Mike Donkers en Newspeak

Gisteravond ben ik met mijn zoon, dochter en ” derde” kind naar een lezing geweest van Mike Donkers. Ik noem mijn “derde kind” trouwens altijd zo omdat hij bij ons “kind aan huis is “, maar dat was denk ik wel al duidelijk. Mike Donkers is trouwens de persoon in het midden van de foto. De lezing ging over gezonde voeding maar daar wil ik het niet over hebben. Na afloop van de lezing vroeg iemand aan mij: Hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat jouw zoon mee gaat naar een lezing over gezonde voeding ? De man die dat aan mij vroeg heeft zelf een zoon van 14 jaar, die heel ongezond eet, en hij zou zo graag willen dat zijn zoon ook eens mee zou gaan naar een lezing van Mike Donkers.

Tja, hoe had ik dat voor elkaar gekregen? Mike Donkers is moderator van het forum www.westonprice.nl Ik laat me dan ook graag inspireren door Mike en lees veel op zijn forum. Omdat Mike nogal een speciale manier van praten heeft, en de dingen direct bij de naam noemt, las ik weleens een stukje tekst voor aan mijn zoon.

Mijn zoon vindt de manier waarop Mike zich van de Nederlandse taal bedient helemaal geweldig.

Mike houdt ervan om woorden in een andere context te plaatsen. Hij bedient zich daarbij nogal van “galgenhumor”, iets waar mijn zoon ook aardig mee “behept” is.

Ter illustratie zet ik hier een paar synoniemen neer voor bepaalde woorden zoals Mike dat ziet of zoals dat op zijn site staat. Niet allemaal door Mike verzonnen hoor maar het leest zo lekker weg.

Je krijgt dan een nieuw soort taal: Newspeak

Psychiater wordt dan psyche-hater

Consultatiebureau wordt consternatie-bureau of irritatie-bureau

Het Voedingscentrum wordt ( onder) voedingscentrum

Het woord Diagnose ontleed Mike in de woorden Di, dat betekent twee, en Agnose betekent niet weten. Dus als je bij de arts een diagnose krijgt betekent dat net zoveel als twee die het niet weten.

Martijn Katan wordt Martijn Satan

Verenigde Naties wordt Verenigde Nazi’s

GGZ betekent Gezamelijk Gekker Zijn

OV betekent Ontregeld Vervoer

TNO betekent Totaal Niet Onafhankelijk

De Moderne Geneeskunde is De Moderne Genees-Knudde

BSN-nummer is Burger Slaven Nummer

Prime Minister wordt Prime Sinister

Tweede Kamer wordt Tweede Slaapkamer

Roverheid in plaats van Overheid

Becel goed voor hart en bloedvaten wordt: Becel , heel snel goed verharde bloedvaten

Genetisch gemodificeerde “voeding ” wordt Frankenstein-voeding genoemd.

Genetische modificatie wordt genetische moll-ificatie

De mondhygiëniste is een mond-terroriste

Slechts weinigen sterven van de honger, maar honderdduizenden sterven van het soort eten.

Mijn zoon en ik liggen soms dubbel over wat Mike allemaal op zijn forum schrijft.

De lezingen van Mike zijn dus nooit saai. Hij vertelt geen onzin en hij kan iedere vraag beantwoorden, hij lijkt wel een wandelende encyclopedie.

Maar het is toch vooral de manier waarop Mike de dingen interpreteert. Mijn zoon werd nieuwsgierig naar de persoon achter al mijn enthousiaste verhalen. Het ging hem niet zozeer om die lezing over gezonde voeding. Mijn zoon zag Mike geloof ik meer als een entertainer, goed voor een avondje lol. Dit bedoel ik niet onrespectvol naar Mike of mijn zoon toe, maar ik moet op een of andere manier proberen te omschrijven hoe het zo gekomen is dat een jongen van 19 jaar meegaat naar een lezing over gezonde voeding.

Inmiddels was het gisteravond al de derde keer dat mijn zoon mee is gegaan naar een lezing van Mike, en hij zei weer dat hij het niet had willen missen.

Hij vind het gewoon gezellig.Naast het feit dat Mike heel veel weet over gezonde voeding is hij gewoon ook ” een coole gast ” en dat spreekt mijn zoon heel erg aan. Daarbij speelt Mike ook nog gitaar in een rockband dus het kan niet meer stuk.

Foto: Bedankt Mike !

