Meer beweging

Hoe kan ik mijn zoon inspireren om meer te gaan bewegen en minder te gamen? Dat is de vraag  die mij de laatste tijd bezig houdt.

Mijn zoon zit al zijn hele leven niet goed in zijn lichaam. Dat noemen ze: ” niet goed geaard zijn “.

Kinderen met dit ” probleem ” waaien eigenlijk alle kanten op, ze zijn moeilijk te begrenzen. Het niet goed kunnen aarden, werkt vluchtneigingen in de hand. Het kind heeft moeite met, in de realiteit te zijn, vandaar het vele gamen.

Deze kinderen hebben heel veel energie om leuke dingen te doen, maar als het op serieuze, dagelijkse , “aardse ” zaken aankomt, laten ze vaak verstek gaan. De ouders van zo’n kind staan voor de moeilijke opgave om hem of haar meer  Down to Earth te krijgen, oftewel met twee benen op de grond.

We zijn al een heel eind gekomen met gezonde, volwaardige en ” aardende ” voeding, toch baart het gebrek aan beweging ( en teveel gamen) mij nog steeds zorgen.

Nu hij nog thuis woont, begeleid ik hem met de juiste voeding in verband met zijn zwakke bijnieren, maar het is de bedoeling dat hij straks bereid is dit ook voor zichzelf te gaan doen. Het moet toch vanuit hem zelf gaan komen. Ik heb sterk het gevoel dat er nog iets “wezenlijks ” ontbreekt, ” dass gewisse etwas ”  wat hem innerlijk een beetje zou kunnen optillen naar het niveau van zelfrespect. Zelfrespect begint op de eerste plaats bij respect hebben voor je lichaam. Of is het omgedraaid, dat zou natuurlijk ook goed kunnen.

Wie of wat zou mijn zoon kunnen inspireren om meer respect te krijgen, zowel voor zichzelf als voor zijn lichaam? Is dat überhaupt mogelijk en bestaat zo iemand of zoiets?

Zoals dat dan zo vaak gaat als ik met zo’n diepzinnige, prangende vraag in mijn hoofd rondloop, gebeurt er ineens iets….. dit keer verscheen een engel op mijn pad. In metaforische zin uiteraard, hoewel deze persoon best iets engelachtigs over zich had met zijn halflange blonde haar, mooi gebruinde huid en vooral zijn zachte, oprechte, medemenselijkheid uitstralende ogen.

Het gebeurde op een lezing van Mike Donkers. Na afloop vroeg een man aan mij of ik Onder Moeders Vleugels  was ? Ik antwoordde: ja, dat ben ik. We raakten aan de praat. Blijkt dat die man in de fitness-branche werkt. Hij is een Personal Coach. Op zich niet iets om van onderste boven te raken maar er ging bij mij wel een belletje rinkelen….

Mijn zoon had namelijk in het verleden weleens aangegeven dat hij interesse had om te gaan fitnessen. Hij wilde meer spieren kweken. Waarop ik dan dacht: Kom voor die computer uit, ga in de tuin werken, dan komen die spieren vanzelf, maar dat zei ik natuurlijk niet hardop.

De belasting voor de spieren van de meeste jongeren van vandaag, is veel te gering. Vooral bij jongens die veel stil zitten en gamen. Toch was ik niet gecharmeerd van mijn zoon’s  fitness-idee.  Daar had ik een goede reden voor.Zelf heb ik in het verleden aan fitness gedaan, zelfs op wedstrijd niveau getraind. Ja, ik weet het, je zou het niet zeggen maar toch is het zo. Ook heb ik in een sportschool achter de ” bar ” gewerkt waar de zogenaamde gezonde proteïne-shakes werden gemaakt. Ik ben dus aardig bekend met het fenomeen en vond mijn bedenkingen gegrond.

Een goede begeleiding bij de oefeningen is zeer belangrijk. Dit om, op lange termijn,  schade aan gewrichten en gewrichtskapsels te voorkomen. In de meeste sportscholen laat een goede begeleiding best wel te wensen over. De meeste jongens trainen maar een paar spiergroepen om snel gespierd te worden.

Mijn zoon heeft ook nog het nadeel dat hij verzwakte bijnieren heeft. Als hij zichzelf daarnaast lichamelijk ook nog eens gaat overbelasten put hij zijn bijnieren nog meer uit. Dus, nee, ik was niet blij met zijn fitness-idee. Maar oké, hij mag zijn eigen keuzes maken. Maar aangezien hij nooit geld over had om een sportschool te kunnen betalen kwam het er (gelukkig) niet van.

