnieruitputting geboren, ziekten zoals Adhd, Autisme, ALS, Auto-immuunziekten, Alzheimer ( zelfs al op zeer jonge leeftijd ) zijn blijkbaar uitingsvormen van bijnieruitputting.

Naast het feit dat bijnieruitputting ‘lui’ maakt (maar ook heel vaak overactief op een ongezonde manier) is het ook nog eens zo dat niet alle mensen overlopen van energie, omdat verschillende mensen nu eenmaal ook verschillende temperamenten bezitten.

De één loopt over van energie, moet altijd actie ondernemen en bezig zijn, terwijl de ander meer communicatief is ingesteld en zijn energie hoofdzakelijk stopt in het leggen van sociale contacten.

Dan heb je nog de groep jongeren met een zeer rijk innerlijk leven. Voor hun hoeft al die drukte niet. Zij gedijen het beste op een plek waar het gezellig is, waar rust heerst en waar ze lekker kunnen genieten van een goed boek. Of waar ze stilletjes wat voor zich uit kunnen staren om over hun toekomst te kunnen fantaseren. Deze toekomstdromen hoeven niet eens realiteit te worden.

Ze denken liever (nog) niet zoveel na over ‘ aardse ‘ zaken zoals het kiezen van een opleiding en het vinden van een baan. Ze zijn niet zo ambitieus. Misschien ontbreekt het hun ook wel aan de kracht hiervoor. Stel dat er een type mens bestaat dat zich met geen mogelijkheid happy kan voelen in onze ‘ wereldse ‘ omstandigheden of wat wij ervan hebben gemaakt. 

Misschien ontbreekt het hun aan vaardigheden om met deze dagelijkse dingen om te gaan. 

Ze vinden het niet zo belangrijk om zich doelen te stellen of dat ze nu al weten hoe ze in de toekomst gaan leven. Deze groep jongeren heeft van nature al minder daadkracht omdat al hun energie opgaat aan hun innerlijke processen.

Deze groep jongeren bezit heel veel wijsheid en diepgang wat helaas niet altijd door hun omgeving wordt gezien. Als deze groep, met van nature al zo weinig energie, ook nog eens hun bijnieren gaan uitputten (stappen, drinken, roken, nachten doorhalen en junkfood eten) is het niet verwonderlijk dat hun energiepijl helemaal keldert en er ten lange leste…….  

totaal niets meer uitkomt!

Moeten we ze daarom dan maar afschrijven?

De jongeren, die van nature een vurig temperament hebben en daardoor over meer energie (reserves) beschikken, houden het misschien iets langer vol, maar ook zij krijgen op den duur de (ziektekosten) rekening gepresenteerd.

Steeds vaker zie ik mensen van hooguit 27 jaar met een burnout.

In het geval van mijn zoon? Tja, hij is nu eenmaal die persoon die van nature niet zo behept is met een vurig temperament, en die maar over heeeeeel weinig daadkracht beschikt, maar over des te meer wijsheid en een goed hart. Net zoals zijn moeder trouwens😉

Daarom kies ik eieren voor mijn geld ( letterlijk en figuurlijk) en accepteer ik dat ik zijn ‘luiheid’ mede aan mezelf heb te danken. (aan mijn vroegere levensstijl).

Dus eerst maar eens die bijnieruitputting aanpakken, dan komt de rest vanzelf.

If you want to fix society, you have to fix the food first

Quote van Mike Adams.

12 thoughts on “Onze jongeren lui?

  1. Prachtig blog weer Marion! Ja, een burnout, overspannen zijn op jonge leeftijd, is mij helaas te bekend. Het is mij tweemaal gebeurd: van de laatste keer ben ik nog aan het bijkomen, is twee jaar geleden. De eerste keer was op mijn 14de…. De huisarts stelde toen overspannenheid vast, en ik kreeg uiteraard medicatie mee. Bizar toch, dat ik het moest redden met een pilletje, terwijl overspannenheid bij een 14 jarige abnormaal is, vooral 15 jaar geleden! Qua thuissituatie werd er niet ingegrepen. Achteraf weet ik ook niet of dat wel zo goed was geweest, al die enge verhalen over Jeugdzorg etc. Maar om het dan helemaal links te laten liggen? De huisarts maakte zich er “lekker makkelijk” vanaf. Ik ben zo blij dat ik nu op de goede weg ben, samen met mijn hele gezin, en op het forum ook veel ondersteuning en informatie vind. En ik heb de mogelijkheid om thuis te blijven om bij mijn dochter te zijn en zelf verder te herstellen. Jij bent ook zo mooi bezig voor je gezin, lang leve het forum en alle informatie die daaromheen te vinden is! Liefs Ellen

    • Jeetje, Ellen, zo jong al een burnout? Wat erg!
      En dan zo weinig hulp, steun en begrip krijgen van jouw omgeving?
      Tja, Bureau Jeugdzorg, maar zoals je zelf al aangaf, vond je dat maar een enge gedachte.
      Ik ben heel blij voor je dat je nu wel veel steun en begrip ontvangt voor jouw situatie, en dat je op de goede weg zit.
      Ook fijn dat je nu in ieder geval de mogelijkheid hebt om te herstellen en thuis bij je dochtertje kunt zijn.
      Al raakt het me wel dat je zich als 14 jarige zo eenzaam en onbegrepen hebt gevoeld😦

      Liefs van Marion.

