24 Kitchen

Mom's kitchen

Vroeger had mijn Gezond Gezin Werkplaats inderdaad veel weg van een of andere kookstudio van 24 kitchen. Altijd was ik in de weer met kookboeken en recepten.Tegenwoordig kook ik nog maar zelden volgens een bepaald recept.

Het is op de een of andere manier ook niet meer nodig om steeds weer met iets nieuws te komen. Het is een hele opluchting om niet meer 24 uur vastgeketend te hoeven zijn aan mijn fornuis. Eindelijk verlost!

Wat maakt het verschil? Het feit dat mijn gezin niet meer om de twee uur honger heeft. Door meer vet en minder graan te eten zijn we veel langer verzadigd dan voorheen. Soms eten we zelfs maar twee gezonde voedzame maaltijden per dag.

De nadruk licht nu op ons bewust voeden in plaats van ons klakkeloos vullen.

Het plezier van het koken is er niet minder op geworden maar anders. Deze methode is ook veel praktischer en meer toegespitst op veel en snel resultaat. Met daarnaast een groot effect op de gezondheid.

In de jaren dat ik nog werkte kon het allemaal niet snel genoeg gaan. Het was inderdaad maar klakkeloos vullen om tijd te besparen. De magnetron was mijn beste vriend, nu gebruik ik hem om gezondheidsredenen nooit meer, ik kijk wel link uit.

Efficiënt was deze voedingsstijl wel maar alles behalve effectief voor de gezondheid😦

DSCN0591 DSCN0631

Mijn nieuwe manier van koken kost meer tijd dan maar wat pakjes, zakjes, blikjes en glaasjes opentrekken maar toch is het redelijk tijdbesparend. Ik maak veel gebruik van stoofschotels omdat je daar gemakkelijk twee en soms ook nog wel drie dagen van kunt eten. Oké, ik geef toe dat ik op die ene dag wel héééél veel groenten moet snijden, maar daarna heb ik het dan twee of zelfs drie dagen héééél gemakkelijk.

Ik plan het zo in dat ik bijvoorbeeld op dagen dat het vies weer is, twee flinke pannen bouillonsoep maak. Die vries ik in. ‘s Zomers, als het veel te warm is om te koken, sta ik geregeld ‘s avonds in de keuken om onze maaltijd voor de volgende dag(en) te bereiden.

Geloof me, ik heb van alles verzonnen om onder het koken uit te komen, omdat koken nu eenmaal een tijdrovende aangelegenheid is. Maar als ik gezond en vitaal oud wil worden zal ik toch in actie moeten komen. Ik heb me daar inmiddels maar bij neergelegd. Deze nieuwe manier van koken betekent momenteel voor mij de gulden middenweg. Mijn zoon en dochter wonen nog thuis. Het is dan ook niet meer dan logisch dat het koken toch nog wat meer tijd en energie vergt. Maar als je nog maar met z’n tweetjes bent of alleen woont, is het ” nieuwe koken ” een super methode.

Ik zorg dat ik alle basis voedingsmiddelen, waar ons voedingspatroon nu uit bestaat, in huis heb. Daar moeten we het mee doen. Per dag bekijk ik dan wat we hiervan willen eten. Tegenwoordig houd ik me niet meer aan precies afgemeten hoeveelheden, ik kook meer op gevoel. Koken is eigenlijk een soort van alchemie.

Bouillonsoep van zelfgetrokken bouillon heb ik altijd in voorraad in de diepvries. Tot ver in de namiddag leef ik vaak op gezonde smoothies. En het avondeten bestaat meestal uit veel groenten, kruiden, specerijen, vlees, vis of kip in een vette saus van kokosmelk, zure room of crème fraîche. Daarvan maak ik dan voldoende voor twee (of zelfs drie) dagen.

Met deze basis voedingsmiddelen kan ik gezonde maaltijden samen stellen en is er voldoende variatie. Deze manier van eten zorgt ervoor dat je na een tijdje aanzienlijk minder gaat eten en dat je niet meer de hele dag met eten (maken) bezig bent🙂

Toen ik pas met deze levensstijl begon merkte ik nog niet meteen dat ik minder behoefte had aan eten, maar dat had een goede reden. Mijn lichaam ging namelijk eerst een inhaalslag maken omdat ik jaren (gezond) vetarm (loos) had gegeten. Door gezonde vetten te gaan toevoegen at ik in het begin meer, dat had mijn lichaam waarschijnlijk nodig. Na een tijd ontstond er een goede balans, kwam er rust in mijn lijf en het vertrouwen dat ik goed en stevig kon eten zonder dik te worden. Sterker nog ik viel alleen maar af.

