Kindvriendelijke Asperge-Crèmesoep Met Verse Tuinkruiden

Ondermoedersvleugels

Ondermoedersvleugels

We zitten weer in het asperge-seizoen. Ik heb echt een haat-liefde verhouding met die dingen, want wat zijn ze toch lastig schoon te maken. Ik houd het meest van de dunne variant en dan is het helemaal een gepriegel, en duur vind ik ze ook al.

Ik koop meestal maar 500 gram, dan is het niet meteen zo’n aanslag op mijn beurs. Over dat bedrag kan ik nog wel heenkomen. Ik maak er lekkere  soep van, want de asperges als bijgerecht maken wordt bij mij nooit veel soeps😦

Ze zijn of te hard of te draderig of allebei, in ieder geval niet zoals ze zouden moeten zijn namelijk boterzacht en lekker mals. Daardoor waren mijn kinderen er ook nooit zo dol op. Aangezien asperges zeer gezond zijn, wilde ik toch graag dat mijn kinderen ze zouden eten, maar het moest mij geen stress opleveren…..

Door er soep van te maken lustten mijn kinderen het wel en kregen ze toch de vitamientjes ervan binnen.

Daar komt nog eens bij dat ik mijn asperge-soep met crème fraîche en veel roomboter bereid zodat ook onze bijnieren weer eens lekker verwend worden. 

Hier komt het recept:

  • 1 Liter groente- of kruidenbouillon (van tablet van biologische winkel zonder smaakversterker)

  • 500 gram asperges, geschild en de onderste stukjes eraf snijden. In stukjes van 3 cm

  • 1 eetlepel roomboter

  • 1 eetlepel bloem

  • Bieslook naar smaak

  • Maggiplant naar smaak

  • Platte peterselie naar smaak

  • Een bekertje crème fraîche

  • Keltisch zeezout en Cayenne-peper naar smaak.

Voorbereiden:

Verwarm de bouillon en kook hierin de aspergestukjes circa 15 minuten tot ze zacht zijn. Giet de asperges af en vang het vocht op. Pureer de asperges ( heeeeel goed) in een keukenmachine. 

Bereiden:

  • Smelt de boter, voeg de bloem toe en roer tot een roux.

  • Voeg het kookvocht van de asperges, tijdens goed roeren, in gedeelten toe.

  • Schep de fijngehakte tuinkruiden toe en kook zachtjes 5 minuten mee.

  • Meng de asperge-puree, de crème fraîche, het zeezout en de peper naar smaak erdoor en verwarm zonder te koken.

  • De crème fraîche mag niet gaan schiften.

Blijf steeds goed proeven tijdens het op smaak brengen.

2 thoughts on “Kindvriendelijke Asperge-Crèmesoep Met Verse Tuinkruiden

  1. Hoi Marion,

    Om wat centen bij te verdienen heb ik ooit asperges gestoken en gesorteerd. Mijn advies maar ja dat is persoonlijk pak een wat dikkere asperge en stap eventjes van de kleur wit af. Zelf neem ik de asperges die iets dikker zijn dan mijn de gemiddelde duim (dacht qua dikte AA) vervolgens pak ik dan de asperges met een roze blauwe kop, zijn net zo mals en vaak veel goedkoper. Let op dat er geen asperges bij liggen die hol van binnen zijn of roestplekken vertonen. Doordat nu vaak op dit moment alles onder plastic zit zullen deze asperges moeilijker te verkrijgen zijn. Verder is het net zoals aandelen groot aanbod (zon) dan is de prijs laag dus veel eten en als het niet bezwaarlijk is invriezen. Wij kopen onze asperges als we op bezoek gaan naar onze ouders in Weert (midden limburg). Gewoon bij een boertje langs de weg, wel zo gezellig.

    Met waardering Xavier

Leave a Reply

