Eerste Weston Price Restaurant

Sinds kort bestaat er een restaurant waar op iedere Donderdagavond maaltijden worden bereid volgens de richtlijnen van Dr. Weston A. Price. Het is een mooi initiatief van Mike Donkers om deze voeding onder de aandacht te brengen. Het zou mooi zijn als meer mensen, dan alleen de forumleden van  http://www.westonprice.nl/  op een praktische manier in contact zouden kunnen komen met de ” voeding volgens Weston A.Price “.

Wat is er nou mooier dan dat je meteen de proef op de som kunt nemen? Lekker smullen van maaltijden die hoofdzakelijk bestaan uit veel vetten, eiwitten en maar weinig koolhydraten ( low-carb dus).

Het gaat om het volgende restaurant http://www.waardvankekerdom.nl/

Mijn man, mijn zoon en ik, hebben gisteren de moeite genomen een autoritje te maken die twee uur duurde, om ook eens een bezoekje te brengen aan dit restaurant. Wij wilden namelijk ook weleens genieten van de kookkunsten van Mike. Het is namelijk Mike Donkers himself die met heel veel liefde, deze maaltijden à la ” Weston Price style ” bereidt.

We hebben er, samen met nog meer forumleden, een gezellig dagje uit van gemaakt. Wilderniscafé De Waard leent zich daar namelijk uitstekend voor. Wij kregen in ieder geval direct een thuisgevoel toen we er binnen stapten. De heerlijke grote, luie zitbank deed de rest.

Het moet zich uiteraard wel lonen dat ik mijn eigen nest ” Onder Moeders Vleugels ” verlaat om ergens anders mijn voeten onder de tafel te steken. Wij hebben huiselijkheid en gezelligheid namelijk heel hoog in het vaandel staan. Maar in De Waard van Kekerdom voelden we ons vanaf het eerste moment als een vis, euh…ik bedoel als een ganzekuiken in het water.

We hebben er heerlijk gegeten en gedronken. Ze hebben er trouwens ook heerlijk Tsjechisch notengebak met honing. Dit valt uiteraard niet onder “Eten à la Weston Price” maar alléz zeg, daarom heb ik het later op de avond “non-alcoholisch” gehouden. Om te compenseren🙂

Ik zal jullie niet langer nieuwsgierig houden. Op het menu stond:

Mulligatawny Soup

Coconut Rice

Zoete batatenpuree met boter, kokosmelk en Fleur de Sel

Broccoli gestoomd met boter.

Het ” toetje ” bestond uit verschillende soorten rauwmelkse kazen.

De gebruikte vetten waren : Ghee, Kokosmelk, Volle yoghurt en Creme fraiche.

Mike’s maaltijden kenmerken zich door twee dingen: Een explosie aan verschillende smaken, in dit geval alle zes de Ayurvedische smaken, te weten zoet, zuur, zout, bitter, scherp en wrang. En het voedsel is zeer verwarmend.

Het heerlijke rundvlees was Wildernisvlees.

Alhoewel mijn zoon niet zo gecharmeerd was van het voorgerecht, namelijk gebakken lever😉 heb ik met stomme verbazing zitten toekijken hoe hij de rest van de maaltijd, met heel veel smaak, naar binnen zat te bunkeren. Dat had ik van hem nooit verwacht. Hij is echt een persoon van: ” Wat de boer niet kent dat eet hij niet “.

Zelf heb ik weer eens sinds jaren lever gegeten. Als kind was ik er dol op. Mijn vader slachtte altijd kippen en konijnen en niets werd weggegooid. De levertjes werden gebakken, de maagjes verdwenen in de soep. Het is raar dat nog geen 40 jaar later mensen alleen al gruwelen bij het idee om orgaanvlees te moeten eten, terwijl het vroeger de normaalste zaak van de wereld was.

Zou dat de reden kunnen zijn dat mijn ouders, ondanks de moderne, zwaar geraffineerde, kunstmatige fabrieksvoeding van tegenwoordig nog steeds overeind staan/zitten? Dat zou best eens kunnen bedenk ik me nu. Mijn vader haalde ook altijd rauwe melk bij de boer.Smeerde dik de roomboter op ons brood en keek niet op een eitje meer of minder. Vanaf het moment dat ze daarmee zijn gestopt zijn de (gezondheids)problemen begonnen.

Maar niet gevreesd, het is ook weer niet zo dat, als je volgens de richtlijnen van Weston A.Price begint te eten, je  orgaanvlees moet gaan eten. In het geheel niet.

Persoonlijk vond ik het in ieder geval wel heerlijk. Het was heel apart klaar gemaakt. Het leek een beetje op zuurvlees.

Is het toeval dat ik vannacht sinds jaren weer eens heeeeeerlijk heb doorgeslapen?????

Ik denk het wel want mijn man is vannacht wel vijf keer naar het toilet moeten gaan🙂

Zo zie je maar weer. Voeding is maatwerk. En niet alle voeding  is geschikt voor iedereen. De één valt van gebakken lever in slaap, de ander loopt ervan leeg.

P.S Helaas is dit bericht niet meer van toepassing. Mike Donkers heeft namelijk geen tijd meer om op Donderdagavond in De Waard Van Kekerdom te gaan koken. Hij is momenteel bezig aan een boek, houdt lezingen door het hele land en sinds kort geeft hij ook persoonlijke consulten. 

 

 

 

2 thoughts on “Eerste Weston Price Restaurant

  1. Hoi Marion. Ik vond het heel erg leuk om je te ontmoeten, en hoop dat we elkaar nog eens zullen treffen! Ik was gister helemaal niet fit, maar wel erg blij dat ik toch gegaan ben. En je hebt een heel leuk stuk geschreven over de avond. Bij mij viel de maaltijd ook erg goed, nergens “last” van gehad😉 Liefs Ellen

    • Idem dito. Je voelde zich niet zo fit maar het was je niet aan te zien😉 Gelukkig dat je toch bent gekomen. Ik hoop, dat hetgeen ik jou heb aangeraden, jou net zoveel gaat opleveren als dat het mij heeft opgeleverd. Ik gun jou zo, dat ook jij volmondig JA kunt zeggen tegen het leven.
      Tegen alles wat nog op jouw pad gaat komen.
      Dat je de rust en kracht in jezelf gaat ontdekken of beter gezegd gaat herkennen.

Leave a Reply

