Slagroom

Het valt haast niet te bevatten maar (biologische) slagroom valt onder de gezonde verzadigde vetten. Het is niet de vette room die dit product zogenaamd ongezond maakt maar de suiker die je erdoor doet.

Het negatieve verhaal over het pasteurisatie-proces, wat zuivel normaal gesproken juist ongezond maakt, gaat bij slagroom niet op. Room bevat niet of nauwelijks eiwitten en het schadelijkste effect van pasteurisatie betreft gebroken eiwitten. Verzadigde vetten (in principe het hoofdbestanddeel van room) zijn bestand tegen de pasteurisatie en raken dus niet beschadigd. Het enige wat door pasteurisatie beschadigd raakt is de Wulzen-factor, de antistijfheidsfactor. Gepasteuriseerde room is in principe dus een prima product!

Het is een levensmiddel dat normaal gegeten kan worden. Ik doe hier mijn voordeel mee. Als je werkelijk van het snoepen, snacken en bunkeren af wilt komen, eet dan regelmatig een kommetje slagroom. Binnen de kortste keren kan je geen snoep meer zien.

Aardbeien met slagroom of beter gezegd, slagroom met aardbeien, vult heel goed en zorgt ervoor dat ik de hele avond geen hap meer door mijn keel krijg van andere ongezonde dingen. Het is een kwestie van om-denken maar het went heel snel😉

In de winter een lekkere warme chocomelk met slagroom en een beetje kaneel is ook zeer behulpzaam bij het afkicken van ongezond ” voedsel ” zoals die eeuwige zak chips.

Het is een illusie dat we steeds moeten afwisselen met onze voeding. Beter een paar gezonde, onbewerkte, (lekkere) natuurproducten eten, waar je bovendien goed vol van zit , dan de hele dag en avond lopen graaien naar ongezonde, zwaar bewerkte, fabrieksproducten.

Een tip:

Als het je lukt om aan rauwe melk te komen kun je die in een kan in de koelkast zetten. Na een dag ontstaat er bovenop de melk een dikke laag room. Als je die er vanaf schept heb je de gezondste slagroom die je maar kunt bedenken.

Gezond eten is nog nooit zo gemakkelijk (en lekker) geweest.

4 thoughts on “Slagroom

  1. Daar wordt ik nou eens vrolijk van. Lekker toch wat slagroom om je mee te verwennen en goed voor je ook nog!!! Nou deze zomer met vers bio fruit kan het voor mij niet meer stuk!

    • Hoi Alexander,

      Dat dacht ik wel dat mensen daar vrolijk van zouden worden.
      Ik heb mijn hele leven zitten dubben met het ideale voedingspatroon.
      Een tijd lang vegetariër geweest, daarna zelfs een tijdje bijna helemaal geen dierlijke eiwitten gegeten (veganist).
      Het enige wat het me heeft opgeleverd is een slecht gebit.
      Altijd had ik wel iets aan mijn tanden, het ene na het andere abces, wortelkanaalbehandelingen noem maar op.
      Ik ben al heel wat tanden en kiezen kwijt geraakt door die onzin (voedingstekorten).

      Het was ook altijd zo’n gepuzzel om aan de juiste bouwstoffen te komen.
      Combineren van granen en peulvruchten, bah, en ik houd niet eens van peulvruchten😦

      Slank werd ik er ook al niet van want ik ging al die dierlijke eiwitten vervangen door KOOLHYDTRATEN, want je wilt toch wel nog íets binnen krijgen.

      De hele dag stond ik in de keuken, bergen groenten en fruit klaar te maken, want je moet wel kilo’s groenten eten om aan je bouwstoffen te komen.

      Noten ging ook nog wel, dat zijn ook goede vetten maar in noten zit weer (schadelijk) fytinezuur, waardoor je de noten dus eerst een nacht in zoutwater moet laten weken om dat zuur te neutraliseren.

      Mij teveel gedoe. Nu eet ik veel minder koolhydraten, veel meer vet en toch blijf ik “slank “, of beter gezegd op een gezond gewicht.Ik weeg 63 kilo bij een lengte van 1,63 m. Netjes toch?

      Ik moet altijd lachen als ik het commentaar hoor van mensen uit mijn omgeving als ze mij slagroom zien eten.
      ” Pas op hoor dat is niet gezond “, nou ze moesten eens weten.
      Na een piep klein kommetje zit ik tot aan mijn nek vol, Verder hoef ik de hele avond niets meer, maar de anderen doen zich te goed aan chips, cola, gefrituurde partysnacks, borrelnootjes, bier en toastjes.
      Nee, dat is gezond!

  2. Weet je dat je van slagroom (zonder suiker) ook niet dik wordt? Je kan er zelfs van afvallen als je het als voedingsbron kiest. Vetten geven veel langer een verzadigd gevoel terwijl koolhydraten ( dus denk aan ons brood en onze aardappelen en pasta ) maar kort een verzadigd gevoel leveren . Hierdoor ga je met koolhydraten veel sneller weer opnieuw eten. Ik leef van biologische ongeklopte slagroom (zo uit het bekertje) en Griekse yoghurt. Een prima combinatie voor lichaam en geest. Natuurlijk wel iedere dag wat fruit voor de vitamine C.

    • Ja, dat weet ik inderdaad.
      Zoals ik al in bovenstaand berichtje schrijf helpt slagroom (en ander gezond verzadigd vet) bij het laten staan van veel verkeerd dik makend voedsel zoals veel brood, pasta, koek, snoep e.d
      Daardoor val je vanzelf af.
      Toch hartstikke bedankt voor het delen van jouw eigen ervaring met het eten van ongezoete slagroom.

Leave a Reply

