Mijn Makkelijke Moestuin

DSCN0556DSCN0557DSCN0549

Als kind was ik altijd daar te vinden waar mijn vader ook was. In zijn moestuin! 

Later…..dacht ik, als ik groot ben, wil ik ook een moestuin. Helaas kwam het er nooit van.

Te druk blijkbaar of was dat gewoon een smoesje voor het feit dat ik helemaal niet van tuinieren hield?

Ik ben erachter gekomen dat ik te ongeduldig ben. Ik wil wel vreselijk mooie resultaten, maar wil de stappen die ervoor nodig zijn om zo’n mooi resultaat te krijgen, het liefst overslaan. Oké, misschien ben ik ook wel te lui.

Maar sinds ik Jelle’s www.makkelijkemoestuin.nl heb ontdekt, ben ik erachter gekomen dat te druk, te ongeduldig, te lui er allemaal niets mee te maken had.

Ik wist gewoon niet hoe het moest, te weinig kennis van zaken, geen zin om me erin te verdiepen, het leek allemaal zo moeilijk…..Daar komt nog bij dat ik snel het overzicht verlies als ik veel verschillende dingen door elkaar lees. Dan wordt het chaotisch in mijn hoofd en denk dan, ” laat maar zitten …..het wordt toch niets “. Faalangst?

Door de site van Jelle is dit nu in ieder geval verleden tijd. Ik kan op mijn eigen tempo doen wat ik leuk vind. Weliswaar nog maar op kleine schaal maar het blijft overzichtelijk, dat is voor mij heel belangrijk. Ik zaai steeds kleine beetjes van alles en als dat goed lukt breid ik uit. Deze manier van tuinieren voorkomt ook dat ik ineens met een overschot aan groenten zit. Groenten inmaken gaat me net iets te ver maar wie weet in de toekomst?

Ik heb al verschillende mensen aangestoken. Het mooie van deze manier van tuinieren is dat iedereen het kan en dat het overal mogelijk is. Zelfs mensen met een balkon kunnen op deze manier hun eigen groenten verbouwen. Leuk joh….

DSCN0517 DSCN0613

Op het moment heb ik nog niet zoveel in de bakken staan dankzij het slechte weer en ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik teveel in beslag wordt genomen door mijn blog. Het bloggen gaat natuurlijk ten koste van andere dingen maar dat komt ook wel weer goed.

Ik heb pluksla, worteltjes, rucola, meiraapjes, radijsjes, krulpeterselie en raapsteeltjes gezet. Maar ook veel kruiden zoals munt, heerlijk in de thee.

DSCN0519 DSCN0615

Op andere plekjes in de tuin plant ik ook graag groenten, kruiden, frambozen en bessen.

DSCN0521 DSCN0520

Maggiplant (Lavas)                                                         Citroenmelisse.

Als we niet in de tuin kunnen zitten omdat het in Nederland vaak vies weer is dan moet ik de tuin maar voor andere doeleinden gebruiken. Ik ga geen geld meer uitgeven aan bloemen. Als ik van mijn tuin een eetbare tuin maak levert het me tenminste nog iets op

 

6 thoughts on “Mijn Makkelijke Moestuin

    • Ja Anne, inderdaad!
      Ik sta wat (moes) tuinieren betreft nog wel in mijn kinderschoenen maar toch voel ik die liefde. Zelfs bij het tuinieren op kleine schaal.
      Als ik met mijn plantjes in de weer ben voel ik vooral hoe een vredig gevoel zich van mij meester maakt.
      Blijkbaar is dat het geschenk van de natuur aan ons drukke mensen.
      Ervaar jij dat ook zo? Tuinier jezelf ook?

      • Hoi,ja met man en kind ben ik vaak op mijn volkstuin te vinden.Naast rottrrdam,randje Zevenhuizerplas.Een heerlijk plekje,ook maar gewoon hoor…groente(in Jelle.s bakken) wat fruitboompjes maar met hangmat :)Helemaal mijn ding !

      • Leuk hoor, een volkstuintje met Jelle’s bakken.
        Enne die hangmat…helemaal gelijk in.
        Na gedane arbeid is het goed rusten😉

  1. Hai leuke site, Ik zie dat u tabakstelen tussen de planten hebt liggen. Ik heb ze alleen in het kippenhok tegen de mijten en de luizen. Waarom heeft u ze in de moestuin? Ik heb nog over dus het kan zo in mijn bakken, maar dan wil ik wel graag weten waar het tegen helpt.

    Vriendelijke groeten Sil.

    • Hoi Sil,

      Ten eerste bedankt voor het compliment.
      Bij mijn weten liggen er geen tabakstelen tussen mijn planten.
      Bedoel je die lichtbruine “stengeltjes”?
      Dat zijn afgevallen delen van de berkeboom.
      Op een bepaald moment, als de berkeboom die “dingen” gaat verliezen, ligt mijn hele tuin ermee vol, dus ook mijn makkelijke moestuin😉
      Jij dacht natuurlijk een goed middel te hebben gevonden voor of tegen iets? Maar helaas moet ik je teleurstellen.
      Veel succes en plezier met je Makkelijke Moestuin.

Leave a Reply

