Gefermenteerde Volle Zuivelproducten

Yoghurt ( Griekse of Bulgaarse), Kefir, Kwark, Crème fraîche (voor in warme gerechten) en zure room (voor in koude gerechten). Je kan er eindeloos mee variëren. Let wel op dat je producten eet van dieren die hoofdzakelijk gras hebben gegeten.

Veel mensen hebben echter moeite met het verteren van zuivelproducten. Zij kunnen beter zure, gefermenteerde zuivelproducten eten. Het fermentatieproces breekt gedeeltelijk de lactose af en verteert het eiwit caseïne voor.

Gefermenteerde zuivelproducten zorgen voor de toevoeging van probiotica in je voeding en dat zorgt voor een gezonde darm. Een portie bevat meer dan een heel potje probiotica-pillen. Dure Yakult of Actimel, die rijk zijn aan suiker, zijn niet nodig!

De melkzuurbacteriën uit gefermenteerde zuivel zijn van een zeer sterk soort, ze zijn sterker dan maagzuur. Dat zorgt ervoor dat ze in de maag niet ” ten onder ” gaan maar ook in de ingewanden nog werkzaam blijven. Ze bevorderen de spijsvertering op een zéér gunstige manier.

Het proces van fermentatie of het verzuren van melk wordt in bijna alle traditionele bevolkingsgroepen gevonden die kuddes vee erop nahouden.

Zure gefermenteerde zuivelproducten zoals kefir smaken heerlijk in combinatie met vers fruit.

DSCN0652

Voel je een hongergevoel opkomen, of een behoefte aan zoet? Drink dan maar een groot glas kefir en zie wat er gebeurd!

9 thoughts on “Gefermenteerde Volle Zuivelproducten

  1. Marion,

    Ik had zelf ook al gedacht dat die potjes Yakult min of meer gewoon rauwe melk bevatten. Afgezien van de suikers. Mijn vraag is echter. Er zitten dus geen schadelijke bacteriën in rauwe melk. Of is er een limiet aan het aantal liters wat ik tot me kan nemen?

    Groetjes,

    Alexander

    • Hoi Alexander,

      Ik denk dat het goed is om voorzichtig aan te doen als je pas begint met het drinken van rauwe melk.
      Begin eerst eens met 1 glas en voel wat het met je doet.
      Je moet altijd je eigen lichaam als referentiekader nemen, jouw lichaam weet het beste wat goed voor jou is.
      Voelt het goed (en dat doet het hoogstwaarschijnlijk) ga dan na een tijdje meer drinken.
      Op een gegeven moment stop je vanzelf wel omdat dan eventuele tekorten zijn aangevuld😉 Rauwe melk verzadigd ook heel goed, ik persoonlijk kan er niet veel van drinken maar dat hoeft ook niet.
      Je eet tenslotte ook nog andere dingen over de dag verdeeld.
      Maar schrik niet als je in het begin alleen nog maar melk wilt drinken, het is ook zo lekker🙂
      Voel maar een beetje bij jezelf aan wat voor jou goed voelt.

      Wat de bacteriën betreft:
      Mensen denken vaak dat melk uit een koe vol bacteriën zit maar dat is niet zo.

      Wanneer een koe echter ziek is kunnen er slechte bacteriën in de melk komen.
      Daarom blijf ik er steeds op hameren om producten te eten en te drinken van dieren die gezond zijn en gezond voer krijgen (gras, hooi, kruiden etc.) en geen antibiotica of genetisch gemanipuleerde granen en nog erger synthetische groeihormonen.
      Dus geen melk van koeien uit de reguliere industrie maar rechtstreeks van de biologische of biologisch-dynamische boer.
      We moeten weer met z’n allen de boer op😉

