Wilde Zalm met Crème Fraîche, Puree van Zoete Aardappel en Worteltjes met Peultjes

DSCN0696

Heerlijk verse worteltjes, peultjes en tuinkruiden uit eigen tuin.

DSCN0682 DSCN0687

Welke vette maaltijd kan ik daar eens mee bereiden?

Een kijkje in de diepvries levert mij een wilde zalm-moot op en als ik in de stal rondkijk valt mijn oog op een dikke zoete aardappel.

 Mijn dochter en mijn man zijn werken, mijn zoon en ik hebben het rijk dus voor ons alleen. Tja, je hebt nou eenmaal luxe paarden en werkpaarden😉

Mijn zoon is geen fan van zoete aardappels daarom maak ik voor hem aardappelpuree van gewone aardappelen.

Benodigdheden

  • Stoompan

  • Ovenschaal

  • Wilde zalm

  • Verse worteltjes en peultjes

  • Zoete aardappel

  • Bekertje crème fraîche

  • Roomboter

  • Extra Vierge olijfolie

  • Keltisch zeezout 

  • Kruidenzout

  • Nootmuskaat

  • Schijfjes citroen

  • Verse tuinkruiden zoals venkelblad, bieslook, tijm, basilicum en peterselie

DSCN0691 DSCN0688

  • Schil de aardappelen en maak de groenten schoon.

  • Vul een stoompan met wat water en zet de aardappelen met de groenten op hoog vuur. Je kunt de aardappelen en groenten uiteraard ook apart koken als je geen stoompan hebt

  • Als het water kookt draai je het gas terug tot middelhoog vuur.

  • Laat alles in 20 à 30 minuten gaar stomen.

  • Kruid de wilde zalm met Keltisch Zeezout en leg in een ovenschaal

  • Verwarm de oven 10 minuten voor op 180 graden

  • Zet de ovenschaal in het midden van de oven en laat de zalm in 20 minuten gaar worden

  • Hak de verse tuinkruiden goed klein

  • Als alles gaar is maak je van de zoete aardappelen een puree door er een flinke klont roomboter doorheen te prakken

  • Verwarm de crème fraîche op een zacht vuurtje en meng de gehakte tuinkruiden erdoorheen, schep hiervan wat over de zalm. Besprenkel de zalm met een beetje verse citroen

  • Doe de worteltjes en peultjes in een kom en schenk er een scheut olijfolie overheen. Meng ook door de groenten weer een flinke klont roomboter. Afmaken met wat kruidenzout en een béétje nootmuskaat

Leave a Reply

