Stoofschotel met gehakt in kokosmelksaus

Dit is zo’n typische stoofschotel waarin je alle groenten kunt verstoppen waarvan je denkt dat kinderen die zouden moeten eten. Door het gebruik van heerlijke specerijen kan het heel goed zijn, dat zelfs lastige eters dit gerecht (bomvol groenten) lekker vinden. Mijn zoon, for instance, heeft nooit broccoli gegeten. Gisteren heb ik dit gerecht voor het eerst gemaakt met twee grote struiken broccoli en raad eens? Hij heeft het gegeten. Door de groenten, in dit geval broccoli, klein te maken en heel lang te laten stoven zie je er niets meer van terug. De overheersende smaak van de broccoli valt door de smaak van de specerijen helemaal in het niet😉

Van dit gerecht kan ik gemakkelijk drie dagen (gezond) eten als ik de dagen erna nog wat verse groenten erbij serveer zoals kropsla, witlofsla, zoet-zure rode bietjes of wat ik ook maar lekker vind.

Dit gerecht moet van het begin tot het einde op middelhoog vuur worden bereid. Dit is heel belangrijk. Het duurt wel wat langer maar het gerecht wordt hierdoor veel lekkerder. De smaken van de specerijen worden hierdoor goed opgenomen.

Ingrediënten

  DSCN0750

  • 1 Kilo rundergehakt

  • 2 struiken broccoli, 200 gram peultjes

  • 1 Kilo grof gesneden uien

  • Veel knoflook, zelf doe ik zeker een halve bol

  • 1 Liter volle yoghurt of Kefir

  •  Groot blik kokosmelk

  • Een halve liter bouillon (om de saus eventueel mee te verdunnen als hij te dik wordt en aan de pan gaat plakken)

  • 1 Dessertlepel mosterd

  • Een stukje verse gember (geraspt)

  • Tamelijk wat Kerriepoeder, Garam Masala, Korianderpoeder en Kaneel. Dit is een kwestie van smaak, blijf steeds proeven om de juiste hoeveelheid te bepalen

  • 1 halve eetlepel Keltisch zeezout (is een kwestie van smaak,  blijf proeven om voor jezelf de juiste hoeveelheid te bepalen, beter met iets minder beginnen en de hoeveelheid naderhand opvoeren)

  • Sap van 1 verse citroen of 1 eetlepel appelazijn

  • Honing

DSCN0749

Een kilo uien met één druk op de knop fijngehakt dat spaart aanzienlijk tijd😉

Bereidingswijze

  • Doe in een wok net zoveel kokosvet als waar jij je goed bij voelt. Ik heb drie flinke eetlepels gebruikt.

  • Bak hierin het gehakt, zorg dat het gehakt klein wordt gemaakt (rul).

  • Voeg dan de uien en de geraspte gember toe en laat dit met de deksel op de pan goed gaar worden.

  • Voeg daarna de uitgeperste knoflooktenen toe en laat een minuutje meebakken.

  • Voeg dan het Keltisch zeezout en de specerijen toe. Laat de specerijen even goed verwarmen zodat de smaken goed vrijkomen.

  • Vervolgens het blik kokosmelk, de kefir of volle yoghurt, het verse citroensap of de appelazijn en de mosterd toevoegen.

  • Als dit gedaan is kun je de groenten erbij doen.

Dan de deksel op de wok doen en dit geheel ( in het geval dat je van de groenten niets meer terug wilt zien) zeker een uurtje laten stoven. Als het gerecht klaar is moet je even proeven om te bepalen hoeveel honing erbij moet.

Tussendoor steeds blijven proeven. Voeg wat van de bouillon toe als je ziet dat de saus te dik wordt. Ik heb de bouillon niet nodig gehad maar dat kan bij iedereen verschillen. Geef hier witte basmatirijst bij.

Ik heb me bij dit gerecht laten inspireren door Mike Donkers, moderator van het Weston A. Price forum.

8 thoughts on “Stoofschotel met gehakt in kokosmelksaus

  1. Marion, ik wil vandaag het gerecht maken of een variatie ervan, maar wanneer komt de yoghurt of kefir aan de pas?
    Op het eind of in het begin, misschien dat ik erover heen lees maar ik kan het niet vinden in je recept.

    Groetjes Petra

    • Hoi Petra,

      Wat fijn dat je het recept gaat proberen.
      Ik doe de kefir of yoghurt erbij vóórdat ik de groenten erin doe.Dat doe ik ook met de kokosmelk.
      Dus nadat het gehakt, uien, knoflook e.d gaar zijn gesmoord.
      Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is?
      Ik wens je heel veel succes en smakelijk eten voor straks.

  2. THANX

    Ik ga het proberen, vanmiddag moet ik weg en dan biedt deze stoofschotel een uitkomst, geen gehaast met koken…..

  3. Ik heb altijd geleerd dat witte rijst (zoals basmati-rijst toch ook is) minder gezond is, omdat het vliesje (wat juist het gezondst zou zijn) is verwijderd. Wij eten dus altijd zilvervliesrijst, hoewel ik basmatirijst ed lekkerder vind. Ik ben dan ook benieuwd waarom jij in je recepten toch voor basmatirijst kiest, misschien weet je meer/andere info dan ik?

    • Nog niet zo heel lang geleden aten wij ook altijd zilvervliesrijst. Omdat ook ik dacht dat het vliesje juist het gezondst was.
      Op zich is dat ook wel zo, maar……
      Ik ben daar nu toch van terug gekomen.
      In granen zit namelijk veel fytine-zuur. Fytine-zuur is een vitamine-en mineralenrover, waardoor uiteindelijk tekorten kunnen ontstaan aan onder andere vitamine C, vitamine D, ijzer, calcium, magnesium, zink en fosfor.

      Fytine-zuur zit juist in de zemelen/vliesjes van granen en kan onschadelijk worden gemaakt door het graan te laten wellen, kiemen, fermenteren of een combinatie van deze, en het graan dan pas te koken.
      De natuurvolkeren deden dat ook of zij verwijderden het vlies omdat het schimmels kon bevatten en voor de mens onverteerbaar is. Zij waren blijkbaar beter op de hoogte dan ons.
      Ik vind dat hele proces, van de granen eerst voor behandelen, teveel gedoe en omdat ik nog maar weinig granen eet, kies ik voor het gemak voor witte basmatirijst.

      Als je meer wilt lezen over fytine-zuur verwijs ik naar

      http://www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

      Maar weet waar je aan begint, het is een hele kluif om deze tekst door te lezen😉
      Zelf heb ik pas het boek gelezen; Genees tandbederf van Ramiel Nagel, daarin staat ook veel geschreven over de nadelige effecten van (volle) granen en fytine-zuur op het gebit.

      Ik haal mijn voedingsstoffen tegenwoordig niet meer uit zetmeelrijke koolhydraten maar hoofdzakelijk uit gezonde vetten, dierlijke voeding en uit groenten.
      Dus dat beetje witte basmatirijst bij mijn eten doet om die reden ook niet veel met mijn bloedsuikerspiegel.
      Ik eet het hoofdzakelijk voor de smaak.

      Voor de vezels hoef ik ook geen volkoren granen meer te eten want sinds ik kefir drink, gemaakt van rauwe melk ( een super probiotica) zit het met de stoelgang ook wel snor😉

Leave a Reply