  2. wat is er mis met koeien uit de reguliere landbouw (waarbij ik weiger om ze uit de “industrie” te noemen. Zij eten gras in de zomer en in de winter ingekuild (en natuurlijk gefermenteerd) gras en ook mais, dit is een groene, groeiende plant die in stukjes wordt gesneden en anaeroob bewaard wordt waardoor ook die uit zichzelf gaat fermenteren. Indien aangevuld wordt met granen dan zijn die (in Europa) gegarandeerd NIET GGO en absoluut en totaal vrij van synthetische groeihormonen. Wat een onzin toch die hier neergeschreven wordt. Maar als u of iemand de landbouwproductie hier wegdringt dan komen melk en vlees van over de plas (USA, Brazil en Argentinië bijvoorbeeld) en dan krijg je al die troep hier gratis en ongecontroleerd op je bord

  3. Ik zie nu eigenlijk pas dat u reageert op mijn reactie aan Alexander. Hier spreek ik inderdaad over de reguliere industrie.
    Mijn antwoord mocht misschien inderdaad iets genuanceerder zijn geweest. Ik spreek hier in het algemeen.
    Niet meer dan logisch dat u daar op reageert! U wordt vals beschuldigd van geknoei met hormonen! Dat is niet wat ik zeg maar voor u kan het wel zo voelen.
    Dit stukje tekst van http://www.melkvee.nl dekt waarschijnlijk meer de lading .
    Er worden hormonen gebruikt en dat is voor mij genoeg informatie, daar trek ik mijn eigen conclusies uit.

    Maatschappelijke discussie
    Hormonen in veehouderij hebben een behoorlijke negatieve klank. Ze worden vaak geassocieerd met de groeihormonen in de vleesindustrie. Hoewel deze hormonen elders in de wereld zijn toegestaan, zijn groeihormonen in Nederland verboden. Daarentegen zijn groeihormonen totaal anders dan hormonen om de vruchtbaarheid te verbeteren.

    Er zijn geen wereldwijde onderzoeken die aangeven dat deze vruchtbaarheidshormonen schadelijk voor de mens zijn als zij de melk drinken van koeien die met het vruchtbaarheidshormoon zijn behandeld. Of dit ook aan het publiek duidelijk is te maken, valt te betwijfelen. Veel burgers hebben te weinig verstand van de landbouw om de verschillen te begrijpen.

    Dat plaatst het massaal en preventief gebruik van vruchtbaarheidshormonen in een moeilijk daglicht en de vraag rijst of de melkveehouderij hier bewust rekening mee moet houden. „De probleemkoeien worden nu regelmatig met hormonen behandeld”, zegt Jorrit van den Broek, productmanager Ruminants Intervet Nederland.

    Geen weerstand
    „Bij een slechte vruchtbaarheid moet je eerst naar voeding en vruchtbaarheid kijken. Bovendien voorkom je met ovulatiesynchronisatie dat veel koeien afgevoerd worden. Tegen het preventief inzetten van hormonen bestaat in de sector geen weerstand. Daarbuiten wel. Vruchtbaarheidshormonen zijn veilig. Zeker in vergelijking met andere medicijnen”, aldus Van den Broek

    Ook melkveehouder Bas ten Hove uit Raalte ziet geen gevaren. Hoewel dierenarts Marco Verhoef voorstander is van deze methode plaatst hij bij de maatschappelijke beleving wel een kritische kanttekening. „Er zijn weinig bedrijven die 100 procent de ovulatiesynchronisatie toepassen. Ik denk ook niet dat je dit veel moet propageren. Je kunt je afvragen of het verkoopbaar is richting de consument en of dit het imago van de zuivelsector ten goede komt.”

  4. maar u had het toch duidelijk over synthetische groeihormonen? Daarbij direct gekoppeld aan de “reguliere industrie” En ik las toch een suggestie dat dit algemeen gangbare praktijk was. Ik heb gereageerd op wat ik heb gelezen.

    • Klopt, dat ontken ik ook niet. Daar begin ik mijn vorige reactie toch ook mee?

      Ook nu weer geeft u geen reactie op de rest van mijn reactie.
      Maar laten we het hierop houden. In mijn enthousiasme ben ik, als leek op het gebied van veehouderij, blijkbaar iets te voorbarig geweest.
      Ik geef dat toe.
      Wilt u dan zo sportief zijn om de rest van de inhoud toe te lichten?
      Dan kunnen mijn lezers (en ik) daar ook iets van opsteken.

Leave a Reply

