Voedzame Voeding Voor ” Lastige E(t)tertjes “

Mijn zoon was altijd een slechte eter. Grijze haren bezorgde hij mij daarmee. Af en toe kon ik hem wel wurgen als ik me weer eens had uitgesloofd, om hem ook maar iets van wat ik dacht dat gezond was, naar binnen te krijgen. Meestal waren het de gerechten met veel groenten die hij liet staan.

Sinds we volgens de richtlijnen van Weston A.Price zijn gaan eten is er geen vuiltje meer aan de lucht. Groenten is niet langer hoofdzaak maar bijzaak. Daarmee wil ik niet beweren dat kinderen geen groenten meer hoeven te eten, want groenten en dan vooral groene bladgroenten blijven super gezond. Maar de nadruk hoeft niet op groenten te liggen om gezond te kunnen opgroeien.

Als het kind voldoende zuivel, vlees, kip en eieren eet, van dieren die hoofdzakelijk gras gevoerd zijn, dan krijgt het kind de belangrijke bouwstoffen uit het gras (de groenten voor het dier) ook binnen. Het dier zet het al voor ons mensen om in voedzaam voedsel. Het dier kan dat zelfs veel beter dan wij mensen dat kunnen.

Als je het kind bijvoorbeeld rauwe melk geeft van met grasgevoerde biologische koeien, dan krijgt het kind volwaardige voeding binnen waar alles inzit. http://www.rauwemelk.net/

Daarnaast kan het kind dan eten wat het graag lust. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet koek, snoep, chips en dergelijke maar gewoon gezond voedsel.

Koken wordt dan veel gemakkelijker en het avondeten wordt weer een gezellige bezigheid. Misschien hadden onze ouders toch gelijk als ze zeiden dat we in ieder geval ons stukje vlees moesten opeten, wat dan ook meestal geen probleem was. Vermoedelijk moeten de oude tradities weer in eren hersteld worden zodat onze kinderen weer sterk en evenwichtig kunnen opgroeien. Zonder ADHD en al die andere labels.

Het is wel, ik zou bijna zeggen van levensbelang, dat het kind producten eet van gezonde dieren. En het is echt niet zo dat het kind iedere dag vlees moet eten. Zelf eten wij 3 à 4  keer per week iets van vlees, kip of vis. De rest vang ik op met rauwe melk en gezonde zuivel.

Ga zeer zeker niet vetarm eten want dat is heel slecht voor kinder-hersentjes, trouwens ook voor hersenen van volwassenen. Natuurlijk is ieder kind anders. Kijk naar wat het kind van nature graag eet, waar ligt zijn of haar voorkeur? Laat het kind dat vaak en veel eten. Mijn ervaring is dat toen ik mijn zoon voedsel ging geven dat vol bouwstoffen zat, hij vanzelf minder ging snoepen en snacken. Hij had er simpelweg geen behoefte meer aan.

Hij eet nu bijna dagelijks eieren, vroeger mocht hij dat nooit van mij want het voedingscentrum zegt: niet meer dan 2 à 3 eieren per week! Terwijl in eieren een belangrijke stof zit voor de hersenen namelijk choline. Door dit voedsel gaat vooral de zin in zoet weg. Dat komt omdat het zenuwstelsel goed gevoed wordt.

Veel kinderen hebben tegenwoordig al last van stress, stress betekent dat het zenuwstelsel uit balans is, dat komt weer omdat kinderen tegenwoordig te weinig gezonde vetten binnen krijgen. Daardoor gaan ze steeds meer naar zoet (snoep) verlangen. De zenuwcellen en de hersencellen hebben dan, door de “ondervoeding” ,veel meer glucose (suiker) nodig. Als het kind voldoende gezonde vetten binnen krijgt speelt dit probleem niet meer.

Als je kind bijvoorbeeld iedere ochtend een voedzame (rauwe melk) of yoghurt-smoothie drinkt, met wat fruit erdoor en met wat kokosolie of kokosrasp, kan het daar uren op draaien.

Dit kan je trouwens ook invriezen, dan hebben ze na school een voedzaam ijsje.

Of gewoon wat fruit met slagroom is ook lekker als ontbijt, zeker in de zomer.

Geef het kind ook eens minimaal verhitte chocomelk mee naar school gemaakt van rauwe melk. Of laat de chocomelk afkoelen. ‘s Avonds een beker is ook heerlijk met een toef slagroom erop.

Als je niet aan rauwe melk kunt komen, koop dan biologische volle melk (gepasteuriseerd niet gehomogeniseerd) en maak daar chocomelk van.

Zelf getrokken bouillon-soepen zijn ontzettend voedzaam en gaat er altijd wel in. Je kan er allerlei gepureerde groenten doorheen doen zoals wortels, pompoen, courgette en broccoli. Als je de soep extra romig wilt maken doe je er een bekertje crème fraîche door.

Naar school kun je bijvoorbeeld een omelet op (spelt)brood meegeven, wel dik besmeren met roomboter.

Als avondeten af en toe een goed stukje vlees, kip of vis, daarmee zit je al aardig in de goede richting. Of maak weer eens stoofschotels van gezond vlees, kook wat groenten, pureer dat en meng het door de stoofschotels, ze merken het amper. Als je daar nog frietjes bij maakt van zoete aardappel wordt het helemaal smullen. Je kunt ook rustig een verantwoorde maaltijd maken van biologische hamburgers met wat lekkere groenten zoals gebakken uienringen, en een salade erbij.

Alles wat het kind daarnaast nog eet is mee genomen.

Als alternatief voor snoep kun je pure chocolade smelten en gedroogd fruit en/of noten erdoor roeren. Maak daar hoopjes van op een vel bakpapier en laat afkoelen in de koelkast. Voedzaam, gezond en lekker.

Op deze site www.voedingisgezondheid.nl/rauwe_melk.html staan verkoop adressen van rauwe melk.

Laten wij als volwassenen de verstandige zijn want het moet toch niet zo zijn dat een 11-jarige ons eerst nog moet wakker schudden???

2 thoughts on “Voedzame Voeding Voor ” Lastige E(t)tertjes “

    • Zeg dat wel Lia,

      Voeding IS namelijk gezondheid, jij zegt het al op jouw site.
      Maar heel veel mensen zijn de weg kwijt op het gebied van voeding en weten niet meer wat echte voeding inhoud.
      Ik ben er heilig van overtuigd dat als wij moeders weer één lijn gaan trekken wat gezonde voeding betreft, en we onze kinderen weer opnieuw alleen nog maar echte voeding gaan voorzetten, we niet meer zoveel problemen gaan ervaren bij het opvoeden van onze kinderen🙂
      Oké, het kost wat meer tijd, maar al die stress wat ik heb ervaren bij het opvoeden van een “moeilijk opvoedbaar” kind kostte ook veel tijd.
      Jammer genoeg ben ik veel te laat tot deze inzichten gekomen daarom hoop ik dat andere moeders, door het lezen van mijn blog, eerder tot gezonde actie zullen overgaan.
      Het zou hun wel eens heel veel onnodig verdriet en ellende kunnen besparen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s