Rauwe Melk is echt Vèt

Mijn vader haalde vroeger altijd verse melk bij de boer. We hadden het geluk dat we direct naast een boer woonden. De smaak van deze melk is me altijd bij gebleven. Die smaak is in niets te vergelijken met gepasteuriseerde of gehomogeniseerde melk uit de supermarkt.

Vanaf dat ik “volwassen ” werd ben ik vet-arm gaan eten. Bang dat ik dik werd (terwijl ik hartstikke slank was). Dat was de grootste fout die ik ooit heb kunnen maken. Vetarm eten is smakeloos, saai, zéér ongezond en errug dikmakend. Wij mensen hebben verzadigde vetten namelijk hard nodig om verzadigd te raken. Omdat we vetten in ons voedingspatroon missen gaan we dat compenseren door meer koolhydraten te eten. Alles wat we teveel aan koolhydraten eten wordt omgezet in vet. Verkeerd, dikmakend vet!

Dat heb ik letterlijk en figuurlijk aan den lijve ondervonden. Vanaf dat ik het ouderlijk huis heb verlaten werd ik alsmaar dikker en dikker.

Van koolhydraten kun je blijven eten want het stilt de honger niet echt integendeel, het lijkt wel alsof je er alleen maar meer van gaat eten. Probeer dat maar eens met vet dat lukt je niet.

Ik ben dus weer helemaal omgeslagen naar gezond verzadigd vet. Je kunt me (nog) niet echt slank noemen maar dik ben ik ook niet meer. Terwijl ik me ongans eet aan gezond verzadigd vet.

Met name melkvet is zéér gezond. In 1900 werden zieke mensen al op een rauwe melkdieet gezet, ze genazen van allerlei kwalen. Rauwe melk zorgt voor een goede maagsap-afscheiding.

Melkvetten onderscheiden zich van andere dierlijke vetten doordat het smeltpunt op 28 graden Celcius ligt. Ze laten je aderen niet dichtslibben. Melkvetten zijn géén schadelijke verzadigde vetten. Rauwe melk (en zure zuivel) zijn complete volwaardige voedingsmiddelen. Ze zitten boordevol levenscheppende enzymen, probiotische bacteriën ( lactobacillus acidophilus) mineralen, spoorelementen, aminozuren, chlorofyl, vet-en wateroplosbare vitaminen (zelfs vitamine c ), vitamine B12 en omega 3 vetzuren, en het is de best beschikbare bron van calcium.

Al die belangrijke gunstige stoffen gaan verloren door het pasteurisatie-proces.

DSCN0080

Tegenwoordig geniet ik weer van heerlijke verse Biologisch-Dynamische rauwe melk, afkomstig van koeien die ‘s zomers, en het grootste deel van de winter, buiten lopen. Gras en hooi eten in plaats van genetisch gemanipuleerde granen en soja, en geen synthetische groeihormonen en antibiotica toegediend krijgen.

Ze zeggen dat de melk in de koelkast 4 à 5 dagen houdbaar is, maar mijn ervaring is dat hij 6 à 7 dagen goed blijft.

Ik maak er kefir van en heerlijke milkshakes en smoothies. Het ligt eraan wat ik er verder nog bij doe, maar soms lukt het me om de hele dag te leven op een smoothie en een warme maaltijd. Iets wat mij voorheen nooit is gelukt.

Mocht er toch een hongergevoel optreden dan bedien ik mij van een goed glas rauwe melk om dat te bestrijden. Rauwe melk is beter dan friet, koeken vol transvetten en Big Macs. Dit geldt zeer zeker ook voor kinderen.

Rauwe melk is geen drank maar een echte voedingsbron, en bevat nog alle benodigde voedingsstoffen.

Maar wat misschien nog belangrijker is? Rauwe melk bevat geen ONNODIGE stoffen, zoals wel het geval is met ons hedendaags, modern ” voedsel ”😉

nieuwe-wetenschap-bevestigt-rauwe-melk-opmerkelijk-veilig

Hier vind je adresjes voor rauwe melk www.voedingisgezondheid.nl/rauwe_melk.

