Wegens Vakantie Geopend

Wat is dat toch met vakantie? Het hele jaar kijken we er halsreikend naar uit en toch blijkt na afloop dat het niet was wat we ervan verwacht hadden. Het hele jaar verlangen we naar die paar weken waarin we vrij zijn en niet hoeven te werken.

De één kan zich alleen maar op een andere plek ‘ontspannen’, de ander blijft het liefste thuis. Weer een ander slaapt het liefst in de woestijn, onder de blote sterrenhemel, terwijl een ander zich pas gelukkig voelt in een drie sterren hotel. Hoe dan ook, de garantie dat we tijdens onze vakantie weer hernieuwd opladen krijgen we niet. Dat komt doordat de tijd vaak te kort is om het lichaam in een totale staat van ontspanning te brengen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat, als alle dagelijkse stress en verplichtingen wegvallen, iemand juist tijdens zijn vakantie nog méér stress gaat ervaren.

De bijnieren staan het hele jaar onder druk, door stress op het werk, deadlines, wisseldiensten, jezelf opjagen met behulp van genotmiddelen zoals, koffie, alcohol, veel suiker, moderne voeding en te weinig slaap. De bijnieren produceren dan meer adrenaline en cortisol.

De meeste mensen bevinden zich het hele jaar door in een Fight or  Flight situatie (vechten of vluchten). Als de vakantie aanbreekt, en onze ‘normale’ verplichtingen wegvallen, loopt ons lichaam helaas nog steeds in de hoogste versnelling. Normaal ben je zich dit niet zo bewust, omdat je volle agenda het hele jaar je aandacht opeist, maar als de vakantie eindelijk aanbreekt krijg je ineens volop de tijd om te voelen hoe je zich in werkelijkheid voelt, namelijk belabberd.

Een algeheel gevoel van onbehagen kan zich van je meester maken, je krijgt ineens last van migraine, hartkloppingen, of je voelt je futloos, raakt gefrustreerd en prikkelbaar, of barst ineens zomaar in huilen uit.

Veel mensen lopen rond met verzwakte bijnieren maar zijn zich dit niet bewust. Daar komt nog eens bij dat in de grote vakantie, de periode bij uitstek om je bijnieren eens flink te verwennen, de meeste mensen niet al te gezond eten en drinken, waardoor de bijnieren nog meer verzwakt raken. Het humeur wordt er niet beter op en iets, wat als de ultieme periode van ontspanning had moeten zijn, voelt achteraf aan als een kater. Hoe vaak verzuchten we aan het einde van onze vakantie niet: ‘ ik ben weer aan vakantie toe ‘ ?

Het zou misschien geen gek idee zijn als we ons vakantiegeld eens voor één jaartje zouden investeren in de gezondheid van onze bijnieren.

  • Zoals investeren in gezonde, voedzame, natuurlijke, vetrijke producten zoals extra vierge kokosolie en olijfolie van Kreta, voor een heel jaar ultiem vakantiegevoel.

  • Als we eens op zoek zouden gaan naar lokale boeren waar ze rauwe melk verkopen en nog veel meer eerlijke voeding, zoals vlees en zuivel van dieren die hoofdzakelijk gras gevoerd krijgen. Gewoon een paar weken het jagers-verzamelaars-gevoel nabootsen.

  • Of verander voor een paar weken eens in een fruit-hunter en trek het bos in op zoek naar aalbessen, bramen en frambozen.

  • Koop een boekje over eetbare gewassen en trek de natuur in.

  • Neem de rust om voedzame maaltijden klaar te maken die de bijnieren versterken zoals zelfgemaakte bouillonsoepen.

  • Knutsel samen met de kinderen een Makkelijke Moestuin.

  • Stel deze vakantie je geest eens wijd open voor het werkelijk goede des levens en kijk wat het alleen al met je humeur doet.

Vette kans dat je zich na drie weken een stuk fitter, vitaler, vrolijker, meer voldaan en ontspannen voelt dan dat je zich in jaren gevoeld hebt.

Ik ga er ook een tijdje tussenuit, nee niet naar een ver vakantie-oord, want ons vakantiegeld gaat inderdaad grotendeels op aan bovengenoemde zaken. Ook zorgt het verwennen van mijn bijnieren er blijkbaar voor dat ik vakantie niet (meer) zo hard nodig heb.

Toch wil ik de komende periode gebruiken om mijn geest leeg te maken, en opnieuw wijd open te zetten om nieuwe verfrissende inzichten op te doen, waar ik dan vervolgens, weer een heel jaar op kan teren. Vanaf nu zal ik een tijd lang minder online zijn, om mij meer open te kunnen stellen voor de verrassingen die het leven voor mij in petto heeft. Gewoon even geen verplichtingen hebben is voor mij al vakantie genoeg.

Ik wens iedereen een vet coole, open minded vakantie toe.