Doordat wij nu een natuurlijker voedingspatroon hebben gaat ons lichaam ook veel natuurlijker reageren. Soms eten we vele uren helemaal niets omdat gezond vet nu eenmaal zo erg verzadigd. Krijgt iemand van ons honger op een tijdstip dat de anderen nog geen eetlust hebben, pakken we ons een glas rauwe melk of kefir tussendoor. De honger is dan voorlopig weer gestild.

De maaltijden die ik nu bereid zijn Fat, Fast en Simple. Mijn keuken is nog wel 24 uur geopend maar nu is het ook vaak zelfbediening omdat , om gezond te blijven, niet altijd gekookt hoeft te worden. Een groot glas kefir,  of tussendoor een vetrijke avocado, een bak aardbeien met slagroom (van biologische kwaliteit uiteraard), een paar eieren in de pan, of een homp kaas van goede kwaliteit zijn allemaal voedzame middelen om gezond te blijven.

Hoofdzaak daarbij is, dat ik niet alleen de prijs van een product de doorslag laat geven, maar in eerste instantie de kwaliteit van het product voorop stel.

Echt, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gezond eten is niet moeilijk. Haal alleen gezonde producten in huis en eet daar zoveel van als je wilt (voelt dat je nodig hebt).

Hier dan mijn boodschappenlijst voor een gezonde (vetrijke) basis:

Biologische, zoveel mogelijk rauwe zuivel

Rauwe melk

Volle yoghurt

Kefir ( zelfgemaakt)

Eieren (heel veel)

Slagroom

Boerenkaas

Parmezaanse kaas

Crème fraîche

Zachte kazen zoals Fêta, Brie, Camembert etc.

Bakvet

Extra vierge Kokosolie

Roomboter

Reuzel

Extra Vierge olijfolie

Vlees, vis, kip van goede kwaliteit (liefst grasgevoerd)

Vooral runder-schenkel en soepkip voor bouillons

Maatjesharing en wilde zalm heb ik altijd in voorraad in de diepvries

Zalm en tonijn in blik

Ontbijtspek

Groenten van het seizoen

Uien, prei en knoflook heb ik altijd in huis

Avocado’s, zoete aardappelen en olijven ook

Gewone aardappelen, niet voor mij maar voor mijn lieve aardappeleters😦

Verse tuinkruiden

Tegenwoordig overal gemakkelijk te krijgen

Gedroogde kruiden

Appelazijn

Honing

Gefermenteerde sojasaus

(Zuur) fruit

Citroenen

Kiwi’s

Blauwe bessen

Frambozen

Bramen

Sinaasappels

Zure appels

Aardbeien

Bananen, voor de lastige eters onder ons die moeite hebben met het afzweren van al het zoet😦

70 of 85 procent pure chocolade, om af en toe een lekkere traktatie van te maken😉

Granen

Basmatirijst

Rijst-mie

Quinoa

Spaghetti, weer niet zozeer voor mij maar af en toe voor mijn spaghetti(vr) eters. Niet gemaakt van tarwe maar van spelt

(Zuurdesem) Speltbrood

Roggebrood

Rogge knäckebrot

Ik heb de granen met opzet onderaan neergezet en de gezonde vetten bovenaan. Onthoud de slogan: Meer vet, minder graan!! Want daarvan wordt je

16 thoughts on “24 Kitchen

  1. Hoi Marion,
    Waarom heb je de granen nog in de basis?
    Zie jij er voordelen in om ze te consumeren en welke nadelen neem je op de koop toe?

    • Nou nee Ad, ik zie er geen voordelen in maar ik moet rekening houden met de eet-wensen van mijn gezin😉
      Het is en blijft af en toe wikken en wegen.

      Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet zo heel lang op de hoogte ben van de (zeer grote) nadelen van granen.
      Natuurlijk wist ik wel dat ze de suikerspiegel beïnvloeden en daardoor grote invloed uitoefenen op de insulineproductie.
      Maar wat deze cardioloog allemaal over tarwe vertelt in zijn boek, daar had ik geen flauwe notie van😦
      We aten dus wel altijd iets van granen, meestal spelt maar dan met mate.
      Maar nu ik dit boek gelezen heb komt er in ieder geval geen tarweproduct meer in huis.
      Ik ben net dat stuk aan het lezen wat tarwe met onze hersenen (en dat van onze kinderen) doet.
      Daar wordt je echt niet vrolijk van, ik twijfel er geen moment aan dat dit klopt.