Echter, bij een volgende lezing over Voeding en Gezondheid van Drs. Richard de Leth, kruiste wéér die ” engel ” in menselijke gedaante, mijn pad. Zijn naam is overigens Ad Ligtvoet ( zelfs zijn achternaam heeft iets zweverigs). Dat bedoel ik overigens niet negatief want Ad is erg Down to earth. We raakten opnieuw aan de praat. Blijkbaar moest ik iets met hem.

Vrij snel kwam het gesprek dan ook op mijn zoon. Ad leest namelijk mijn blog😉

Ik legde de wens van mijn zoon, om meer spiermassa te willen kweken, aan Ad voor. Vrijwel meteen legde Ad, in zijn verhaal over spiermassa opbouwen, de link  naar de oermens. Hij benadrukte het verschil van spiergebruik tussen de oermens en de hedendaagse jongeren die veel gamen. Oermannen kregen veel meer kans om hun spieren op een gezonde, natuurlijke manier te belasten. Die belasting was meestal van korte duur maar wel zéér heftig.

Ad bootst in zijn trainingen die oer-principes na. Het is de bedoeling dat je met een minimale belasting een maximaal resultaat behaalt. Daarnaast verafschuwt Ad kunstmatige proteïne-shakes die jongeren veelvuldig gebruiken om maar uit te zien, als laat ik zeggen, de Hulk of Arnold Schwarzenegger? Er valt me zo snel geen andere naam te binnen want ik ben wat dat betreft niet meer op de hoogte.

Ad bedient zich ook van gezonde voedingsadviezen. Zijn adviezen naderen zo dicht mogelijk het voedingspatroon van de oermens.

Om mijn zoon positief te stimuleren wat minder te gamen en wat meer aan gezonde lichaamsopbouw te doen, heb ik hem wel eens de site van Jesse van der velde en Ralph Moorman aanbevolen, twee mensen die ook super goed bezig zijn op dit terrein. Maar tja, dan moest hij weer op de computer zijn  dus dat schoot ook niet op.

In ieder geval, het verhaal van Ad sprak mij heel erg aan. Ik vroeg hem dan ook, mits mijn zoon dat zou willen uiteraard, of hij mijn zoon zou willen begeleiden. Ad stemde toe. Mijn zoon was er superblij mee en ik nog veel meer, want misschien was dit ook weer een zetje in de gezonde richting.

Om te beginnen kreeg mijn zoon van Ad een mini seminar. Ben eerlijk, dat klinkt toch hoogst interessant voor zo’n jongen nietwaar? In dat seminar legde Ad precies uit wat de bedoeling is van de zeer korte maar zeer heftige spier-oefeningen. Hij heeft hem dat ook even aan den lijve laten ervaren, zodat hij straks weet wat hem te wachten staat.

Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat mijn zoon dadelijk spieren moet gaan gebruiken waarvan hij niet eens wist dat hij ze bezat.

Ad benadrukte ook dat respect voor jezelf en vooral respect voor je lichaam het aller belangrijkste is in dit verhaal. Vele malen belangrijker dan het uiterlijk. Dat voldoende slaap bijvoorbeeld heel belangrijk is voor een goede hormoonbalans en dat tot ‘s nachts gamen niet bevorderlijk is voor je spieropbouw. Kijk, dat vind ik nou interessant.

Ad zei tegen hem:  Zekerheid komt van binnenuit. Je moet je zekerheid niet alleen van je uiterlijk laten afhangen. De natuur is er niet mee bezig hoe jij uitziet. Voor de natuur ben je goed zoals je bent. Je bent als mens niet gefaald als je niet uitziet als een kleerkast!  Wel is het zo dat je door gezonde inspanning gespierder kunt worden en daar gaan we aan werken. De nadruk ligt op gezonde inspanning .

De oermens ” werkte ” vroeger blijkbaar maar 16 uur per week maar dan wel héél intensief.

Daarna moest hij herstellen van de adrenaline-shock zeg maar. Dit effect wil Ad, althans als ik het goed heb begrepen, in zijn trainingen gaan nabootsen.

Volgens mij doet mijn zoon het wat dat betreft, best al aardig. Hij werkt 20 en een half uur per week ( zelfs al meer dan de oermens) en de rest van de tijd rust hij uit om bij te komen van deze shock.