Dus mocht nog iemand zijn zoon of dochter willen begeleiden naar een gezonder voedingspatroon dan kan ik een lezing van Mike Donkers van harte aanbevelen. Kijk daar heb je weer zo’n woord.

Van harte aanbevelen want het hart gaat eraan bij velen.

Het werkt aanstekelijk dit. En deze is niet van Mike maar van moi.

8 thoughts on “Mike Donkers en Newspeak

  1. Hallo Marion,
    Fijn dat je aan de hand van mijn vraag ook anderen inspireert om hun kinderen(jongeren) bewust te maken van het belang van goede voeding. Ik blijf het in ieder geval proberen.Natuurlijk speelt het feit dat hij zichzelf wilt bewijzen door zich tegen mij af te zetten ook een rol. Tja dat hoort er nu eenmaal bij.
    Ik vond het een fijne avond en zal zeker vaker aanwezig zijn.
    ad

    • Fijn Ad dat je even reageert. Dat kan ik echt waarderen. Ik hoop dan ook dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad. Ik weet, het is geen recept van, zo en zo doe ik dat. Ik ben het me zelf vaak niet eens bewust hoe ik de dingen met mijn zoon aanpak. Ik plan zoiets ook niet bewust ofzo. Ik weet alleen dat het feit dat ik in mijn hart oprecht met mijn zoon bezig ben vaak al genoeg is om een oplossing te “bedenken” voor een of ander probleem wat op dat moment “speelt”. Ik geloof heel erg in een “Hogere Macht” en ben er dan ook van overtuigd dat als jij jouw kind wilt helpen jij vanzelf precies die oplossingen krijgt aangereikt die op dat moment voor jou en je zoon nodig zijn. Jij bent mij tenslotte niet voor niets tegen het lijf gelopen😉 Veertien jaar is een hele moeilijke leeftijd waarin ze zich inderdaad tegen de ouders gaan afzetten. Hij wil inderdaad bewijzen dat hij het zelf wel kan. Ik wens je heel veel kracht en wijsheid toe, maar vooral dat je je hart kunt blijven openen naar jouw zoon toe. Ondanks dat hij daar de komende jaren regelmatig op gaat staan. Je kunt je zoon het beste inspireren om gezonder te gaan eten door zelf het goede voorbeeld te zijn en dat doe je al zoals ik Maandagavond heb begrepen. En misschien een tip van “iemand uit het werkveld”: Haal het niet in huis. Leg het aan hem uit, waarom je er zo over denkt en voelt en dat jij hem daardoor wilt beschermen. Er komt een dag dat hij dat kan waarderen. Dat beloof ik je. Anders praat maar eens met mijn zoon🙂 Als iemand zich heeft afgezet is hij het wel. En je hebt hem gezien, hij is nog steeds geen toonbeeld van gezondheid omdat hij nog regelmatig uit de bocht vliegt als hij bij vrienden is, maar hij doet wel al heel erg zijn best. En wat bij ons thuis betreft? Krijg ik op mijn donder, wanneer hij terug komt van een weekje bij zijn vrienden, en ik het in mijn hoofd durf te halen om zoiets als spaghetti te maken. Nee, dan wil meneer iets gezonds. Misschien moet je jouw zoon per toeval bovenstaand berichtje over Mike laten lezen. Maar niet verbaasd zijn als hij het in zijn totaliteit verwerpt. Maar komt goed. Houd vol, er is niets belangrijker dan gezondheid. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen😉

  2. Mike Donkers is net zo een misleider als het Voedingscentrum. Hij weet het met veel bravour te brengen. Maar lees je hem wat kritischer wel…Ik betwijfel zeer of hij de ontdekkingen van Price goed interpreteert. Hij heeft er een eigen draai aan gegeven. En vlees en vet als hoofdmoot van de voeding kan niet gezond zijn.Ben benieuwd hoe dit op de lange termijn bij hem uitpakt. Maar dat is zijn zaak. Erg is dat hij veel mensen meesleept. Het boek van Price is zeer de moeite waard en leuk om te lezen. maar ik denk dat het van belang is ook zelf na te denken. Wij zijn geen zg “Primitievelingen” En de rotte tanden ontstonden door het gebruik van de rotzooi die volop in de Supermarkt te koop is. Niet door het ook eten van planten en fruit. Mike geeft er een heel eigen draai aan.Loop nooit achter een goeroe aan.

Leave a Reply