      Je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat er behoorlijk iets fout zit met onze voeding.
      Alleen al wat betreft gedragsproblemen (Adhd, autisme en aanverwante stoornissen).
      Ik ben blij dat voor mij nu schijnbaar de tijd is gekomen om alles over de nadelige gevolgen van granen (vooral tarwe) te leren.

    • Bedankt voor het compliment.
      Het is geen gerecht. Het zijn eigenlijk twee pannen met flink veel groenten erin om te laten zien over hoeveel groenten ik het heb die ik moet snijden😉

      Naderhand komt daar nog vette kokosmelk of een andere vette saus bij.
      En vlees of kip, maar bij ons niet iedere dag. De hoofdmoot zijn de gezonde vetten.
      Ik doe dan wel twee à drie dagen met een gerecht.
      Zeer zeker de gezonde vetten dragen bij aan de beste verzorging en gezondheid van mijn gezin!

  2. Hi Marion. Mooi beschreven hoe je het aanpakt met voeding. Ik ben momenteel aan het afkicken van chocolade, en hoop dat ik straks ook geen suikerdips meer heb en geen hongergevoel. Jij bent ook zo gek op chocolade toch? En bananen mis ik ook, maar heb er laatst weer een gegeten en het smaakte me toch niet zo lekker meer. Vind je boodschappenlijstje handig, minus de granen dan die ik zeer zelden nog eet. Merk dat ik er niet goed meer tegen kan (hurray!), terwijl ik het voorheen altijd probleemloos at (tenminste, dat leek zo). Pasta vond ik nooit echt lekker, heel soms bakken we nog gewone aardappelen uit de oven. Blijft toch lekkerder dan bataten, dus eens per maand “zondigen” we nog. Je brengt me weer op het idee van stoofschotels, die maak ik veel te weinig, terwijl die juist zo handig en lekker zijn. Heb alleen sinds kort een yoghurtallergie lijkt het: zodra ik yoghurt eet krijg ik enorme buikpijn! Heb het wel heel veel gegeten de laatste tijd, dus misschien is mijn maag geirriteerd.

    Ik jaag je met mijn reactie misschien weer de keuken in, maar stuitte vandaag op dit recept: http://www.cheeseslave.com/no-knead-sourdough-bread/ Misschien handig om de tarwe “eruit” te gooien? Ik ga me er zelfs ook eens aan wagen, hoewel broodloos me prima bevalt. Voor vriendlief is dit wel een uitkomst, hij eet nu roggebrood zonder tarwe, maar wil ook weleens iets anders😉

    Ook lekker genoten van de zon trouwens? Ik wel😀
    Liefs Ellen

    • Hoi Ellen,

      Ja, ik ben inderdaad gek op (pure) chocolade (85 procent).
      Ik krijg er soms visioenen van🙂 dan weet ik dat ik die dag iets te laag in koolhydraten heb gezeten. Enorme trek in chocolade kan ook duiden op magnesium tekort.

      Dus je bent nu ook afgekickt van de bananen? Ja, ik weet van mezelf dat je steeds minder trek krijgt in zoet.
      Voorheen moest er altijd een banaan in mijn smoothie anders vond ik hem niet lekker. Nu vind ik mijn smoothie al snel veel te zoet als er banaan inzit.
      Knap hoor dat jullie weinig tot geen granen meer eten.

      Ik had het recept graag bekeken maar mijn Engels is hartstikke slecht, jammer want het lijkt me een heel lekker recept.
      Inderdaad ook voor mijn man, hij is echt brood verslaafd maar begint nu toch echt af te kicken na wat hij allemaal heeft gelezen in het boek: Broodbuik van Dr. William Davis.
      Mijn man eet nu ook meestal Fries roggebrood zonder tarwe.

      Ik heb heerlijk genoten van de zon, helaas niet veel geluierd. Dat komt door al die energie die ik van deze voeding krijg😉 Ik heb de tuin eens flink onder handen genomen, dat was hard nodig.

      Liefs terug!!!

  3. Hoi Marion,

    Wederom een geweldig stukje. Ook heb ik de gouden tip al gelezen omtrent Tarwe. Het is zoals je zegt. Ga terug in de tijd met foto’s en schrik je rot. Ik denk dat de meeste mensen niet eens beseffen hoe snel de laatste tientallen jaren ons “eten” veranderd is!

    Gezonde groet,

    Alexander

    • Dank je Alexander.

      Veel mensen zijn het zich inderdaad niet bewust. Ze verwachten ook niet dat er zo geklooid wordt met ons voedsel.
      Zij hebben (nog) vertrouwen in de voedselgiganten.
      Toch komen er iedere dag nieuwe food-detectives bij zoals jij en ik.
      Ik heb er alle vertrouwen in dat deze gezonde trend zijn vruchten gaat afwerpen.
      Gezonde voeding is hip en hot.

