ABC van de Groentetuin

Wie droomt er niet van om sla uit eigen tuin te plukken, worteltjes en peultjes uit eigen tuin te bereiden, zelf-gekweekte frambozen, blauwe bessen en aardbeien door de smoothie te doen, mooie oranje gekleurde pompoenen te telen en de maaltijden op smaak te brengen met verse tuinkruiden?

Nou, niet iedereen kan ik je vertellen maar ik in ieder geval wel. De afgelopen jaren zijn heel wat pogingen van mijn kant om die droom waar te maken, danig mislukt. Maar ik blijf het iedere keer weer proberen. De resultaten worden ondanks mijn gestuntel toch steeds beter.

Het boek ABC van de groentetuin van G. Meudec en R. Le Page is een enorme steun bij het zelf kweken van de meest voorkomende groenten en kruiden. In dit boek wordt alles stap voor stap uitgelegd en dat is zeer zeker in mijn geval,van onschatbare waarde.

Ik ben nogal visueel ingesteld. Dankzij de duidelijke afbeeldingen en de alfabetische indeling is dit boek (zelfs voor mij) gemakkelijk te raadplegen😉

tuinboek

Een luie stoel 

DSCN0616

Een kan (citroen) water en een pot verse muntthee erbij en mijn dag kan niet meer stuk!

citroenwater DSCN0742

Zo creëer ik mijn eigen terrasjes-gevoel, spaar ik nog geld ook. Verse muntthee kost op een terrasje momenteel al 2,95 als ik me niet vergis. Zonde van het geld, daar koop ik liever weer biologisch voedsel voor🙂

12 thoughts on “ABC van de Groentetuin

  1. Nou ik kan ook genieten van eigen groenten uit mijn tuin. Alleen die slakken….. Vreetmonsters zijn het en als ik niet op let vreten ze alles op.

    Maar dit jaar een mega oogst aalbessen…..die gaan in porties de vriezer in voor de smoothies. Toch zeker dit jaar veel vit.C nodig. Ooit gelezen ( gaan we weer) wat het best groeit in je omgeving heb je dubbel en dwars nodig….haha

    Groetjes Petr

    • Wat toevallig dat jij over die slakken begint Petra.
      Het barst bij mij ook van die beesten. Is me andere jaren niet zo opgevallen.
      Ik had er al een blog aan willen wijden🙂
      Ik denk dat ik mijn ervaring met slakken dan maar hier neer zet.
      Want misschien is dit een hele goede tip waar ik per toeval achter ben gekomen.
      Het is een beetje een hilarisch verhaal, nou hier komt-ie dan:
      We hebben gisteren gebarbecued. Ik had gemarineerde kippen-drumsticks gemaakt. Het lege bordje had ik op een bloembak gezet en niet meer naar omgekeken.
      Toen ik wilde gaan opruimen zat dat hele bord vol met slakken. Het zag afschuwelijk uit. Ik wist niet wat ik ermee aan moest. Ja, eigenlijk wel. Zout erop strooien maar dat is nog niet zo gemakkelijk met een tuin vol jongeren.
      De wanhoopskreten waren dan ook niet van de lucht.
      Van “laat die beestjes toch, en dat is zielig, je gaat die diertjes toch niet vermoorden” tot “als je dat doet kijk ik je nooit meer aan” (dat was mijn zoon).
      Het had dus nogal wat voeten in de aarde. Ze vonden mijn argument geen steek houden dat die rot dieren al mijn groenten opaten.
      Dat was nou eenmaal de natuur.
      Na nog een tijdje zo te hebben staan bakkeleien en debatteren (want dat kunnen die jongeren als de beste als ze in hun gelijk staan), kwam ineens de moeder van het hele stel slakken uit haar hol gekropen en zette de tocht in, naar mijn bordje met overgebleven marinade-saus.
      Brrrr, het leek wel een reus dat beest.
      Uiteindelijk heb ik het maar gelaten voor wat het was en koos ik eieren voor mijn geld want van die jongeren viel toch niet te winnen.
      We zijn een film gaan kijken maar het slakkenverhaal liet me toch niet los. Ik ben stiekem naar buiten geslopen met een flinke hand zout en heb dat op het bordje gestrooit.
      De volgende dag mocht mijn man de troep opruimen. Ik liep rond met een slecht geweten maar was wel verlost van die akelige groenten-verslinders.
      Ik weet wat mij de volgende keer te doen staat als ik weer wat vlees ga marineren.
      Ik maak een paar bordjes extra om de slakken mee te lokken, ik doe het niet graag maar ja wat wil ik?

  2. Ik zet weleens hier en daar een leeg potje jam gevuld met bier, dan sterven ze (hoop ik) dronken van geluk.

    Je kinderen hebben gelijk, zout op de slak strooien is erg pijnlijk voor de slakken, ze sterven dan heel langzaam. Ga maar goedkoop bier inslaan, dat kan geen een slak laten staan….

    Ik weet echt niet waarom ik slakken zo eng vind, ik ben niet bang voor spinnen maar slakken….gril er nog steeds van.

    Waarom ook niet….. een dagje verwennen zeg ik geen nee tegen …. het is alleen die afstand.

    • Dat gaat hem worden, bedankt voor de tip.
      Is misschien toch ietsje diervriendelijker dan dat zout.
      Mijn idee was eigenlijk om die slakken te lokken met mijn marinade-bordje en als ze zich daar eenmaal hadden verzameld wilde ik ze ergens anders gaan uitzetten.
      Naast ons huis is een goot grasveld.
      Maar dat schiet natuurlijk ook niet op, ze vinden dan waarschijnlijk de weg naar mijn tuin weer snel terug😦
      Ik ga toch maar kijken voor goedkoop bier.
      Ik kan me voorstellen dat de afstand niet echt aantrekkelijk is.
      Het wordt tijd dat er hier een paar het nest gaan verlaten, zodat ik een logeerbed krijg😉

  3. Trouwens de smoothie van aalbessen met zuurzak of beter bekend als graviola ( koopt mijn man bij de toko) is heerlijk.
    Alleen aalbessen lust ik niet…. zo zuur

  4. Het is wel diervriendelijker….. neerzetten op een groot grasveld, kan je toch ook doen. Ik leg ook vaak bladeren voor ze neer, hopend dat ze van mijn groenen afblijven. Meestal werkt dat wel, maar dit jaar zijn er zoveel slakken.

    Mijn sla hebben ze met rust gelaten omdat ik tijm ertussen hebt geplant. Ook kervel zaaien tussen de sla wil de slakken nog wel op afstand houden. De salie bij kool werkt niet…. al mijn broccoli hebben ze opgegeten. Wij hebben maar de jonge steeltjes gegeten……mijn dochter wat voor lekkere groenten in de soep zat….nou dat was de jonge stengeltjes van de broccoli ….hahaha

    Peultjes doen het geweldig, geen slak lust een peul -:)

Leave a Reply

