Kaas van Rauwe Melk

 

Kaas is van oorsprong een manier om rauwe melk langer houdbaar te maken. Kaas van rauwe melk is heel gezond, het is een gefermenteerd product.

Heb je een allergie voor kaas en melk kortom voor alle zuivel? Dan zou dat zo maar eens een allergie kunnen zijn voor gepasteuriseerde zuivel.

Grote kans dat je producten van rauwe melk ( puur natuur), wel goed kunt verdragen.

Koop uiteraard alleen producten van gezonde gras-gevoerde dieren die niet worden bijgevoerd met granen. Als je een boer vind die op deze manier bezig is hoeft het niet perse een biologische boer te zijn waar je jouw producten koopt. Stel wel altijd kritische vragen zoals:

  • Wat krijgen de koeien/geiten/schapen te eten?

  • Worden er pesticiden en/of kunstmest gebruikt op de landerijen?

  • Komen de dieren buiten, zijn ze grasgevoerd?

  • Wordt er antibiotica gebruikt?

  • Bevat de weide ook klavers en kruiden?

Gezonde dieren zijn namelijk gewapend tegen bacteriën😉

Wat betreft de angst voor besmetting met de Lysteria-bacterie (vooral tijdens de zwangerschap) door het eten van rauwmelkse kaas-soorten:

De Lysteria-bacterie heeft geen schijn van kans bij rauwmelkse kaas die minimaal 3 maanden gerijpt is. Eet dus zo oud mogelijke boerenkaas en je hoeft nergens bang voor te zijn.

Het zijn de zachte kazen waar je, tijdens je zwangerschap,voor moet opletten zoals Franse kaasjes. Hier staat altijd au lait cru op vermeld als ze van rauwe melk zijn gemaakt.

Zwangere vrouwen van herdersvolken zoals de Masai eten overigens wel gewoon rauwe (en gefermenteerde) zuivel en ondervinden er geen problemen van, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik kan het niet genoeg benadrukken, eet alleen producten van gezonde dieren. De kans op besmetting is dan nagenoeg nihil.

In Frankrijk is 70% van de kazen gemaakt van rauwe melk! Heel wat mensen zouden daar dan ziek van moeten worden. Het tegendeel is echter waar. De kwaliteit van kaas gemaakt van rauwe melk is veel hoger dan van gepasteuriseerde kazen.

Ik laat me de (rauwe) kaas in ieder geval niet meer van het brood eten en geniet dan ook volop van deze Godenspijs.

Enkele rauwmelkse kaassoorten:

  • Boerenkaas. Alleen kaas, gemaakt van rauwe melk, mag boerenkaas heten. Dit is een heerlijke kaas www.remeker.nl

  • Roquefort

  • Gruyere

  • Parmezaanse kaas

  • Traditionele Brie en Camembert worden zowel van rauwe als gepasteuriseerde melk gemaakt. Let op het opschrift: Au lait cru. Dan is het kaas van rauwe melk.

Als je op de markt kaas koopt, let dan op een groene R rechtsboven op het kaartje dat de naam aanduidt van de kaas. De groene R staat voor: gemaakt van rauwe melk🙂

Zachte kazen, die niet gemaakt zijn van rauwe melk, vallen overigens ook onder Vet coole Vetten😉 Alles beter om je mee te voeden dan fabrieksvoeding.

  • Roomkaas

  • Hüttenkäse of Cottage Cheese

  • Kwark

  • Monchou

  • Fèta

  • Mozarella

  • Mascarpone

  • Gorgonzola

  • Ricotta

  • Panier

Mensen die bang zijn gemaakt voor (h) eerlijke producten zoals kaas van rauwe melk hebben er gewoon geen kaas van gegeten, punt uit🙂

8 thoughts on “Kaas van Rauwe Melk

  1. Zeker weten, die laten wij niet aan onze neus voorbij gaan! We waren zondag bij mijn oma, en zij zette zowaar roomboter op tafel. We waren blij verrast.

    • Och die oma’s toch.
      Zij wisten het vroeger wel. We hadden nooit moeten stoppen met naar hun te luisteren.
      Dat was voor onze “soort” veel beter geweest, in ieder geval een stuk gezonder.

  2. Inderdaad. Alleen jammer dat oma wel pakjes en zakjes gebruikt… En dol is op zoetigheid. Ik wil graag dat ze nog jaren meegaat, zou haar zo graag alles uitleggen. Maar ze is enorm koppig…

    • Dat kan ik me heel goed voorstellen, je wilt het beste voor je oma.
      Gaat het hier echt over jouw oma of over de oma van jouw kinderen? (jouw moeder dus).