  2. Een zeer goed stuk Food & Mood.
    Er woedt inderdaad vaak een strijd tussen jongeren en ouderen.
    Je zou op een forumsite nujij.nl eens na kunnen gaan, ook daar zijn veel ouderen en jongeren die elkaar perse zo nodig kleineren. Veel ouderen vinden jongeren erg lui en verwend maar met al dat generatiestrijd tussen jongeren en ouderen is het sowieso een verloren strijd omdat dat helemaal niets oplost.

    Ik herken mezelf hier wel iets in
    “Dan heb je nog de groep jongeren met een zeer rijk innerlijk leven. Voor hun hoeft al die drukte niet. Zij gedijen het beste op een plek waar het gezellig is, waar rust heerst en waar ze lekker kunnen genieten van een goed boek. Of waar ze stilletjes wat voor zich uit kunnen staren om over hun toekomst te kunnen fantaseren. Deze toekomstdromen hoeven niet eens realiteit te worden. ”

    Ik hoop dat Midori dit blog van jou ook leest.

    Gezondheid,

    • Beste Gezondheid🙂

      Leuk dat je zich in mijn woorden herkent.
      Dus jij hebt ook een rijk innerlijk leven, en bent ook het liefst een beetje ‘op jezelf”?
      Nou, prima toch?

      Wat de generatie-strijd betreft, het is natuurlijk altijd makkelijk om met een vinger naar iemand te wijzen en over iemand te oordelen.
      Dingen te zeggen zoals: ‘ jij bent lui en jij bent verwend ‘.
      Waar dit vaak voorkomt is de Liefde helaas ver te zoeken!
      Beter zou zijn als de ander (een oudere in het gunstigste geval) de verstandige zou zijn en zich eens in de jongere zou verdiepen, en zichzelf misschien eens de vraag zou stellen ‘ wat kan IK doen om hem (of haar) wat actiever te laten zijn ‘?
      Kan ik misschien wat van mijn tijd en aandacht in hem (of haar) investeren en dan kijken of er iets verandert?
      Het beste zou natuurlijk zijn om de jongere te accepteren zoals hij of zij is, en samen lekker een dagje lui gaan zitten wezen.
      Succes verzekerd. Je hebt dan als oudere gegarandeerd een hartstikke leuke dag, want lief en heel wijs zijn ze meestal wel die ‘ luilakjes ‘😉

      Hartelijke groetjes.

      • Hey Marion

        Ik ben er bewust van wat voor krachten gedachten en emoties kunnen hebben en hoe belangrijk het is om hier scherp op te zijn. Het is ook erg belangrijk om aan je bewustzijn te werken.

        Generatiestrijd is ook een uitingsvorm van morele en mentale degeneratie, het onvermogen van jongeren en ouderen om normaal en goed met elkaar om te kunnen gaan. Een verloren strijd zei ik al.

        Een gewonnen strijd is het pas als mensen voor de gezondheid strijden, omdat gezondheid alles bepalend is en het gaat verder dan fysiek alleen, het is ook mentaal, emotioneel, sociaal en spiritueel. Gezondheid is dan ook zeer bepalend hoe jongeren en ouderen met elkaar omgaan.

        Gezondheid

      • Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat gezondheid alles bepalend is.
        Een goede gezondheid werkt inderdaad uit op alle vlakken.

        Mentale en emotionele gezondheid is een voorwaarde om met de gewone eisen van het dagelijks leven om te kunnen gaan, hoeveel mensen vluchten hier echter niet voor?
        Onder de gewone eisen van het dagelijks leven versta ik niet: het hebben van een baan en that’s it, Zodat alleen het hebben van een baan (en geld) zaligmakend is en dat alles wat daarbuiten valt (vaak) wordt verwaarloost.
        Vooral het bevorderen van de (mentale en emotionele) gezondheid van onze kinderen.

        Mentale en emotionele gezondheid werkt een gevoel van tevredenheid, zingeving en levenslust in de hand.
        Daarnaast zorgt het voor een goede balans tussen privé, werk en voldoende rust ( om er helemaal voor de kinderen te kunnen zijn).

        Spirituele gezondheid zorgt ervoor dat we, vanuit een gevoel van verbondenheid, nederigheid en wijsheid, onvoorwaardelijk liefde kunnen geven.

