Zelfgemaakte Vette Bouillon Van Beestenbotten

Godfried van Bouillon zou al op jonge leeftijd vertrokken zijn vanuit Boulogne naar Bouillon. Sommigen beweren voor zijn gezondheid (hij zou als kind vaak ziek zijn geweest) en de bossen van de Ardennen zouden hem goed doen. Of dat de reden is waarom bouillon gekoppeld wordt aan gezondheid weet ik niet maar dat bouillon gezond is daar ben ik in ieder geval Heilig van overtuigd.

Zelfgemaakte bouillonsoep is namelijk heel goed om de weerstand te verhogen, en aangezien het erop begint te lijken dat we het hele jaar door winter krijgen, vind ik het tijd worden om er iets over te schrijven.

Bouillonsoepen zijn helende soepen. Zelfgemaakte bouillon zit boordevol gelatine en mineralen. Gelatine is een goede ” ontgifter “.  De goede stoffen van de bouillon duwen de slechte eruit😉

Ook zit er  o.a. glutamine in bottenbouillon wat erg goed is voor de dunne darm. Bouillonsoep helpt enorm bij spijsverteringsproblemen en bij een beschadigde darmwand. Het helpt de darmwand te herstellen.

Bouillonsoep is ook ideaal voor kinderen omdat zelfs de lastigste etertjes altijd wel een bordje soep lusten.

Als je last hebt van bijnieruitputting zijn zelfgemaakte bouillonsoepen een must!!!

Een groot voordeel van zelf bouillon maken is dat er geen E-nummers inzitten.

Maar…..bouillon trekken kost veel tijd en dat hebben de meeste mensen niet, inclusief ikzelf ;-) Daarom maak ik altijd een hele grote portie, en vries dat in.

  • Ik zet vaak twee grote pannen tegelijk op het vuur. Ieder van 9 liter inhoud (Ikea)

  • In één pan doe ik een flinke soepkip en in de andere pan doe ik runder-schenkel

DSCN0901

DSCN0964 DSCN0906

Verder doe ik in iedere pan

  • Wat Keltisch zeezout (naar smaak, naderhand kun je er altijd nog iets bij doen). Ik gebruik meestal 2 afgestreken eetlepels.

  • 1 Dikke ui, stang prei en een winterwortel.

  • Flink wat dikke stelen van de maggiplant (lavas) erbij. Dat geeft namelijk een heerlijke zoute smaak aan de soep. Naderhand vis ik die er samen met de groenten uit.

  • Eventueel wat kruiden-bouillonblokjes zonder smaakversterker toevoegen, maar eerst proeven of het niet al zout genoeg is door het zeezout. De bouillonblokjes kun je er altijd naderhand nog bij doen.

  • Een flinke scheut appelazijn (je proeft het niet). De appelazijn zorgt ervoor dat de mineralen goed aan de botten worden onttrokken.

  • Laat het water aan de kook komen, zet daarna het gas klein.

  • Laat de bouillon enkele uren  “trekken “. Hoe langer hoe beter.

  • Als er schuim boven komt drijven moet je dat er met een schuimspaan vanaf halen. Het schuim kan er anders voor zorgen dat de soep  bitter gaat smaken. 

Uiteraard zijn alle botten van biologische dieren geschikt om bouillon van te trekken.

Je kan de bouillon invriezen en er later soep van maken. Ik persoonlijk maak de soep altijd meteen af en vries hem dan in.

DSCN1105

Op deze manier heb je altijd snel iets bij de hand wat zeer voedzaam is. Vooral op dagen dat het allemaal een beetje in het honderd dreigt te lopen en er niet veel tijd is om te koken. Dan hebben in ieder geval de kinderen, wiens hersentjes zich nog helemaal moeten ontwikkelen, op een lekkere en eenvoudige manier hun belangrijkste voedingsstoffen al binnen.

Een thermoskan soep meegeven als lunch voor op school, is een makkelijke manier om het kind te voorzien van voldoende gezonde vetten, vitaminen en mineralen.

Beter dan die eeuwige rauwe wortel, komkommer en tomaat.

12 thoughts on “Zelfgemaakte Vette Bouillon Van Beestenbotten

  1. sorry nog een vraag, zeeft u het door een zeef of door een doek en kan een soeppan in de oven of beter op het vuur laten staan

      • Wow een pan vol dikke gelei…schenkel en mergpijp waren de vorige keer niet gelukt was gewoon dunne bouillon..is dat wel oke of wegdoen?? Zit daar wel iets in qua mineralen? ..hoe kan dat…en nu van die runderknie wow

        Hoeveel neem ik daarvan per dag of is het puur vet en moet ik het wedoen heb er wel een geel laagje afgehaald het is echt enorm dik en niet drinkbaar, lepel staat rechtop!

        Moet ik dit dan in kleine blokjes invriezen?

        en de botten wegdoen?

      • Zelf heb ik nog nooit bouillon van runderknie gemaakt dus ik kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen, sorry.
        Probeer het eens op het Weston Price forum.

      • de knie werkt dus fantastisch! ik bedoelde dat ik met schenkel en mergpijpjes alleen maar dunne bouillon had.bedankt

  2. Ik heb gisteravond mijn eerste bottenbouillon opgezet, maar vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan; die geur is echt niet te harden? Ik heb een bevroren stuk schenkel met appelazijn en een laag water opgezet en er peperkorrels, ui, wortel en kippenbotje bij gedaan. Komt het misschien door de mix van rund en kip? Ik hoop dat iemand me kan helpen want vind het zonde om (zonder goede reden) weg te gooien, maar proeven durf ik nu eigenlijk niet eens😦

    • Goh, wat vervelend voor je.
      Zelf heb ik hier echter geen enkele ervaring mee (met stinkende bouillon).
      Het zou zomaar kunnen wat je zegt: dat de combinatie kip en rund elkaar in dat opzicht ‘bijten’ zeg maar……een verkeerde mix van verschillende eiwitten (ik roep nu maar wat hoor).
      Ik hoop zo dat iemand anders hier wel een antwoord op heeft.

      Groetjes Marion.

    • ik had op een andere website gelezen dat soep niet mag afkoelen met deksel op de pan
      omdat deze dan zuur ofzo zou worden.

      ik heb ook een keer savonds soep proberen te maken en langzaam laten afkoelen tot de ochtend
      en toen rook die vies en raar en na dat gelezen hebben vermoed ik dat daar wat in zit.
      meschien dat je dit gedaan heb ?

      nu koel ik het zo snel mogelijk af en vervolgens de vriezer in.

Leave a Reply

