Kefir, de bacteriën waar u wel vrolijk van wordt

DSCN0575

Mijn vader maakte vroeger dit drankje voor ons. Toen vond ik het niet te “pruimen “. Hoofdzakelijk om de zure smaak en omdat ik natuurlijk geen flauwe notie had van wat gezond was en wat niet. Wat kon ons kinderen dat schelen. Gelukkig weet ik nu beter.

Nu maak ik zelf (bijna) iedere dag kefir in mijn Gezond Gezin Werkplaats. Meestal maak ik twee liter en laat dat 48 uur fermenteren, dat kost me om de twee dagen tien minuten van mijn tijd. Dat is niks als ik  zie wat het me aan gezondheid oplevert.

Als je van de melk-kefir een smoothie maakt, met vers fruit en een beetje honing krijg je een heel fris, lekker en voedzaam (probiotisch) drankje wat ook voor kinderen heel goed te drinken is. Het lijkt dan een beetje op yoghurtdrank.

De oorsprong van kefir

De Osseten leefden aan de voet van de Elbrus, in de Kaukasus. De Osseten stonden bekend om hun vitaliteit en hoge ouderdom. De legende vertelt zelfs dat sommigen onder hen bijbelse leeftijden bereikten. Eeuwenlang bewaarden de Osseten het geheim van hun vitaliteit. Pas in de negentiende eeuw werd het effect van Kefir bekend bij het grote publiek. Sindsdien is Kefir de “drank van de honderdjarigen” geworden en synoniem voor een dagelijkse bron van vitaliteit over heel de wereld.

De drank die volgens de mythe 100 jaar maakt

De drank uit de Kaukasus die volgens de mythe honderd jaar maakt. Melk-kefir is een gekweekt, romige en gezonde drank. De zure en frisse smaak lijkt sterk op die van yoghurt. Kefir bevat echter heilzame gisten naast de goede bacteriën die men ook in yoghurt terugvindt.

Kefir gebruiken als natuurlijk antibioticum

Kefir ondersteund een evenwichtige darmflora. Het verhoogt de weerstand. Geeft meer energie. Zorgt voor een goede gemoedsrust.Verbetert de darmwerking en helpt op die manier een goede stoelgang te bevorderen.

Melk-kefir levert net als andere yoghurtdrankjes goede bacteriën maar dan zonder industriële toevoegingen.Kefir bevat veel meer verschillende soorten goede bacteriën die bovendien oorspronkelijk in de natuur zijn ontstaan, in de Kaukasus.

Het is bijvoorbeeld ook heel goed om na een antibioticakuur kefir te gaan drinken om op die manier het bacterieel evenwicht in de darmen weer te herstellen. Kefir ondersteunt ook de afbraak van slechte stoffen die tot stand komen door  slechte voeding.

Bron: http://www.kefir.nl

Door alle goede bacteriën is de lactose uit de melk verdwenen. Melk-kefir creëert een zure omgeving in de darmen. De slechte bacteriën hebben hier een hekel aan. Melk-kefir rekent dus snel af met deze slechte bacteriën. Eiwitten in melk kunnen bij sommige mensen problemen geven omdat ze slecht worden verteert. Door van de melk kefir te maken kunnen de eiwitten veel beter verteert worden. De goede bacteriën in de melk-kefir produceren ook nog eens extra vitaminen.

Benodigheden:

(Rauwe) of gepasteuriseerde biologische melk

Kefirkorrels

Plasic zeef of vergiet

Een grote weckpot en een klein weckpotje (te koop bij blokker)

Een plastic spatel.

kefir kefirmaterialen 

Zelf kefir maken

Heel belangrijk: Werk altijd met schone attributen (potten, lepels, pannen, zeef)

Warm (rauwe) melk op tot 30 graden. Beslist niet warmer, daar de kefir-korrels boven de 30 graden verslijmen en dan niet meer bruikbaar zijn. Doe de warme melk in een schone pot doe hier de kefir-korrels bij.

DSCN0577

Laat het ca. 24 uur staan bij kamertemperatuur. Mag ook 48 uur zijn.

Na het fermentatieproces doe je de inhoud van de pot in een zeef. Roer het door met een pollepel boven een opvangbak. Laat het uitlekken. Je houdt nu kefir over om te drinken. Dit blijft in de koelkast wekenlang goed. In de zeef blijven de kefir-korrels achter.

Die doe je weer in een apart potje, doe hier melk bij zodat het onder staat. Dit kun je een tijd lang in de koelkast bewaren tot je een volgende hoeveelheid kefir gaat maken. Elke keer als je kefir maakt ‘jongt’ het aan. Op een gegeven moment kun je andere mensen blij maken met de korrels.

Bron: www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html

10 thoughts on “Kefir, de bacteriën waar u wel vrolijk van wordt

    • Ziet er inderdaad erg lekker en gezond uit. Ik zal het recept van de rabarbersoda doorsluizen naar mijn vader.
      Hij is een echte rabarber(moes) fan. Kan hij zich nu (eindelijk) met 80 jaar eens gaan toeleggen op wat variatie🙂
      Hartelijk bedankt voor je bijdrage, dat waardeer ik enorm.
      Het wordt al echt gezellig in:
      ” Onder Moeders Vleugels ”😉

    • Hoi Chantal,

      Laat me weten als het is gelukt, en ook wanneer het niet is gelukt dan kan ik je misschien helpen.
      Neem je alle tijd om over dat drempeltje te gaan, je ligt al lichtjaren voor op mij destijds😉
      Op gezondheidsgebied is kefir het je van het, althans in mijn ogen.
      Het is mijn ultieme middeltje om weerstand te bieden aan alle ongezonde ‘voeding’. Ik wil het eigenlijk geen voeding meer noemen😦
      Succes met het nemen van deze ‘hindernis’.

