Hadden Ze Ons Maar Wild Gelaten

Ik weet niet of ik nog wel zo blij ben met onze “civilisatie “.

Waarom noemen ze dat eigenlijk beschaving? Beschaving is een positieve ontwikkeling die iemand, of een groep, op een bepaald gebied heeft bereikt.

Ligt het aan mij dat ik de ontwikkelingen in onze maatschappij niet echt als positief ervaar?

In wat voor een ” beschaving ” leven wij als kinderen iedere dag zieker worden en zowel geestelijk als lichamelijk steeds harder achteruit gaan? Waar steeds meer kinderen aan overgewicht lijden en al op jonge leeftijd gebukt gaan onder stress? Waar bijna ieder kind een beugel moet dragen omdat de tanden niet meer in de kaken passen door degeneratie van het kaakbot.

Waar jonge mensen, net achteraan in de twintig, al burn-out verschijnselen hebben? Aan het werken kan het niet liggen want daar is nog nooit iemand aan dood gegaan. Er bestaan landen, de zogenaamde Blue Zones, waar mensen tot op zeer hoge leeftijd hun beroep nog uitoefenen, of met 90 jaar nog op het land werken.

Persoonlijk zie ik niet veel goeds in de vooruitgang zoals wij die kennen in onze maatschappij.

Misschien moeten we weer terug in plaats van vooruit!!!

Weer gaan opvoeden volgens oeroude traditionele waarden. Waar de moeder weer haar instinct mag gaan volgen, omdat een moeder die nauw in contact is met haar vrouwelijkheid en menselijkheid namelijk precies weet wat goed is voor haar kind. Niemand hoeft haar dat te vertellen.Waar opvoeden niet betekent dat er steeds maar meer aan het kind gesleuteld moet worden om dat kind in deze maatschappij te laten passen. Weer een beetje gaan opvoeden zoals natuurvolkeren dat doen. Het lijkt me een zegen om als moeder niet afgeleid te worden door maatschappelijke dogma’s, Facebook, zwangerschapscursussen, consultatiebureau’s, voedingscentrums, opvoedboeken en tijdschriften. Gewoon alles lekker simpel houden en handelen vanuit gezond verstand.

Tja en daar zit het hem natuurlijk. Door onze Westerse voeding is onze hormoonhuishouding dusdanig verstoort ( en daardoor ook onze hersenwerking) waardoor in onze ” beschaving ” steeds meer vrouwen van hun oorspronkelijke moederlijke instincten verwijderd raken en daardoor maar alles gaan aannemen wat ” ze ” hier in het Westen zeggen wat goed zou zijn voor hun kinderen, onder het mom van:” Iederéén doet het toch zo, dus dan kan het toch niet slecht zijn ? ” Zoals inclusief ikzelf ook ooit heb gedacht, laat dat duidelijk zijn. ik wil absoluut niet oordelen. Ik wil alleen maar een beetje opkomen voor kinderen die tussen wal en schip raken, omdat zij een andere gebruiksaanwijzing hebben, en nu eenmaal méér van de ouders vragen dan een makkelijk kind😉

Door deze hormoonverstorende voeding worden de vrouwen mannelijker en de mannen vrouwelijker met alle gevolgen van dien.

Terug naar die natuurvolkeren waar de hormonen nog niet verstoord zijn. Die mama’s houden hun kinderen zo lang mogelijk en zo dicht mogelijk bij zich. Goddank heb ik dat ook altijd gedaan. Ik heb mijn kinderen nooit (te) lang laten huilen en als ze bang waren mochten ze in ons bed slapen, trouwens ook wanneer ze daar behoefte aan hadden.

Onlangs is namelijk bewezen dat kinderen die dit hebben mogen ervaren juist opgroeien tot weerbare volwassenen die verantwoordelijkheid dragen naar hun medemens toe. En je mag alles van mijn kinderen zeggen behalve dat ze niet lief zijn voor andere mensen. Maatschappelijk gezien loopt het bij hun misschien niet helemaal zoals de overheid het graag zou zien maar zelf ben ik met dit resultaat dik tevreden.

Kinderen die deze ” bescherming ” hebben mogen ervaren, en pas op ik bedoel hier niet Over-bescherming mee, voelen zich vrijer om uit te zoeken hoe zij hun leven willen leven. Niet gehinderd door “valse ” bescheidenheid, plichtsgevoel en schuldgevoelens. Alles wat ze doen komt voort vanuit een soort ” puurheid “.

Het was altijd mijn wens dat mijn kinderen zolang mogelijk ” puur ” en zichzelf mochten blijven. Ik wilde ze in vrijheid laten opgroeien. Ik wilde ze het gevoel geven dat niets of niemand hun gedrag kon bepalen. Ik wilde ze voldoende speelruimte laten om te ontdekken wie ze zijn, met het recht om ” nee ” te zeggen tegen elke EIS van wie dan ook. Zodat ze hun leven konden leiden zoals ze dat zelf willen. Ik gunde hun die vrijheid.

Daarbij heb ik geen rekening gehouden met een ” beschaving ” die bijzonder ongezond en kindonvriendelijk is met zijn Social Media ( pedofielen, loverboys, pestgedrag), gameverslavingen, in iedere stad een Mc Donalds (fastfood), om de twee straten een frituur, in iedere school een snack-automaat, voor ieder kind een mobieltje (straling), energy-drankjes, alcohol, wietdealers, bestrijdingsmiddelen en voor iedere schijt een vaccinatie. Daardoor werd het mij als moeder wel heel moeilijk gemaakt om mijn kinderen in vrijheid te laten opgroeien en mijn kinderen hun eigen weg te laten zoeken…..opvoeden voelde voor mij als een soort eeuwige strijd leveren en moeten opboksen tegen de waanzin van onze kind-molesterende maatschappij die zich moedwillig verrijkt over de rug van onze kinderen.