        Sociale gezondheid maakt een gezonde interactie tussen mensen mogelijk, waarbij niet wordt geoordeeld en niet alleen maar naar de verschillen wordt gekeken maar juist naar wat het is wat elkaar verbind.
        Pas wanneer alles aan de ander er mag zijn kunnen gezonde relaties ontstaan.
        Is de gezondheid op al deze vlakken zoek geraakt dan heerst er geen Liefde maar des temeer Strijd!

        Volgens mij is er nog veel werk aan de winkel, maar ik vind het heel mooi dat een jong persoon zoals jij dit alles al zo goed begrijpt🙂
        Bedankt voor je reactie.

      • Marion,
        “Is de gezondheid op al deze vlakken zoek geraakt dan heerst er geen Liefde maar des temeer Strijd!”

        Ik strijd voor de gezondheid en dat doe ik uit liefde want als dat niet zo was dan was het de hele moeite niet eens waard geweest om mij hier bezig te houden. De elite en ook de overheid stellen alles te werk om ons mensen dom te houden met hun gezondheidsleugens, maar om daaraan niet ten onder te gaan moeten jongeren zoals ik terugvechten om aan hun gezondheidsleugens te ontsnappen en Mike op Weston Price forum is daar ook keihard mee bezig om ons mensen bewust te maken van kwade machten die aan het werk zijn, daarom dus is strijden voor de gezondheid noodzakelijk. Niet omdat ik ervoor gekozen heb maar omdat dat vandaag de dag nou eenmaal de realiteit is.

        Verder weet ik ook dat er mentaliteit heerst dat mensen niet gezond MOGEN worden. De farmaceutische industrie bijvoorbeeld zal helemaal volledig instorten als we zo gezond waren als de natuurvolkeren. Denk je dat het toevallig is dat de realiteit zo in elkaar zit dat de farmaceutische industrie zieke mensen nodig hebben om geld te verdienen? dat is geen toeval maar echt met opzet gedaan door de elite.

        Om nog maar te zwijgen over Monsanto.

        Gezondheid,

      • Strijden voor je eigen gezondheid en die van anderen is inderdaad een manier om je liefde voor jezelf en die anderen te uiten.
        Het is een vicieuze cirkel.
        Geen liefde kunnen opbrengen voor jezelf en anderen leidt tot ongezondheid op zowel lichamelijk, emotioneel, sociaal en spiritueel vlak.
        Ongezondheid op al deze gebieden leidt weer tot geen liefde kunnen uiten en tot allesbehalve liefdevol kunnen reageren.
        Het maakt nukkig, gefrustreerd en agressief kortom het zorgt voor een ‘ kort lontje ‘.

        Je hebt gelijk, we worden dom gehouden, zeer zeker op het gebied van voeding en gezondheid.
        Een gezonde bevolking brengt geen geld in het laatje.
        Gelukkig worden steeds meer mensen zich dit bewust, en dan vooral jongeren zoals jij.
        Jullie zullen dan ook, als geen ander keihard moeten strijden om het tij te doen keren.
        Gelukkig zijn jullie wel een generatie die, letterlijk en figuurlijk, niet zomaar alles voor zoete koek slikt.
        Als jullie generatie eenmaal achter de waarheid is gekomen is het volgens mij snel gedaan met al deze volksverlakkerij.
        Jullie hebben geen last van valse bescheidenheid zoals veel mensen van onze generatie dat wel hebben.
        De waarheid mag gezegd worden. Mijn steun hebben jullie in ieder geval😉

  3. Het was ook inderdaad erg jong. Ben zodra het kon ook het huis uit gegaan, en sindsdien een lange weg afgelegd waarin ik veel geleerd heb. Voor mijn tweede burnout ging het goed met me, alleen kwam er opeens van alles tegelijk, kreeg een zware baan en was ondertussen vegetarier. Dat ging toen mis. Maar er zijn de afgelopen maanden zoveel goede dingen gebeurd, zoveel nieuws ontdekt, ben er echt blij mee. Zie ook dat mijn kleine meid steeds meer opknapt: ze is heel sociaal, vrolijk en bij de tijd. Ze kan nog wel snel in de stress schieten, maar volgens mij wordt dat toch langzaam al minder. Ook is ze niet meer echt schrikkerig: volop vooruitgang! Ik ben een trotse mama🙂

    • Een burnout is inderdaad vaak een signaal van het lichaam dat het op deze manier niet meer kan en dat het anders moet!
      Het is vaak een lang traject waarin je heel veel over jezelf en het leven gaat leren.
      Mits iemand bereid is naar die signalen te luisteren, als je ze gaat onderdrukken met antidepressiva, schiet het natuurlijk niet op.
      Gelukkig heb jij naar die signalen geluisterd .
      Goed te horen dat je kleine meid steeds meer opknapt en dat er zoveel vooruitgang is in jouw leven.
      Keep Going🙂

Leave a Reply

