Avocado Vet-Rijk

Aangezien mijn vorige post in de categorie bio industrievlees nogal zware kost bevatte wil ik nu verder gaan met wat lichtere Vet-Rijke vetten. Namelijk die van de Avocado. 

Wat valt er over Avocado’s te vertellen zonder dat het saai wordt? Volgens mij mag ik niet meer vertellen tegen welke ziektes Avocado je helpt te beschermen, maar hoe gaat zo’n artikel er dan uitzien? Ongeveer zo:

Op de site van Men’s Health las ik dat Avocado’s als voedingsbron zijn te vergelijken met de borsten van een jonge moeder. Inderdaad, ze bevatten behoorlijk veel vet, maar ze staan ook bol van andere Goodies. Naast een overvloed aan vitaminen zit er ook veel oliezuur in, een enkelvoudig onverzadigd vetzuur dat helpt je ……te verlagen. Het goede aan Avocado’s is dat ze het slechte …..verlagen zonder het goede …..aan te tasten. Daarnaast zijn ze een rijke bron aan kalium, een mineraal dat je beschermt tegen ……en…… en……. Ook het vezelgehalte mag er wezen. Met 10 gram per vrucht.

Zo’n bericht zonder de gebruikelijke voedingsclaims schiet toch ook niet op. Vertrouw er dan maar gewoon op als ik zeg dat Avocado gewoon hartstikke goed voor je is.

Misschien is het leuk als ik iets vertel over mijn eigen Avocado-avonturen. Ik wilde er in het begin echt niet aan. Hoe gezond zo’n ding ook mocht wezen, het zou me wat! Mij in ieder geval niet gezien. Ik vond het echt goor. Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik wil boven alles eerlijk zijn. Toch kocht ik iedere keer weer zo’n ding vanwege alle gezondheidsclaims die ermee verbonden zijn. Eerst lag hij dan weken op het aanrecht om vervolgens (weer) in de afvalbak te verdwijnen.

Bij mijn zus was het ook al niet beter, steeds hetzelfde verhaal. Kopen dat ding maar er vervolgens niets mee doen.

Dat hielp, aangezien ik de jongste ben en altijd tegen mijn oudere broer en zus heb moeten opboksen, zag ik hier mijn kans schoon om me te bewijzen.

Ik moest en zou dat ding achterover drukken, op wat voor een manier dan ook.

Ik ging op zoek naar allerlei manieren om Dé Avocado enigszins smakelijk te krijgen. Maar alleen al die textuur bah, en wat een gedoe om die pit eruit te halen, ik vond het maar een glibberig gedoe.

Toch gaf ik de moed niet op, ik wilde bewijzen dat ik mans genoeg was om een avocado te verorberen.

Ik dacht na over wat ik wel lekker vond om te eten. Dat waren twee dingen, mayonaise en uitjes. Die twee dingen maken voor mij rauwe bonen zoet. Daarmee moest het gaan lukken. Ik heb de avocado geprakt, een uitje fijn gesnipperd, dat erdoor geprakt (wel goed op de uitjes duwen met de vork, zodat het sap van de ui goed wordt vermengd met de Avocado). Een heel klein beetje appelazijn erdoor, tamelijk wat kruidenzout en mayonaise (van goede kwaliteit). Eventueel nog wat verse bieslook toevoegen.

Ik moet zeggen, het was goed te doen maar dat het nou mijn favoriete eten kon worden? Nee!

Toch vond ik van mezelf dat Dé Avocado een vast onderdeel van mijn voedingspatroon moest worden. Dat had ik met mezelf afgesproken. Door alle positieve berichten op internet over Dé Avocado, was mij duidelijk te verstaan gegeven dat mijn hersenen (en die van mijn zoon) die goede vetten wel konden gebruiken.

Op een dag viel mijn oog op het smoothie apparaat en als in een flits wist ik: “dit gaat het worden “. Volgens de leer van de juiste voedselcombinaties houdt het volgende recept volgens mij geen steek, maar het is wel heel lekker.

  • Volle yoghurt

  • 1 Rijpe banaan

  • Handvol frambozen, aardbeien en/of blauwe bessen

  • 1/2 Avocado

  • Eventueel een beetje water om te verdunnen als de smoothie te dik wordt.

Dit is voor mij de enige manier waarop ik Avocado echt lekker kan vinden.

Als afsluiter toch nog een paar wetenswaardigheden over Avocado’s.

Avocado’s richten zich op de gezondheid en de functie van de vrouwelijke organen, de baarmoeder en de schede. Deze vruchten zien er ook zo uit. Volgens onderzoek zou het eten van één avocado per week de hormoonbalans van de vrouw verbeteren en niet-gewenste gewichtstoename belemmeren. Er zijn precies 9 maanden voor nodig om een avocado te laten groeien van bloesem tot rijpe vrucht. Deze vruchten bevatten elk meer dan 14.000 voedende stoffen, waarvan de wetenschap er slechts een 140-tal kent en heeft onderzocht.