Ik heb een heeeel zwaar levû, ja echt waaaaar….

Foto

Maar ondanks dat hij bij de belastingdienst werkt, vormt het werk dat hij moet doen geen belasting, althans niet voor zijn spieren ( weer computerwerk). Maar als het aan Ad ligt zal daar snel verandering in komen.

Ik ben heel erg benieuwd.

Ik houd me verder bij hetgeen waar ik nou eenmaal het beste in ben, gezonde voeding voor hem klaarmaken. Voeding die zijn lichaam helpt bij het opbouwen van spiermassa. Want………

An Sexy Body Starts In The Kitchen😉

6 thoughts on “Meer beweging

  1. Hoi Marion,
    Nou nou,ik ben wel een beetje overbluft van je loftrompet. Fijn dat je een blof schrijft over deze weg die mitchell ingeslagen is.Ik ben in iedergeval blij dat ik jullie een beetje kan helpen .
    In grote lijnen heb je goed beschreven waar het om gaat en ,belangrijk ,waar het dus niet om gaat.
    Wel wil ik even benadrukken dat ik niet weet of de oermens 16 uur per week’werkte’.Misschien iets meer , maar voor zover ik weet is het in ieder geval zo dat hij maar enekele uren per dag met werken om te overleven bezig was en voor de rest best veel ‘vrije tijd’had. De uren die hij werkte waren meestal licht intensief,soms matig intensief en heel soms zeer intensief.Dat waren dan situaties die we nu omschrijven als vecht of vlucht.En het is juist deze situatie die ik wil nabootsen,fysiologisch en metabolisch gezien.Niet perse mechanisch.Op die manier zijn er heel veel gezondheids en functioneren verdelen te behalen en te behouden,allemaal gerelateerd aan spiermassa en/of korte maar zeer intensieve spierarbeid(mits er echt goed gelet wordt op herstel). En juist omdat er meestal een link gelegd wordt tussen krachttraining en het uiterlijk wordt dit gewoon vergeten of aan de kant geschoven door zowel de personen die trainen(uiterlijk) of door de personen die de activiteit niet ‘leuk’vinden en/of een afkeer hebben van de cultuur die er om de krachttraning heen hangt(kan ik me voorstellen).Het kindje wordt zo met het badwater naar buiten gegooid.
    Mijn verdere ideen hierover heb ik op de weston price site staan ,maar ben altijd bereid verdere vragen of onduidelijkheden hier toe te lichtten .
    En mitchell, zoals ik je al eens heb laten weten, je hebt heel snel opgepakt wat ik uitgelegd had.Veel sneller dan sommige klanten van mij die ‘gespierder’waren bij begin van de training.
    Wanneer je gespierder gaat worden is dat terecht iets waar je trots op kunt zijn omdat dat dan betekent dat JIJ gedaan hebt wat je moest doen nml. inzet tonen en goede voeding tot je nemen.Je lichaam is dan een reflectie van je denken ,iets waar je controle over hebt en wat je hebt ingezet in dienst van jezelf ipv tegen jezelf. En dat neemt niemand je af.
    Leuker kan ik het niet maken,wel…..
    ad

    • Hoi Ad,

      Ik hoop dat ik je niet te zeer in verlegenheid heb gebracht?😦

      Dat de oermens maar 16 uur per week werkte heb ik ergens opgepikt. Dat komt inderdaad niet uit jouw mond.
      Sorry als dat op mijn blog zo is overgekomen.

      Mooie woorden die je tot mijn zoon spreekt, ik zal ze hem laten lezen.
      Dat geeft hem weer een extra stimulans.

      Ik wens jou een fijne dag.

    • Fijn dat je een blof schrijft

      Leuke (maar waarschijnlijk onbedoelde) woordspeling Ad… een bloG, waarin vol loF over iemand wordt gesproken = een blof!

      • Hahaha, had ik niet eens gezien.
        emveehaa, je hebt iets nieuws uitgevonden.

        Zeer waarschijnlijk iets wat positief gaat bijdragen aan deze maatschappij.
        Dus mensen, schrijf eens wat vaker een bloF en laat je eens vol lof uit, over iemand in je omgeving.
        Ook al is die persoon niet perfect.
        Volgens mij doop ik mijn blog ook maar om in een bloF😉

  2. Wat een mooi en positief verhaal Marion! En een fijne reactie van Ad, en een prachtige woordspeling van emvehaa. Krijg er een glimlach van😀

Leave a Reply