Mocht rauwe melk je angst inboezemen, drink dan aangezuurde rauwe melk. Kefir is het beste en is heel gemakkelijk zelf te maken.

Zie hier hoe je dat doet

 kefir-de-bacterien-waar-u-wel-vrolijk-van-wordt

8 thoughts on “Rauwe Melk is echt Vèt

  1. Ik geloof je meteen. Maar ik heb het hier eens bij een boer gevraagd, waar dus elke dag de vrachtwagens de melk komen halen… maar hij mag geen rauwe melk verkopen, vanwege stel dat… (er iemand ziek van wordt en hem aanklaagt oid, en misschien mag het wel niet omdát hij levert aan een melkfabriek, geen idee)
    Maar ik geloof best dat juist door de melk te bewerken om het langer houdbaar te maken, er juist veel verloren gaat, kapot gaat, en de melk wellicht juist schadelijk voor je kan zijn.
    Wij drinken bijna geen melk, ook wel om die reden, anderzijds omdat sommige hier het niet lusten. Ik gebruik het wel in sauzen die ik zelf maak zoals satésaus en groentesauzen.

    • Hallo Zeeuwse mama, wat een leuke naam trouwens.

      We worden bang gemaakt voor gezonde, verse, rauwe voeding.
      Veel mensen vinden het eng om rauwe melk te drinken.
      Maar wat pas echt eng is, is gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melk.

      Die melk staat vaak al dagen vóórdat het bewerkt wordt en is in feite al niet vers meer, de rottingsbacteriën zijn dan al actief..
      Door het pasteurisatie-proces merkt toch niemand dat want de melk smaakt als vers.
      Dit om nog eens te benadrukken dat gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melk geen goed idee is.
      Dan kan je beter yoghurt, kwark, zure room en dergelijke eten.
      Van gepasteuriseerde melk kan je bijvoorbeeld heel goed kefir maken dat is dan wel weer hartstikke gezond. Maar verse melk blijft het beste.
      En kefir gemaakt van verse melk is nog beter.

      Helaas weet ook Ik dat het moeilijk is om aan verse melk te komen.
      Mij is wel bekend dat boeren het mogen verkopen mits ze erbij zeggen dat het tot 40 graden verhit moet worden.
      Maar dat moet je uiteraard niet doen.
      Dit fabeltje stamt uit de tijd dat de koeien nog met de hand werden gemolken. Zeer onhygiënisch.
      Tegenwoordig gebeurd het met speciale machines, waarbij hygiëne voorop staat.

      Mijn advies is, blijf proberen, zoek een andere (leukere)boer, want het lijkt mij dat de mening hierover van boer tot boer (persoon tot persoon) verschilt.
      Dat is in ieder geval mijn ervaring.

      Na lang zoeken heb ik eindelijk een hele leuke boerin gevonden waar ik mijn melk haal.
      Ik rijd er graag 20 minuten voor om, dat is het me wel waard.
      Aangezien de melk toch redelijk lang goed blijft koop ik voor de hele week in.

      Het is een biologisch-dynamisch bedrijf.
      We krijgen een steeds leuker contact met de boerin en laatst vertelde ze mij dat haar familie hun leven lang al iedere dag rauwe melk drinkt. Haar vader is nu 70 jaar😉
      Ze heeft er echt lol aan als ze ons weer ziet komen.
      Je kan aan haar zien dat het haar goed doet.

      Je kan trouwens ook aan haar zien dat de rauwe melk haar goed doet, ze heeft nog echt van die gezonde rode appelwangetjes.
      Moet je de bleke gezichten van tegenwoordig eens zien en dan vooral van veel kinderen.
      Dat valt me echt op.
      Dat is trouwens ook een symptoom van bijnieruitputting. Producten gemaakt van rauwe melk ? Ik zeg dóen! Daar worden de bijnieren namelijk heel blij van🙂