      Gezonde groetjes terug!

  4. Lekker, de tuin weer op orde! Een fijn gevoel. Ik heb mijn magnesiumwaarde laten meten, dat was ruim in orde. Ik ben op dit moment in behandeling bij een biofotonentherapeut, zij heeft vastgesteld dat ik een…. verstopte galblaas heb (jaja, toch aan de leverzuiveringen dus…..). Door die verstopping krijg ik meer zin in zoetigheid, want het lichaam wil van die verstopping af. Alleen lukt dat natuurlijk niet met suiker. Nou ja, ik weet wat me te doen staat😉

    • Veel succes met de leverzuiveringen. Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen want “het” lijkt mij een hele bevalling😦
      Laat me weten hoe het is gegaan misschien ben ik ook nog over te halen.
      Liever een leverzuivering doen dan een galblaas-operatie lijkt mij zo😉

    • Super bedankt. Mijn man zal er blij mee zijn😉 Hij is momenteel aan het afkicken van brood.
      Het boek: Brood-dieet, doet zijn werk hartstikke goed. Het was een goeie zet van mij om hem dat boek te kopen.
      Ik vraag me alleen af wat Dr.Davis heeft dat ik niet heb.
      Waarschijnlijk een titel voor zijn naam😉

  5. Ik moet wachten tot het volle maan is geweest… Ik zie er ook wel tegenop hoor, omdat je er voor thuis moet blijven. Maar als het achter de rug is laat ik je zeker weten hoe het was, het lijkt mij ook een hele bevalling.

    Mooi dat je man toch overtuigd begint te raken. Tja, jammer dat die titel toch belangrijk is😉 Maar hij is iig op het juiste spoor🙂

  6. Wat fijn om je eet tips en recepten te lezen, ik moet nog zoveel leren wat betreft het eten volgens WAP, soms twijfel ik en weet het even niet.
    Morgen weer rauwe melk halen, dat vind ik erg lekker en mijn man ook.en langzamerhand de kinderen proberen te overtuigen…..

    • Als je aan het begin staat van het omgooien van je voedingspatroon is het heel begrijpelijk dat je twijfelt en het even helemaal niet meer weet.
      Het is ook zo verwarrend soms.
      Dat gevoel herken ik maar al te goed.
      Het heeft mij ook bloed, zweet en tranen gekost voordat ik zover was dat ik zeker wist dat ik niet meer terug zou vallen naar een ongezonde voedingswijze.
      De twijfel kan ik helaas niet bij je wegnemen (maar dat vraag je ook helemaal niet van mij).
      Wat ik wel kan doen is zeggen, dat als je eenmaal een tijdje op weg bent met de voeding volgens Weston A.Price (WAP dus) al je twijfels als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.
      Ik heb mijn hele leven geworsteld met (ongezonde) voeding en gezocht naar een voedingspatroon waarbij ik verlost zou zijn van de trek in (zoet) eten.
      Ik heb gezocht naar een voedingspatroon waarbij ik niet steeds de drang zou voelen om te ‘moeten’ eten, die drang wilde ik juist kunnen weerstaan, zo sterk wilde ik worden.
      Nu, met WAP, besef ik dat het nooit iets te maken heeft gehad met zwak of sterk.
      Het is puur een lichamelijke kwestie.
      Kwalitatief goed (natuurlijk) voedsel zorgt ervoor dat de hormonen in balans zijn en dat zorgt weer voor de rest. (Vr) eetbuien zijn verleden tijd.
      Vanmiddag weer bij mijn ouders op bezoek geweest, hup, daar kwam de taart weer op tafel ( ook nog zo eentje met een vieze geglazuurde laag er bovenop) maar mooi niet dat ik ook maar één seconde in de verleiding ben gekomen.
      Man, dat is zó heerlijk dat gevoel, het gevoel dat ik heer en meester ben over mezelf.
      Sinds ik WAP kost het me geen enkele moeite meer om ongezonde voeding te weerstaan.

      Ja, lekker hè die rauwe melk? Hier zijn we er echt verslaafd aan. Je hoeft je kinderen waarschijnlijk niet te overtuigen van WAP. WAP overtuigd zichzelf.
      Probeer er een beetje inventief en creatief mee om te gaan ( maak bijvoorbeeld een lekkere fruit-smoothie met kefir of rauwe melk en doe daar de eidooier(s) doorheen, ze proeven er niets van).
      Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust hier.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s