Rode Bietjes Zoet-Zuur

DSCN0645 DSCN0647

Rode bietjes koken en zo eten , dat vonden wij kinderen vroeger verschrikkelijk vies. Daarom maakte mijn moeder ze altijd in het Zoet-Zuur. Dat vond ik zo lekker dat ik na afloop zelfs stiekem, de azijn die was overgebleven, opdronk. Als ik daarna naar het toilet moest was mijn plas knalrood. 

Dus niet schrikken als je na afloop van het eten van rode bieten constateert dat je urine rood is.

Rode bieten werden vroeger ook wel arme-mensen-kost genoemd, terwijl het tegenwoordig weer een hippe groente is. Wat ik zo fijn vind aan zoet-zure rode bietjes is dat je er een grote kom van kunt maken en zeker een week in de koelkast kunt bewaren.

Op die manier heb ik in ieder geval groenten op het menu staan. Ik maak me er tegenwoordig niet meer zo druk om dat ik een paar dagen dezelfde groenten eet, ik haal het meeste van mijn voedingsstoffen toch uit de vet coole vetten😉

Ik wissel die dagen wel af met de rest van de maaltijd. Ik maak er een dag aardappelpuree bij, een andere dag maak ik bijvoorbeeld een makkelijk rijstgerecht klaar, waar ik bijvoorbeeld ook weer twee dagen mee kan doen. Och eigenlijk smaken mijn moeder’s zoet-zure rode bietjes overal bij, zelfs bij zelfgemaakte frietjes.

Dit recept maak ik vooral vaak in de zomer, als het veel te warm is om te koken. Eigenlijk heb ik dan geregeld een kom in de koelkast staan, dan hoef ik me over de groenten al geen zorgen te maken. Nu valt me in dat het ook heerlijk is bij de barbeque.

Rode bieten moeten tamelijk lang koken dus begin ik hier vaak al ‘s morgens mee. Je krijgt ze ook voorgekookt in de winkel, maar daar kies ik persoonlijk niet voor omdat ze altijd zijn verpakt in plastic. Plastic verpakkingen geven namelijk giftige stoffen af aan het voedsel.

Ingrediënten

  • Neem zoveel rode bieten als je denkt nodig te hebben.

  • 1 Dikke rode ui

  • Appelazijn

  • Honing

  • Kruidenzout

  • Olijfolie

Bereidingswijze

  • Zet de rode bieten, ongeschild, op in een pan met ruim water. De bieten moeten net onder water staan

  • Laat aan de kook komen.  De kooktijd is een beetje afhankelijk van de grootte van de bietjes, maar reken zeker op een uurtje, soms zelfs langer

  • Test of de rode bieten goed gaar zijn door er met een vork in te prikken

  • Schud de rode bieten af en laat goed afkoelen

  • Als de bieten zijn afgekoeld kun je de schil gemakkelijk verwijderen door hem er als het ware van af te wrijven, je krijgt er wel rode vingers van maar dat verdwijnt ook weer snel

Zoet-zure saus, dressing of marinade maken, ik weet niet precies hoe ik dit moet aanduiden🙂

  • Snijd de bietjes in vierkante blokjes en doe ze in een kom

  • Schenk er ruim appelazijn overheen, zodat de bietjes ongeveer tot de helft onder staan

  • Een flinke scheut olijfolie toevoegen

  • Vul aan met wat water zodat de bieten helemaal onder de vloeistof komen te staan, even proeven of het niet te zuur is anders nog een scheutje wat erbij doen

  • Kruidenzout naar smaak toevoegen, mag best tamelijk wat zijn, het mag niet flauw smaken

  • Nu mag je er zoveel honing bij doen totdat je vindt dat het zoet genoeg is, maar de uiteindelijke smaak moet zoet-zuur blijven

  • Snijd de rode ui in ringen en voeg deze bij de rode bieten

Laat alles tamelijk lang intrekken. Hoe langer je het laat intrekken hoe lekkerder dit gerecht wordt, vandaar dat ik dit meestal  ‘s ochtends al bereid.

DSCN0649

Leave a Reply