6 thoughts on “Wegens Vakantie Geopend

  1. Fijne vakantie gewenst Marion! Wat jij schrijft heb ik ervaren toen ik op vakantie ging met mijn vader, inmiddels 9 jaar geleden. We gingen naar een zonnig eiland: ik had een drukke periode gehad met school en keek er naar uit lekker te ontspannen daar, lekker uit te slapen en in de zon te liggen. Maar mijn vader crashte helemaal op vakantie (logisch: slechte relatie, enorm drukke baan, hele drukke kinderen, nog een kapsalon die hij deels moest runnen, en een ongezonde leefstijl): thuis stond hij altijd vroeg op, dus op vakantie ook. We sliepen op dezelfde kamer, en ik werd er wakker van (half 6 ‘s ochtends). Vervolgens ging hij heel luidruchtig doen, sigaren roken binnen, en mij vragen of ik ontbijt wilde (uh nee, niet om half 6!). ‘s Middags ging hij aan de alcohol, en ‘s avonds om 9 u lag hij knockout. Zat ik daar in mijn eentje. Hij ging altijd de hele dag volop bakken op het strand, werd boos als ik niet meewilde, weigerde water mee te nemen voor mij, ik moest het maar met cola doen (?). Ik accepteerde het niet, hij deed enorm overspannen en kon alleen maar mopperen op me. Ik wilde eerder terugvliegen. Dat heb ik hem ook gezegd. Mijn toenmalige vriend is nog een paar dagen overgekomen, dat heeft de vakantie gered. Maar wat een ramp zeg. Dat was meteen de laatste keer dat ik met hem meeging, pfff. Zo, weer even wat oude frustratie van me afgepraat😉 Groetjes en geniet van het mooie weer!

    • Dit soort verhalen hoor ik echt vaak. Mensen weten vaak niet dat ze verzwakte bijnieren hebben en crashen dan tijdens hun (nog ongezondere) vakantie.
      Dit is typisch een voorbeeld van een relatie tussen een dochter, die meer wijsheid bezit dan haar vader, en een vader zonder zelfreflectie.

      Echt shocking vind ik dat je geen water mocht meenemen maar wel cola moest drinken.
      Ook dit zie ik vaak gebeuren. Kinderen die wijzer zijn op het gebied van gezondheid dan hun ouders, en dan hun ouders willen onderwijzen in hoe zij zouden moeten leven, en ouders die maar niet willen luisteren.
      Dat is voor de ouders een gemis want ze lopen hierdoor heel veel gezondheidsrisico.
      Maar voor het kind is het nog erger, het kind moet machteloos toezien hoe de ouders zich ten gronde richten.

      Natuurlijk accepteerde jij dit niet, gelukkig maar! Je vader zou je dankbaar moeten zijn.
      Ik kan me heel goed voorstellen dat dit je laatste vakantie met hem samen was😉
      Dit hele gebeuren leverde je waarschijnlijk nog meer stress op dan al die schooljaren bij elkaar.
      Oude frustratie van je afpraten lucht enorm op en is heel goed voor je bijnieren🙂
      En probeer ook te genieten van het mooie weer, niets is namelijk zo gezond als zoveel mogelijk vitamine D opdoen, maar dat wist jij whizz-kid natuurlijk allang!

  2. Goede Morgen Marion,
    Het verhaal wat hierboven staat herken ik ook toen ik op vakantie was met een partner.
    Vroeg op het strand in de zon liggen bakken, bier op het strand bij 30-35 graden, tot ‘s avonds laat je uitputten met ongezond gedoe en niks van het land zien.
    En dan te bedenken dat ik zelf aan de mooiste kust van Europa woon op een loopafstand van 5-8 min.
    De schepen komen nergens zo kort voorbij als hier.
    Ja je hebt gelijk, je neemt alles mee wat thuis ook al niet goed zat.
    Dus lekker rust zoeken in je eigen lichaam en hoofd gaat vóór alle mooie reisjes te wereld.
    De reis in jezelf is geweldig mooi.
    Groetjes en geniet van alles in jezelf. Ken U zelve.

    • Goedemorgen Jeannie,

      Pffff…ik word al misselijk als ik eraan denk.
      30-35 graden en dan de hele dag bier drinken.
      Tja, in mijn optiek zijn de mensen die zo leven toch overwegend bezig met te vluchten uit het hier en nu.
      Op vakantie kom je jezelf dan dubbel en dik tegen want je neemt inderdaad alles mee wat thuis ook al niet goed zat.
      Wat moet dat een teleurstelling voor je zijn geweest.
      Verlaat je het mooiste strand van Europa voor een ‘horror-vakantie’😦
      Bedankt voor het delen.

  3. Ik een whizz-kid?😉 Ben al blij dat ik de computer kan “aanslingeren”, hihi. Maar inderdaad, de vit.D die je buiten opdoet is het allerbeste.

    Ja jammer die vakantie toen. Heb er inderdaad veel stress van gehad, gelukkig waren de laatste dagen nog een beetje gered. Op dat moment had ik nog geen kennis van bijnieruitputting en dat soort dingen, dus begreep m’n vader totaal niet. We waren toch op vakantie om te ontspannen, waarom bleef hij dan maar klagen en piepen? Nu zie ik wel in waarom hij zo deed, want niet lang daarna kreeg hij een fikse burnout. Heb die cola trouwens niet gedronken hoor! Ik was toen nog lang niet zo met voeding en gezondheid bezig als nu, maar wist wel dat de hele dag op het strand bakken slecht was, en dat je genoeg water moest drinken, vooral in de zon. Frisdrank was bij mij niet favoriet gelukkig.

    Ben blij nu de weg naar gezondheid aardig te hebben gevonden, hurray! Jammer dat mijn ouders die weg niet gevonden hebben, maar dat herken je vast wel, dat je iedereen zo gezond mogelijk wilt hebben maar dat ze vaak de kont tegen de krib gooien.

Leave a Reply