      Helaas is de oudere generatie is ook al “verpest” door de voedingsindustrie🙂

      Ze beroepen zich erop dat ze op deze voeding wel al zo oud zijn geworden, maar dat is niet helemaal waar.
      Zij hebben nog een goede basis gehad en zijn vaak opgegroeid met rijkelijk dierlijke vetten zoals rauwe melk, reuzel, uitgebakken rundervet en spekvet van gezonde dieren.
      Toch hoorde je niet zo vaak over hart-en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker zoals nu het geval is.

      Opa’s en oma’s hebben die goede basis ook weer meegekregen van hun ouders die waarschijnlijk ook nog traditioneel aten. Niets uit pakjes en zakjes in ieder geval.

      Laten wij blij zijn voor onze kinderen, dat wij op tijd het ” licht ” hebben gezien zodat wij het tij hopelijk weer doen keren.
      Zodat we al die zogenaamde welvaartsziekten een halt toe kunnen roepen.

      Ik hoor je oma al roepen: ” Maar de mensen worden wel steeds ouder “.
      Klopt, dat hebben we te danken aan onder andere een goed ontwikkelde cardiologie, maar de mensen worden er niet gezonder op.
      Verre van dat, steeds meer jongeren krijgen al op jonge leeftijd ziekten zoals dementie, depressiviteit, hoge bloeddruk, schildklierproblemen, artritis, ouderdomsdiabetes, chronische longziektes, kanker vul de lijst maar aan.

      Ik zal niet zeggen dat ik 100 wordt maar ik wil me het liefst wel vitaal blijven voelen totdat de dag aanbreekt dat mijn tijd gekomen is en ik afscheid moet nemen😉

  3. Het gaat echt over mijn oma, de overgrootmoeder van mijn dochtertje.

    Jammer hoor, dat ze inderdaad ook “verpest” is door de voedingsindustrie. Ik eet daar altijd soep, dat kan ik gewoon niet weigeren, maar zeker weten dat daar bouillonblokjes inzitten. Koelkast vol met toetjes etc. En kan me herinneren dat ze vroeger een schep suiker in mijn pap deed. Ik gruwelde daarvan, maar ik moest het opeten😉 Ze krijgt nu steeds meer last van artrose. Zou haar zo graag alles vertellen wat ik weet. Ze heeft ook schildklierproblemen (die blijk ik ook te hebben, daar ben ik sinds kort achter. Gelukkig op tijd om actie te ondernemen). Maar toch, ik heb goede hoop dat ze heel oud wordt, want ze is 83 en rijdt nog auto, is bij de tijd, onderneemt nog heel veel.

    Wie weet word je wel 100 Marion, in goede gezondheid😀 Maar ik snap wat je zegt, wat heb je eraan oud te worden als je tijden moet kwakkelen en elke dag een bak pillen moet nemen. Toen ik in de thuiszorg werkte zag ik de mensen altijd een enorme lading pillen nemen, en ik vroeg me toen al af: Hoe deden de ouderen dat vroeger, want toen hadden ze die medicatie nog niet. Nu weet ik “hoe” de ouderen dat vroeger deden: met gezonde voeding natuurlijk.

    • Ik zit met hetzelfde, soep eten bij mijn vader en moeder.
      Bóórdevol foute bouillonblokjes!
      Terwijl die bouillonblokjes helemaal niet nodig zijn. Niets lekkerder in de soep dan Keltisch zeezout en véél maggiplant ( natuurlijke smaakversterker).
      Als je ook nog eens de stelen mee laat koken wordt het echt zout, het smaakt heerlijk.
      Ik gebruik zelf maar heel af en toe bouillonblokjes zonder smaakversterker (gist).
      Misschien kan je die eens cadeau doen aan je oma?
      Of je laat haar eens van jouw soep proeven, dan ruilen jullie, om en om.
      1 week mag oma soep koken de andere week ben jij aan de beurt. Scheelt je toch weer de helft aan MSG😉

      Van de andere kant, als ze zo koppig is zoals jij zegt zal ze die dingen misschien niet lekker vinden en toch haar eigen ” merk ” blijven gebruiken.

      Jammer dat ze zoveel last heeft van artrose, een teken van ernstig mineralentekort (oorzaak suiker?) zit er dik in.
      Zou het niet lukken om haar dagelijks een glaasje water met wat “sole” te laten drinken?
      Of staat ze nergens voor open?
      Dan zou ik zeggen, boter aan de galg gesmeerd🙂 dan is het toch verloren moeite.
      Geniet dan nog maar lekker van haar zolang dat nog kan.

      Ze is nog erg ondernemend zeg je? En ze rijdt nog auto? Ik zou zeggen neem haar eens mee op een tripje naar een lezing van Mike Donkers of Richard de Leth.
      Gegarandeerd dat het hun wel lukt om je oma van de suiker, pakjes, zakjes en foute bouillonblokjes af te helpen.
      Succes verzekerd! Het begint toch allemaal met bewustwording en een mens is nooit te oud om te leren nietwaar?

Leave a Reply

