MenS en Onderwijs

Partij voor Mens en Spirit

Gisteravond reden mijn man en ik richting Meerssen om voor de eerste keer een bijeenkomst van Partij voor Mens en Spirit bij te wonen. Mijn man is altijd al politiek georiënteerd geweest. Het tegenovergestelde geldt voor mij. Als ‘s avonds om 20:00 het nieuws op de tv verschijnt schitter ik dan ook van afwezigheid. Niets voor mij al dat leed in de wereld. Zeker als het om kinderen gaat. Dat kan ik niet aanzien, bij mij komt alles tien keer zo hard binnen. Nee, geef mijn portie maar aan fikkie!

Wat maakte dan toch, dat ik gisteravond bij die bijeenkomst aanwezig wilde zijn?

Hoop!!!

MenS en Spirit heeft bij mij weer hoop gewekt.

Deze partij bevestigd dat er nog meer MENSEN-mensen op de wereld zijn. Dat ik hierin niet alleen sta. Deze partij wil ook meer positieve aandacht voor het gezin. Ze willen gezinnen op een positieve manier ondersteunen en alternatieven ontwikkelen die de kracht van gezinnen aanboort.

Zo streven ze ernaar om ouderen uit de lokale gemeenschap een belangrijke rol te laten vervullen inzake kinderopvang. Door de samenwerking tussen kinderen en “gepensioneerden” kunnen de kosten van de kinderopvang namelijk dalen.

Ze willen investeren in goede therapie en begeleiding voor gezinnen die dit nodig hebben.

Ze willen dat mensen beter ondersteund gaan worden bij het behouden van hun gezondheid en initiatieven ontwikkelen,waardoor mensen ook hun eigen verantwoordelijkheid daarin gaan nemen. MenS heeft gezonde voeding hoog op de agenda staan. Ze willen aan preventie doen en niet achter de (gezondheids)feiten aanlopen. Als wij gezonde kinderen willen dan zullen wij als ouders toch het goede voorbeeld moeten geven en de hand in eigen boezem moeten steken. Een beetje hulp is daarbij van harte welkom.

MenS streeft naar een basis-inkomen voor ieder mens, zodat moeders weer de vrije keuze krijgen om thuis te (mogen) blijven bij hun kinderen. 

Dit zijn zomaar een aantal punten waarvan ik denk: Ja, dat spreekt mij aan! Dit raakt me!

Ingrid Rouleaux van de campagne www.onzekinderenzijndetoekomst.nl/blogs/itemlist/user/43-ingridrouleaux en van www.onzekinderenzijndetoekomst.nl/christoffel-appelwas op deze avond “gastspreker”. Nog een reden waarom ik daar gewoon “moest zijn”. Ik wilde haar zo graag eens ontmoeten.

Ingrid zet zich momenteel in voor beter onderwijs voor onze kinderen. Gelukkig ben ik die fase voorbij en ben ik in de schoolkeuze voor mijn kinderen mijn hart achterna gegaan. We hebben qua schoolkeuze geen rationele beslissing genomen. De Vrije School lag niet om de hoek, de school kostte geld (naar draagkracht) en onze draagkracht was heeeeel minimaal, maar geld en afstand heb ik hierin nooit zwaarder laten wegen dan mijn gevoel. En het was iedere inspanning en al het geld dubbel en dik waard. Ik moest er eenvoudig niet aan denken dat mijn kinderen alleen maar op hun hoofd aangesproken zouden worden.

Loesje: “Als Passend onderwijs niet past mag ik het dan ruilen”?

Ingrid vindt dat het (school) systeem zich moet aanpassen aan het kind en niet omgedraaid. Daar kan ik me helemaal in vinden. Generaties evolueren. Er moet vernieuwend onderwijs komen. IQ, EQ en SQ moeten in balans zijn volgens Ingrid. Naar mijn mening is dat onderwijs er al in de vorm van de Vrije School. Les krijgen volgens het gedachtegoed van Rudolph Steiner is het wat mij betreft helemaal maar het kan misschien altijd nog beter, dat weet ik niet. Ik heb mij hier nog niet in verdiept omdat het in onze situatie niet meer nodig is.

Ik heb gisteravond veel dingen gehoord waarvan ik zeg: Ja, hier draait het bij kinderen om. Zoals:

Heel veel kwaliteiten van kinderen kunnen door ons (bekrompen) schoolsysteem niet naar buiten komen. De school zou de kwaliteiten van onze kinderen “vrij” moeten maken en niet van alles in onze kinderen willen stoppen.

Kinderen geven duidelijke signalen die onze onvoorwaardelijke aandacht vragen. Door op die signalen te letten leren we precies aan te voelen wat onze kinderen missen, waar hun pijn zit en waar ze echt behoefte aan hebben. Hierdoor ontwikkelen wij als ouders (en leerkrachten) meer inlevingsvermogen en dat is waar we met zijn allen (als MenSheid) naartoe moeten toch? Volgens mij is dat de hele opzet van al die gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Ze zijn niet voor niets zo opstandig.

