Maagdelijke Olijfolie

 

Met het oog op de zomervakantie wil ik even aandacht schenken aan mijn meest vakantie-gevoel veroorzakende voedingsmiddel, namelijk olijfolie.

Olijfolie laat mij wegdromen en mijn hectische leven in de grote stad even vergeten. Olijfolie staat voor zon, zee, strand en mannen ( oeps iets te ver doorgeschoten in mijn droom), mensen met een mooi gebruinde huid.

Olijfolie roept bij mij de herinnering op aan het zonnige zuiden. Helaas moet het al meerdere jaren bij een herinnering blijven want ik kan natuurlijk niet alles hebben. Biologisch eten en er ook nog dure vakanties op na houden? Die vlieger gaat bij ons niet op.

Maar dromen mag ik! Toch?

Al mijmerend geniet ik dan ook op mijn eigen terrasje van een zelf in elkaar geknutselde Griekse salade. De platanen en witte dorpjes met hun smalle steegjes, denk ik er dan wel bij.

Bij een grote groep mensen staat olijfolie alleen bekend als boosdoener in het eten, omdat het bij hen maag-en darmprobleempjes zou veroorzaken. Maar het klopt absoluut niet dat dit door de olijfolie wordt veroorzaakt. Het maag- en darmstelsel van deze mensen is al verzwakt, als daar dan ook nog de bacteriën bijkomen, die nu eenmaal in het water en het voedsel  zitten van Zuiderse landen, heb je zo de poppen (op het Zuiderse toilet) aan het dansen.

Olijfolie is een uitstekend gezondheidsproduct waar wij ons voordeel mee kunnen doen, maar helaas is er veel kaf onder het koren. Vandaar dat ik mijn eerlijke, heerlijke, milieuvriendelijke, “maagdelijke” olijfolie via internet bestel. Bij een Nederlands echtpaar dat op Kreta hun eigen olijfgaard runt. De olijfbomen van deze mensen zijn meer dan 100 jaar oud.

De olijfolie van Kreta staat erom bekend dat hij milder is dan de Spaanse of Italiaanse. Op Kreta is geen zware lucht-vervuilende industrie, het klimaat is dus als zeer schoon te beschouwen.

Deze olijfolie wordt van een buitengewone kwaliteit olijven geproduceerd (de Koroneiki olijven). De olijven ondergaan geen andere behandeling dan wassen en centrifugeren, alleen het pure sap van de olijf wordt gebruikt en dat proef je!

Ik gebruik deze olijfolie uitsluitend koud over mijn salades, en in mijn smoothies. Op deze manier geniet ik van het volledige gezondheidsvoordeel van deze superieure olie.

DSCN0744

Ik houd ervan om kleine boeren te ondersteunen.

Dit is hun website www.vitsilomoeri.com

Voor mensen die in de gelukkige positie verkeren dat ze, en biologisch kunnen eten, en daarnaast ook nog op vakantie kunnen naar het zonnige zuiden, geef ik hier een oud Tunesisch recept tegen zonnebrand.

  • 1/2 Liter maagdelijke (extra vierge) olijfolie

  • Sap van een rijpe citroen

  • Voeg het citroensap al roerend toe aan de olijfolie, flink schudden en de verbrande lichaamsdelen hier tweemaal per dag mee inwrijven.

Leave a Reply