Kun je nagaan wat Avocado voor je doet als er ook nog een banaan aan toegevoegd wordt😉

Dus….gaan met die banaan, euh, ik bedoel avocado. Eet er zoveel van als je op kan.

14 thoughts on “Avocado Vet-Rijk

  1. Ik vind avocado’s lekker, vooral als prutje met fijngesnipperde ui en knoflook. Dat combineren met gewokte vleesreepjes, geraspte kaas en een klodder crème-fraiche. Klein beetje sla erbij en het geheel oprollen in een tortilla. Mmmmmm

    Maar hoe bewaar je nu de andere helft van een avocado wanneer je maar 1/2 gebruikt? Bij mij wordt het restje slap, bruin en slijmerig. Wel of niet in de koelkast? Afdekken met folie, of in een bakje doen, of ….?

    • Hoi Manon,

      Jouw recept klinkt heel goed, dat ga ik eens uitproberen.
      Je hebt gelijk, avocado kan je niet goed bewaren. Mijn recept was eigenlijk bedoeld om avocado te leren eten;-)
      Normaal gooide ik een hele avocado weg en nu nog maar een halve🙂
      Maar dat is natuurlijk doodzonde.
      Nu maak ik de smoothie ook voor mijn man en mijn dochter, en gebruik dan inderdaad een hele avocado.
      Ik doe er dan wel twee bananen bij.
      Dat was een hele goede vraag van jou, dankjewel.

  2. Zelf eet ik een hele avocado per dag.Ik snij deze open en lepel hem uit .Geen poespas.Wanneer de avocado rijp is smelt die lekker in de mond.Ik eet eigenlijk alleen da hash avocado.Heel af en toe de florida.
    waneer ik een halve meeneem voor onderweg bedek ik hem met roomboter de andere helft leg ik in de koelkast voor later op de dag.Ik koop er meestal een stuk of 5 op voorraad en bewaar ze ,afhankelijk van de rijpheid,in de koelkast . Deze voorraad ben ik gaan aanhouden omdat er de laatste tijd dagen zijn dat er geen avocado te koop is. Tja,dan moet ik gewoon meer cocos en boter eten.Hoe dan ook,er is nooit een moment dat ik naar suikers verlang ,verpakt in fruit of anders.

    • Dus je bent een echte groot afnemer van avocado’s?
      Jouw hormoonbalans moet toch zeker dik in orde zijn.
      Het is waar, op deze manier verlang je geen moment naar suikers en dat is toch de hele opzet.

  3. Ik vind avocado’s ook echt niet lekker en had het al een beetje opgegeven, maar misschien vind ik ze op deze manier wél te eten! Ik ga het in elk geval proberen🙂.

    • Hoi Midori,

      Ik snap helemaal wat je bedoelt.
      Het gaat je zeker lukken als je de avocado verstopt in een lekkere smoothie met banaan, frambozen en yoghurt.
      Sterkte ermee.
      Ik hoor het wel als het is gelukt;-)

      • Hallo Marion,

        Een gemengde salade met avocado is ook lekker.

        Gemengde sla
        Avocado in stukjes
        Dressing van volle yoghurt, mosterd en honing
        Handje ongezouten cashew noten
        (Gedroogde) tijm en dille tips
        Eventueel zou je ipv avocado stukjes, de avocado ook door de dressing kunnen ‘blenden’.

        Halve avocado is te bewaren door er wat citroenzuur op te sprenkelen en in een bakje in de koelkast. De volgende dag snijd ik dan het eerste laagje weg tot ik weer het groene kleurtje zie.

        Groetjes Webdy

      • Hallo Wendy,

        Welkom op mijn blog. Bedankt voor dit heerlijke recept. Leuk dat je meedenkt trouwens.
        Deze tips zijn ook weer leuk voor andere mensen die mijn blog lezen.
        Het wordt steeds gezelliger, samen streven naar een zo gezond mogelijk, gemakkelijk voedingspatroon.
        Ik blijf mijn best voor jullie doen, maar het is natuurlijk nog leuker als jullie ook jullie gouden tips gaan delen op mijn blog.
        Bravo.

  4. Heerlijke avocadosalade:
    2 gekookte eieren kleinmaken, 1 avocado in blokjes,
    sausje van Bulgaarse of Griekse yoghurt met een beetje mayo, honing en mosterd, kleingesneden bieslook, rucola, dille e.a. kruiden eronder
    op kiembrood, roggebrood of zonder brood,
    Ik maak het vaak in de vakantie voor onderweg of zo. Lekker fris!

Leave a Reply