De kwetsbaarste groep in onze samenleving, onze kinderen, worden aan steeds meer gevaren bloot gesteld.

Hoe kon ik mijn kinderen zo lang mogelijk ” wild ” laten? Hoe kon ik ze puur, natuurlijk, en zoveel mogelijk onaangetast door de invloeden van onze Westerse ” beschaving “, laten opgroeien ?

A. Gelukkig zijn we op het spoor gekomen van de Vrije School, waar kinderen nog in de gelegenheid gesteld worden om dingen zelf te ontdekken, waar ze de natuur volop mogen beleven, mogen knoeien met water en zand, vuil mogen worden, mogen spelen met natuurlijke materialen in plaats van computers en waar ze hun eigen grenzen mogen opzoeken. De Vrije School wil het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk laten dus ook het kind en geeft de kinderen daarom ook natuurlijke voeding. Iedereen gelijk, niet de één Kapitein Koek, de ander Danoontje, en weer een ander Wicky. Maar gezonde volwaardige voeding waar een kind nou eenmaal het beste op gedijt.

B. ” Gezonde ” Westerse fabrieks ” voeding ” moest ik loslaten en teruggaan naar voedzame, mineraalrijke, natuurvoeding die bol staat van gezonde vetten. Ik moest een hersenspoeling ondergaan waarin ik alle dogma’s moest vergeten die mij ooit waren aangepraat door reguliere instanties wat betreft voeding. Ik moest terugkeren naar de oorsprong en opnieuw leren wat gezonde voeding ook alweer was. Ik moest me ook niet meer blind staren op voldoende variatie in het voedingspatroon.

Een mooi voorbeeld daarvan: Weston Price ontdekte tijdens zijn zoektocht naar gezondheid een volk in Zwitserland wat hoofdzakelijk leefde van havermoutpap, gemaakt van rauwe melk en roggebrood met kaas die ook weer was gemaakt van rauwe melk. Deze mensen waren hartstikke gezond en ook niet onbelangrijk, zij hadden een supergaaf gebit, terwijl ze hun tanden nooit poetsten!!!!!!

Daarbij moet ik meteen weer aan mijn zoon denken die ook een heel eentonig voedingspatroon had. Als ik hem als kind zijn gang had laten gaan ( en had ik dat maar gedaan) had hij alleen maar op kip, vlees, yoghurt, kaas en eieren geleefd met tussendoor een banaan en wat sla en komkommer🙂

Hij wilde zo jong als hij was, al de baas over zijn eigen lichaam zijn en geef hem eens ongelijk. Hij wilde altijd zijn eigen ” potje ” koken, buiten op een zelfgemaakt ” kampvuurtje “. Hij wilde ook liever ” arm ” zijn en in een wereld leven waar alles nog niet helemaal af was. Op de een of andere manier kon ik altijd aan hem voelen dat hij hier niet op zijn plek was. Onze ” beschaving ” bood hem niet genoeg uitdagingen. Enfin, verder naar het wild, puur en natuurlijk laten van mijn kinderen:

C. Gelukkig hadden we een grote tuin waar mijn kinderen naar hartenlust een boomhut mochten timmeren, een vuurtje mochten stoken waarop ze allerlei ” toverdrankjes ” mochten bereiden van verschillende kruiden.  Ze hebben zelfs een keer een houten vliegtuig in elkaar getimmerd. Zand en water was ook voor handen dus dat zat wel snor.Maar toch……als ik nog eens aan kinderen moest beginnen zou ik eerst op zoek gaan naar een kindvriendelijkere plek om te wonen.

D. Ik zou zo lang mogelijk borstvoeding zijn blijven geven omdat dat nu eenmaal de normaalste zaak van de wereld is en het aller natuurlijkst is wat een kind maar kan krijgen.

E. Ik zou vóór mijn zwangerschap al zijn begonnen met gezond te leven en mijn kinderen in de baarmoeder al een gezonde basis hebben meegegeven.

F. Ik zou elk kind een eigen Makkelijke Moestuin-bak hebben gegeven waardoor het kind lekker in contact kon zijn met de aarde, als was het alleen maar om ermee te kliederen.

G. De keren dat mijn kinderen ziek waren ging ik met hun naar een natuurarts die absoluut tegen antibiotica was en tegen al die andere medicijnen met akelige bijwerkingen ( zoals vaccinaties) zodat hun lichaampje zo lang mogelijk ongeschonden bleef.

Ik zou er van het begin af aan trots op zijn geweest dat ik mijn moederhart volgde. Ik zou het heerlijk vinden  om de belangen van mijn kind voor die van mezelf te laten gaan. Ik zou niet meer  bang zijn geweest voor het verlies van mijn eigen identiteit wanneer ik mij aanpaste aan de behoeften van mijn kinderen en ik zou juist blij zijn dat ik het welzijn van mijn kind voorop stelde.

En niet, zoals nu het geval is geweest, aan mezelf hebben getwijfeld of ik wel normaal was om voor mijn kinderen te kiezen.

Wanneer ze ons wild hadden gelaten was ik als moeder waarschijnlijk nooit zover van mijn natuurlijke instincten afgedwaald. Gelukkig ben ik nog op tijd tot inzicht gekomen.

Iemand nog meer ideeën, tips of suggesties om onze kinderen zo ” natuurlijk ” mogelijk te laten opgroeien?

Leave a Reply

