Weg Met Pakjes, Zakjes en Mixjes

Dit lijkt moeilijker dan het is. Als er iemand gek was op dit soort producten dan was ik het wel.

In mijn voorraadkast had ik een grote plank nodig om alle pakjes, zakjes en mixjes op te bergen. Lekker gemakkelijk en vooral snel.

Kon ik daarna weer lekker doorgaan met mijn Ego te behagen: werken voor nog meer geld, fitnessen om gezond te blijven, klussen aan het huis dat op instorten stond. Wat ik totaal niet in de gaten had was dat ikzelf inmiddels ook op instorten stond. Ik had hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, overgewicht, allergieën, schimmels, heel veel hoofdpijn, pijn in mijn spieren en gewrichten, last van oedeem en puistjes in mijn gezicht. Hoofdzakelijk door de smaakversterkers in al die kant en klare producten.

Ik bedacht een trucje: ik ging eens op die pakjes kijken wat er eigenlijk in zat. Al snel kwam ik erachter dat ik dat zelf ook kon maken. Ui, knoflook, prei een worteltje hier een paprikaatje daar, waarom deed ik het dan niet? Ik was te lui. Niet te lui om te werken maar wel te lui om te koken.

Dit was  tevens het slechte nieuws, ik moest weer opnieuw gaan leren koken, het goede nieuws was dat ik er nu met een heel ander gevoel tegenover stond omdat ik me er nu van bewust was hoe gezond levensmiddelen waren en hoe ongezond voedingsproducten. Producten, het woord zegt het al, worden geproduceerd in de fabriek, kan het dan nog iets van levenskracht bevatten? Nu vind je geen enkel (commercieel) pakje, zakje of mixje meer in mijn keukenkast.

Keukenzout heb ik vervangen voor Keltisch zeezout daar zitten nog 84 mineralen in terwijl in het geraffineerde zwaar bewerkte keukenzout (natriumchloride)  nog maar 1 mineraal zit. Dit is het zout dat de bloeddruk verhoogd!!

Verder maak ik mijn eten op smaak met biologische (gefermenteerde) Japanse sojasaus (Soyu).  Op ons eitje strooien we Herbamare kruidenzout van Dr.Vogel. Ik gebruik biologische groentebouillonblokjes (zonder gistextract want dat is gewoon een andere naam voor smaakversterker). Uiteraard ook te koop bij de DM drogisterij in Duitsland of in natuurvoedingswinkels.

Ik fruit tamelijk wat uien, knoflook en prei in mijn gerechten want dit geeft het eten smaak.Verder maak ik veel gebruik van specerijen o.a kurkuma, kerrie, gember, cayennepeper, basilicum, oregano, en als er verse kruiden te koop zijn koop ik die. Inmiddels hak ik ook verse gember, kurkuma en verse pepertjes klein als ik oosterse gerechten maak. Sinds kort heb ik zelfs een eigen kruidentuintje en een Makkelijke Moestuin (zie voor meer informatie: http://www.makkelijkemoestuin.nl).Maggiplant (lavas) is een natuurlijke smaakversterker en smaakt heerlijk in soepen en sauzen. Het is geen werk. Je knipt het af en hakt het klein en laat het op het laatst eventjes meekoken.

Dus renoveren die keukenkast!!

Je doet je lichaam en je gezondheid een enorm plezier als je alleen al die troep uit kant en klare producten vermijdt. Pak het boekje: ‘Wat zit er in uw eten’ van Corinne Gouget er maar eens bij. Die zakjes, pakjes en mixjes zijn gewoon een chemische cocktail.

” Men ” zegt dat die E-nummers in kleine hoeveelheden niet schadelijk zijn voor onze gezondheid, maar het zit wel overal in! Het wordt dan een (giftige) opeenstapeling van!!!

De E staat voor eng, explosief, einde, economisch, egoïstisch, elimineren, experimenteren, en ellende.

Alle begin is moeilijk, maar als je eenmaal begint te experimenteren met verse kruiden en specerijen dan weet je niet wat je proeft. En het is ontzettend leuk om te doen. Als ik nu boven mijn kookpot  “hang”, word ik alleen al blij van de geuren die tijdens het koken vrijkomen.

Tegenwoordig verheug ik me op het koken, dat was vroeger wel anders! ;-)

Leave a Reply