  1. Hoi Marion,

    Ik wil je even laten weten dat ik sinds 3 weken rauwe melk gebruik.
    Ik heb nu twee keer een liter kant en klare kefir gehad van rauwe melk.
    Morgen ga ik op pad voor de benodigde plastic zeef en de kefir korrels krijg ik binnenkort.
    Dus het heeft even geduurd maar ik ben bijna een stap verder die ik graag neem🙂
    De kefir viel me trouwens reuze mee, ik vind het niet jummie maar dat komt misschien nog wel.
    Ik vind het wel fijn dat ik vast weet hoe het hoort te smaken, anders zou ik mijn eigen gekweekte kefir vast niet vertrouwen. Hoevee, kefir drink jij op een dag, een beker?
    Ik laat je nog weten als ik mijn eerste eigen kefir heb.

    Groetjes Chantal

    • Hoi Chantal,

      O, wat goed.
      En? Bevalt het drinken van rauwe melk goed?
      Ik vind ook dat de smaak van kefir reuze meevalt.
      Iedere ochtend maak ik een smoothie van kefir met een beetje fruit, dan valt de (zure) smaak helemaal niet op.
      Maar ik drink ook weleens tussendoor een glas kefir.
      Dus meestal drink ik twee glazen kefir per dag.
      Soms drink ik wat meer rauwe melk net zoals het uitkomt eigenlijk.
      Het valt me op dat ik in de zomer meer zin had op kefir (de fris-zure smaak ervan), en nu het winter is neig ik meer naar de melk (maar blijf ook de kefir drinken).
      Hartstikke leuk dat je weer eventjes iets van je laat horen, op die manier weet ik dat je er nog ‘bent’😉
      Heel veel succes met de kefir en de rauwe melk.

      Groetjes van Marion.

  2. Beste Marion,

    Ik volg al ruime tijd het voedingspatroon volgens Weston Price, en ik zou nu graag zelf kefir willen maken. Het probleem is echter dat ik erg heftig reageer op gepasteuriseerde melk. Ik ben daarom op zoek naar kefirkorrels die in rauwe melk zijn gezet. Heeft u wel eens kefirkorrels over? Ik woon volgens mij niet heel ver uit de buurt dus zou deze op kunnen komen halen..

    • Hallo Jelke,
      Helaas heb ik momenteel geen kefir-korrels over, maar volgens mij moet het geen probleem zijn als de korrels op gepasteuriseerde melk zijn gezet.
      Je spoelt ze dan eenvoudig af onder de koude kraan ( je spoelt de gepasteuriseerde melk eraf) en zet ze dan vervolgens op rauwe melk.
      Succes ermee.
      Groetjes van Marion.

  3. Beste Marion,

    Ik heb de afgelopen maanden met gevriesdroogde kefir korrels van ron fonteine 2 maanden lang kefir gemaakt van rauwe melk. Goed gelukt en werd al steeds meer een basis in ons dagelijks eet- en drinkpatroon.
    Maar er is ook weer verversing nodig begreep ik, een zakje is goed voor ongeveer 4 weken en dat hadden wij al opgerekt tot 8 weken, kefir smaakte nog steeds heel goed.

    Nieuw zakje gepakt, kefir mislukt. Nieuwe zakjes bested, kefir opnieuw mislukt. Ik las wel inmiddels op kefirwebsite dat de zakjes in de vriezer bewaard moeten worden…. dat staat bij zakjes van ron fonteine niet vermeld. Dus misschien zit het daar wel in, is de kefir ‘ bedorven’ of niet krachtig meer.
    Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen. Logistiek is belangrijkste punt: eerst bestellen, dan rauwe melk halen (voor ons is dat de Bieslandhoeve bij Delft), dan kefir maken en dan is het wel fijn als het ook lukt na al deze stappen.
    Onze procedure is niet veranderd, ik haal informate van Voeding is Gezondheid. Kan ik beter het kefirplantje gebruiken? Lijkt mij zo’n gedoe omdat dit steeds groter wordt, ik vind de gevriesdroogde variant in een klein weckpotje met melk wel zo fris. Maar is misschien ook wennen.

    Groeten, Willemijn

    En het recept voor zuurvlees maak ik wekelijks! Kippensoep staat ook vaak op tafel. Omdat ik ook werk, tijd is altijd een problem, is het soms nog wennen hoe eet- en drinkpatroon te verbeteren. Aan de andere kant is het wel overzichtelijk: geen ingewikkelde recepten meer maar gewoon aantal basisrecepten die lekker zijn en voedzaam en in grote hoeveelheden tijdsbesparen. Maar nu al weken zonder kefir, bevalt niks!

    • Hallo Willemijn,

      Zelf vind ik het kefirplantje het gemakkelijkst in gebruik.
      Het groeit inderdaad snel maar dat hoeft geen probleem te zijn.
      Je gebruikt eenvoudig de hoeveelheid die je nodig hebt en gooit de rest weg (of je geeft wat over schiet aan iemand anders).

      Leuk om te horen dat het zuurvlees en de kippensoep in de smaak vallen, het zijn inderdaad geen ingewikkelde recepten.

      Veel succes met het vinden van een nieuw kefirplantje want ik weet hoe rot het is als je eenmaal aan kefir in je voedingspatroon gewend bent geraakt, dan kun je inderdaad niet meer zonder.

      Groetjes Marion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s