Heel vaak gaat het in de maatschappij om financiële belangen in plaats dat het belang van het kind voorop staat.Wij zouden er als MenSheid alles aan moeten doen om het kind te behouden. Het is een teken aan de wand dat zoveel kinderen er slecht aan toe zijn. Als het met onze kinderen slecht gaat gaat het met ons als MenSheid ook slecht.

Kinderen willen een gelijkwaardige dialoog en geen discussie. Bij hoeveel gezinnen loopt ieder “gesprek” uit op een discussie? Wanneer wordt er echt geluisterd naar het kind? Kinderen krijgen veel maar krijgen ze ook wat ze nodig hebben? Tegenwoordig ligt bij ons ouders de opgave, om onze kinderen met liefde, bewustzijn bij te brengen. Het mooie van liefde is dat het niet afneemt als je het deelt. De liefde tussen ouders en hun kinderen wordt alleen maar groter waardoor het rustiger wordt in het gezin, op scholen, op straat, op de werkplek en op de hele wereld.

Als er licht is in de ziel, zal er schoonheid zijn in de mens.
Als er schoonheid is in de mens, zal er harmonie zijn in het huis.
Als er harmonie is in het huis, zal er rust zijn in het land.
Als er rust is in het land, zal er vrede zijn op aarde.
(Chinees gezegde)

Onze jongeren zijn uniek maar niet iedereen van hun heeft de kracht om zijn of haar unieke kwaliteiten ook daadwerkelijk te ontplooien. Zij moeten net als de muziek in dit filmpje nog evolueren. Zij moeten nog eerst geleidelijk die wending mogen maken. Maar de kwaliteiten hebben ze beslist in huis.

11 thoughts on “MenS en Onderwijs

  1. Hoi Marion
    ik heb al een tijdje niet gelezen op je blog vanwege de visite.
    Dit is echt mooi om te lezen. Weer een stukje ontdekking in de mens, vooral het kind.
    Dit boeit mij ook. Als ik om mij heen kijk kan ik ook schreeuwen van: luister eens, het moet zo gaan en zo kunnen, maar soms dring je gewoon niet door.
    Jammer is ook een stukje verloren energie en dan moet je toch loslaten.
    Want ik vind het ook niet eerlijk als mensen mijn energie pikken, zich ermee voeden en ik er vervolgens van wakker lig, ik krijg alleen maar grotere wallen hihih…
    Maar van naturen kom ik toch af en toe weer en wil ik dingen doorgeven,dan kan ik het ook weer niet laten.
    Daartna kijk ik in de spiegel en zeg ik: je bent ook belangrijk, denk aan jezelf, wees correct, sluit af en ga er pas weer op in als je opgeladen bent in je energie.
    Mooi wat je schrijft.
    Groetjes Jeannie.

  2. Hoi Jeannie, ja inderdaad, ik begon je al te missen😉
    Dat van dat om je heen willen schreeuwen en die steeds groter wordende wallen herken ik wel😉 maar het geven zit nu eenmaal in onze natuur. Bij de ene mens is het geven nu eenmaal iets beter vertegenwoordigd dan bij de andere mens. Je energie weer hernieuwd opladen is heel belangrijk, zodat je zichzelf niet helemaal leeg geeft.
    Ik ben nog steeds op zoek naar die tank waar ik van kan tappen als ik voel dat mijn energie op raakt😉
    Tegenwoordig ga ik bloggen dat werkt zeer ontspannend.
    Bedankt voor je compliment.

  3. Lieve Marion

    Fijn om je ontmoet te hebben op mijn lezing bij MenS…wat een mooie blogs schrijf je.

    Na afloop was ik met een paar aanwezigen in gesprek en heb daardoor jou en je man niet zien weggaan.
    Ik had graag nog een woordje met jullie willen wisselen.

    Je vroeg hoe je weer kon inschrijven op de nieuwsbrief..ga naar http://www.onzekinderenzijndetoekomst.nl en scrol onderaan de website…daar kan je het oude emailadres uitschrijven en het nieuwe inschrijven en via de mail bevestigen.

    Hoop je nog eens te ontmoeten aan mijn ronde keukentafel. Ik houd op verzoek ook lezingen bij anderen thuis, op school, of andere locaties. Wellicht vind je het leuk om te organiseren.

    Tip, meld je aan op onze linkedingroep, je kan dan meediscussiëren met de leden.

