Gezond Patatje Mèt

Keuringsdienst van waarde heeft onderzocht waar de Mèt! bij het patatje Mèt eigenlijk voor staat.

Het zou mayonaise moeten zijn maar helaas schijnt dat in geen enkele snackbar het geval te zijn.

Mayonaise moet voor tenminste 70 procent uit (gezonde) olie bestaan. De Mèt uit de onderzochte snackbars bestonden allemaal uit meer dan 80 procent water, verdikkingsmiddelen en een béétje (ongezonde) olie.

Mensen betalen dus wederom geld voor troep!!!

Weer een bewijs dat biologische voedingsmiddelen eigenlijk niet (te) duur zijn. Want wat heet nou duur? Dit soort troep is toch nog geen cent waard? Je betaald uiteindelijk hiervoor met je gezondheid. Geef mij dan maar liever een kwak echte mayonaise die inderdaad een stuk duurder is maar dan weet ik wel dat ik 78 procent olie en scharrel-eigeel eet.

Het beste is natuurlijk om zelf mayonaise te maken.

Ik heb dat een keer gedaan. ‘s Avonds om 23:00 kreeg ik ineens zo’n ingeving. Ik had pas mijn keukenmachine gekregen (de Magimix) en vond het een leuke gelegenheid om die eens uit te testen.

Ik dacht, in een handomdraai, die mayonaise wel eventjes in elkaar te flansen. Maar niets is minder waar. Om één uur was ik nog bezig met de keuken opruimen en de Magimix schoon te maken. Ik weet niet wát ik allemaal gedaan heb maar ik had een portie mayonaise waar ik de hele straat mee kon voorzien. De smaak was niet eens wat het moest zijn, volgens mij heb ik teveel mosterd gebruikt. Het resultaat stond in ieder geval niet in verhouding met het werk wat ik eraan had gehad.

Dus teveel gedoe voor mij!

Nu eten we alleen nog maar Patatje Mèt als ik zelf frieten maak. Omdat ik daar vaak te lui voor ben komt dat nog maar zelden voor, maar dat komt mijn gezondheid wel weer ten goede😉

Voorbewerkte frieten uit de diepvries zijn voor mij geen alternatief. Zetmeel is al suiker maar bevroren zetmeel schijnt helemaal een suikerbom te worden als je dat gaat verhitten. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet en dat hoef ik ook niet te weten. Ik kan me er iets bij voorstellen en dat is voor mij genoeg.

Als iemand wel precies weet hoe het zit mag-ie het zeggen.

Daar kinderen nu eenmaal dol zijn op patat maakte ik weleens:

Gezonde Patatjes van (Zoete) Aardappel uit de oven.

Aardappelen (eventueel ongeschild) goed wassen.

5 minuten voorkoken, goed uit laten lekken en laten afkoelen.

Een mengsel maken van:

  • 4 eetlepels olijfolie

  • Naar smaak vers geperste knoflook

  • Zout

  • Royaal paprikapoeder

  • Rozemarijnpoeder of verse rozemarijn. Fijngemaakt in de vijzel

  • Of andere specerijen die je lekker vind.

  • Doe de aardappelen in een kom en verdeel het mengsel over de aardappelen

  • Goed omroeren zodat de aardappelen helemaal bedekt zijn met het mengsel.

  • De oven 10 minuten voorverwarmen op 220 graden.

  • Verdeel de aardappelen op een bakplaat met bakpapier.

  • De aardappelen 40 minuten laten bakken op 200 à 220 graden.

De Mèt is bij ons meestal de mayonaise van de natuurvoedingswinkel.

2 thoughts on “Gezond Patatje Mèt

  1. Hoi,
    Wat staan er een heerlijke recepten op je site, maar de mayonaise kan je zelf binnen een minuut maken😉
    Doe in de beker van je staamixer: een eigeel, theelepel fijne mosterd, eetlepel citroensap, eetje zout en witte peper en 200 ml olie (met neutralesmaak) zet je staafmixer onderind de beker, zet m aan en trek m heel langzaam omhoog. Klaar is je mayonaise! Op youtube staan hier ook ardig wat filmpjes van!
    Groetjes, femke

    • Hallo Femke,

      Van harte welkom op mijn blog.
      En hartstikke bedankt voor de tip (moet ik wel eerst nog een staafmixer gaan aanschaffen).
      Ja erg hè, die heb ik dus niet, ik doe alles met de Magimix (keukenmachine), maar die is volgens mij niet zo geschikt voor kleine porties mayonaise (lees tekst hierboven)😉
      Leuk dat je te spreken bent over de recepten op mijn blog en bedankt voor je reactie.

Leave a Reply