  2. Bedankt voor je reactie. Ik heb nog eens even gegoogled, en nu ben ik toch een adres tegen gekomen op internet, zo’n 4 dorpen verderop, waar blijkbaar wel rauwe melk wordt verkocht. Moet het nog wel even checken. Mijn man werkt daar in de buurt, dus wellicht toch nog een kans om 1x per week wat te halen.
    Mijn man drinkt al melk-kefir, dat maken we dan met ‘gewone’ bio melk uit een pak, maar ik kan die smaak toch niet waarderen, de kinderen ook niet (meer).
    Ik vroeg me inderdaad nog af hoe lang rauwe melk, bewaard in de koelkast, houdbaar is, maar dat is dus best een week goed te houden?! Dat lijkt me best te doen inderdaad.
    En wat denk je van het gebruiken van rauwe melk in de groentesauzen die ik maak, want dan wordt het wel verhit…? (melk, boter, wat bloem, bouillonblokje, kerrie, kaas, je weet wel ;))

    • Fijn dat je alsnog een adres hebt gevonden waar je rauwe melk kunt halen.
      Als je man daar toch werkt is het goed te doen toch?

      “Mijn” melk houdt zich in ieder geval een week. Ik merk wel dat het vet niet meer zo goed verdeeld is, er vormen zich dan klontjes vet.
      Ik pak de garde en roer de melk daar even flink mee om daarna is de structuur weer goed.

      Maar ruik altijd even aan de melk voordat je hem gaat drinken.
      Wanneer de melk bedorven is gaat hij stinken.

      Je kunt ook een rauwe melk-test doen om te kijken of het melk van goede kwaliteit is.
      Dat gaat als volgt:
      Schud wat rauwe melk in een glas, laat dat 5 dagen (op kamertemperatuur) op het aanrecht staan.
      De melk veranderd dan in zure dikke melk wat je gewoon kunt eten.
      Het lijkt een beetje op yoghurt.
      De melk mag dus niet gaan rotten.
      Veel melk van tegenwoordig, zeker als er geïnjecteerd wordt (mest), wordt niet zuur, maar gaat rotten. Dit gebeurt ook als veel krachtvoer en mais wordt gevoerd. De vraag is wat er in onze darmen gebeurt als je zulke melk drinkt.
      Volgens mij krijgt het anaerobe (zuurstofarme) bodemleven in de bodem een vervolg in de darmen van mensen. Bovendien bevat deze melk hoogst waarschijnlijk veel giftige fenolen , zoals lijkengif. Mensen zouden eerst de proef op de som moeten nemen en melk van een boer bij kamertemperatuur wegzetten en kijken of deze zuur wordt. Dit moet je dan wel doen van melk van koeien waarbij er geen extreem weer is geweest zoals erg heet weer of heel erg koud, want dan kan de koe door het stress moment andere melk produceren. Als mensen dit doen komen ze vanzelf bij boeren die nog goede melk produceren.

      Deze informatie heb ik gevonden op http://www.westonprice.nl

      Als ik een groentesaus maak gebruik ik deze melk ook. Dat is nog altijd 100 keer beter dan melk uit de supermarkt.
      Ik verhit hem wel maar minimaal.
      Klinkt trouwens heel lekker dat sausje van jou. Ik krijg er honger van😉

  3. Rauwe melk-test.

    Nog even een aanvulling;

    Laat ongeveer een liter rauwe melk 5 dagen gewoon op het aanrecht staan, in een diepe kom met een bord erop.
    Na 5 dagen is de melk goed verzuurd en romig ingedikt.
    De melk gaat klonteren en ruikt fris-zuur. Dit mag geen onaangename geur zijn.

    Als de melk niet goed zou zijn of de boer werkt niet goed (onbalans) dan zou de melk nauwelijks
    zuur worden, niet indikken, niet klonteren of bijna niet klonteren en een slechte rottende geur afgeven. Het wordt dan gewoon zuur (of beter rotting) op een andere manier, de melk blijft dun, zonder klontjes en heeft een rottende geur.

  4. Door pasteurisatie worden alle bacteriën in de melk gedood, waaronder ook de goede bacteriën die de melk beschermen tegen besmetting met schadelijke bacteriën. Daardoor kan GEPASTEURISEERDE melk veel gemakkelijker worden besmet met listeria dan rauwe melk.

Leave a Reply