    Wens je heel veel succes met alles wat je doet,

    tot ziens, horens, mails,

    HARTelijke groeten, Ingrid Rouleaux

    • Lieve Ingrid,

      Bedankt voor je compliment.
      Mijn man en ik hebben inderdaad in het algemeen afscheid genomen. We zagen dat je druk in gesprek was en wilden jou niet storen.
      Ik heb me weer opnieuw ingeschreven voor de nieuwsbrief.
      Ik wil even je aandacht vestigen op http://www.gezondverstandavonden.nl/
      Zij organiseren veel “woonkamer ” lezingen door het hele land.
      Misschien is het een idee om je met hun in verbinding te stellen.
      Of in ieder geval aan te geven dat jij ook lezingen geeft.
      Misschien dat ik je dan nog eens via zo’n avond kan ontmoeten.
      En anders moeten mijn man en ik toch maar eens jouw kant opkomen en gezellig bij jou aan de ronde tafel aanschuiven.

      HARTE groetjes terug.

  4. Hi Marion

    Een verdiend compliment!

    Ik ken Anne Bleeker van de gezondverstandavonden persoonlijk…zij is ambassadeur van de Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst. Ook een gepassioneerd mens!
    Ja hoor jij en je man zijn welkom!

    • Hoi Ingrid,
      Ik dacht al dat je dat concept moest kennen. Dan heb je natuurlijk ook al lezingen gegeven via hen?
      Ik weet niet of je al in Zuid-Limburg bent geweest? Neem anders eens contact op met suzan.gezondverstandavonden@live.nl
      Zij is de locatiehoudster van Heerlen.
      Ik weet niet hoe het in zijn werk gaat maar ik kan me wellicht indenken dat zij meer mensen kan bereiken voor een lezing dan dat ik dat kan😉
      Ik heb via jouw site geprobeerd om me aan te melden voor die groep Linked in maar ik kom er niet uit. Ik weet niet of ik dat met die app moet goed keuren.
      Er staat dat iedereen dan je gegevens kan zien. Als ik door wil gaan kom ik toch steeds weer daarop uit.

      Zodra ik tijd heb kom ik eens met mijn man jouw kant op🙂

      • Marion,
        heb jij dit weleens gezien, filmpje/docu van Mr. Kanamori, een bijzondere leraar en geeft op een bijzondere manier les, prachtig om te zien. Ingrid kent de werkwijze van Mr. Kanamori ook,
        zie filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=1tLB1lU-H0M

        Leuke blog heb jij, ik vind het prachtig zoals jij schrijft over het thuisblijfouderschap en voel dit op precies dezelfde manier.
        groetjes Marijan (aktief op forum WP)

      • Nee, Marijan, dit filmpje ken ik (nog) niet. Ik zal het dadelijk eens rustig gaan bekijken ( als mijn zoon naar zijn werk is vertrokken😉
        Ik ben blij dat je mijn blog leuk vindt en er herkenning in vindt.
        Groetjes en een fijne dag nog.

  5. Ik heb het filmpje gekeken. Geweldig. ” Let people live in your heart “‘. ” When people really listen, they live in your heart forever “.
    Als het verdriet een maal “ope ” is gebroken, gevoeld en gedeeld kan de ziel eindelijk opgelucht ademhalen. Dan kan de persoon, in dit geval de kinderen, weer verder.
    Super hoe hij het pestgedrag metéén de kop indrukt.
    En dan dat “Rafting”. Dat jongetje dat het voor dat andere jongetje opneemt terwijl de rest volgt. Super cool die kids.
    Die houding van die leraar, ik kon het helemaal voelen. Die man weet waar het om draait in het leven.
    Het kost hem wel wat tijd maar dan heb je ook wat😉
    Dit is wat ècht luisteren, empathisch luisteren volgens mij inhoud.
    Als één persoon in een groep ongelukkig is zal iedereen in die groep ongelukkig zijn.
    WAUW!!!! Wat een wijsheid heeft die man.
    Hij weet een echt “familie”-gevoel te creëren in die klas.
    Op het laatst die brief aan de overleden vader van dat jongetje, op zo’n manier geschreven dat de overleden vader hem vanuit de hemel kan lezen. Touchy hoor…. Ik heb genoten.
    Ik kan er over blijven schrijven maar het beste is om dit filmpje zelf te bekijken.
    Bedankt Marijan dat je dit onder de aandacht hebt gebracht.

    • ik dacht al dat dit jou zou interesseren Marion.
      Het filmpje heb ik tijdje geleden gezien en het raakte me enorm. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken, zo bijzonder vond ik dit.

      • Dito !!!!
        Bijzonder dat je mij al zo goed kent😉
        Leuke reactie, dankjewel.
        Heb jij de film Freedom Writers al eens gezien?
        Komt een beetje overeen. Het is een waar gebeurd verhaal over een lerares met veel empathie voor haar “ontspoorde” leerlingen.
        Ze schenkt hun allemaal een schrift waarin ze hun gevoelens mogen noteren.
        Nou, wat je daar te horen krijgt, wat een in en in trieste verhalen.
        Het fenomeen “Over de streep” is daar vanaf geleid.
        Prachtige film met een keigoed verhaal, wat goed weergeeft dat ” ontspoorde ” jongeren niet voor niets ” ontsporen “.

Leave a Reply

