Weer In Balans Door Dr. Weston A.Price

weston price

Een krachtige uitspraak van Weston A. Price:

‘Wij moeten allereerst beschikken over een sterk karakter en dito wilskracht 

om ons ertoe te brengen de voeding die ons lichaam nodig heeft te nuttigen, 

in plaats van de voedingsmiddelen die wij lekker vinden’.

Sinds ongeveer een jaar eten wij zo veel mogelijk volgens de richtlijnen van Dr. Weston A. Price.

Dr.Weston A. Price was een zeer gerespecteerde tandarts en tandheelkundig wetenschapper. Hij leefde in de jaren dertig van de vorige eeuw. Samen met zijn vrouw reisde hij bijna 10 jaar lang de wereld rond, op zoek naar het geheim achter een goede gezondheid. Hij koos ervoor zich te richten op gezonde mensen: wat was hún geheim? Tijdens zijn zoektocht bezocht hij honderden steden in 14 landen. Hij zag perfecte tandbogen, weinig of geen tandbederf, een hoge weerstand tegen tuberculose en een perfecte gezondheid bij mensen in de meest afgelegen gebieden, die alleen maar hun inheemse voeding aten.

Dr. Price kwam erachter dat bij deze mensen, als zij in aanraking kwamen met modern voedsel zoals suiker, witmeel, geraffineerde plantaardige oliën en voedsel uit blik, zich al snel ernstige vormen van verval voordeden namelijk: cariës, misvormde kaakstructuren, scheve tanden en kiezen, artritis en een lage weerstand tegen tuberculose.

Toen Dr. Price het voedsel van de geïsoleerde bevolkingsgroepen analyseerde, kwam hij erachter dat, in tegenstelling tot hedendaags voedsel, deze voeding tenminste vier maal zo veel de water-oplosbare vitamines bevatte en ten minste TIEN maal zoveel de vet-oplosbare vitamines bevatte van dierlijk voedsel zoals rauwe melk, roomboter, eieren, viskuit, schaaldieren en biologisch vlees. De cholesterolrijke voedingsbronnen die nu angstvallig worden vermeden als zijnde ongezond.

Door deze voeding kom ik weer in balans.

Het eten van verzadigde vetten en cholesterolrijke (dierlijke) voeding zoals, volle yoghurt, eieren, roomboter, boerenkaas, slagroom, kokosolie, vis, biologisch vlees en kip en dergelijke doet mij in ieder geval zichtbaar goed. Deze voeding maakt niet alleen dat ik slanker wordt maar het zorgt er ook nog eens voor dat mijn hormoonhuishouding beter in balans komt.

Het beter in balans komen van mijn hormoonhuishouding zorgt er weer voor dat ik meer innerlijke rust ervaar. Kortom ik kom beter in balans.

Het valt me echter op dat hoe meer ik in balans kom, het lijkt alsof de contacten met mensen om mij heen, meer uit balans raken. Op de een of andere manier lijkt het alsof de band met hun “losser” wordt.

Ik vraag me dan ook serieus af of dit gevoel mij er altijd van heeft weerhouden om mezelf te zijn. Niet mezelf durven zijn uit angst mensen te verliezen. Nu ik dit zo overpeins herken ik dat gevoel weer. Zo’n bedreigend gevoel dat ik ervaar, als mensen zich van mij “afkeren”, alleen omdat ik “anders ” ben.

Alhoewel, zo anders ben ik toch niet? Ik eet alleen gezonde voeding. Het ” losser ” worden van die banden veroorzaakt soms weer de angst om “alleen achter te blijven “. Het contact te verliezen. Dat gevoel had ik vroeger ook vaak . Het veroorzaakte een gevoel van ” leegte ” in mij. Een gevoel van eenzaamheid. Daardoor ging ik maar van alles doen om er weer bij te horen. Ik wilde die leegte koste wat het kost niet voelen. Vanuit dat gevoel ben ik waarschijnlijk gaan roken, drinken, feesten en junkfood gaan eten. Gaan meedoen dus! Dit gedrag herken ik ook heel goed bij mijn zoon.

Vanuit een innerlijke onrust vaak alles gaan doen wat  ongezond voor je is.

Enfin, sinds ik dus volgens de richtlijnen van Weston A.Price eet merk ik aan mezelf dat die “leegte” er niet meer is. Ik kan tegenwoordig heel goed met mezelf leven. Vroeger was dat wel anders, Ik was altijd onderweg, op zoek naar afleiding, tijdverdrijf, prikkels en ” avontuur “.

Door al dat verzadigd vet raken mijn bijnieren minder overprikkelt en opgejaagd, dus blijkbaar ikzelf ook.

Dat ik meer in balans ben en in harmonie met mezelf heeft tot gevolg dat ik niet meer zo vaak de behoefte voel om met mensen af te spreken. Het is niet zo dat ik ze niet meer wil zien maar het is meer zo dat ik er bijna geen kans meer toe zie. Mijn leven raakt zo “vol”. Soms zitten er weken tussen de ene afspraak en de andere. Volgens mij raak ik van binnen eerder “verzadigd”.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit op mijn vrienden en familie heel verwarrend overkomt. Zij, die vlinder, die fladderaar, die ineens tot (innerlijke) rust komt. Zij, die zich voorheen nog geen half uur op iets kon concentreren, ontdekt ineens steeds meer dingen die ze leuk vindt om te doen.

Door deze manier van eten heb ik eindelijk ook eens de energie om al deze dingen tot een goed einde te brengen. Vroeger bleef het alleen maar bij “erover fantaseren”. Of ik begon aan van alles maar maakte het niet af. Net zoals mijn zoon trouwens. Dus die innerlijke onrust van mij en mijn zoon zijn eenvoudig terug te voeren naar verzwakte bijnieren veroorzaakt door modern voedsel zoals: teveel suikers, witmeel, geraffineerde plantaardige oliën en een tekort aan verzadigd (dierlijk) vet, daardoor een tekort aan belangrijke mineralen, daardoor een verstoorde hormoonhuishouding en ondervoede hersenen en noem maar op.

Als ik eerder was gaan eten volgens de richtlijnen van Dr.Weston A.Price had ik mezelf en mijn zoon dus een hoop ellende kunnen besparen!

Door deze manier van eten voel ik steeds beter wat ik echt nodig heb in plaats van wat ik denk dat ik nodig heb.

Vroeger sprak ik vaak met mensen af omdat ik wilde vluchten voor mijn eigen gezelschap. Vanuit een innerlijke onrust gedreven…… Tegenwoordig tuinier ik, kook ik, bak ik, knutsel ik, schrijf ik, lees ik en blog ik dat het een lieve lust is. Iedere dag komen er weer nieuwe interesses bij want over gezond leven en gezonde voeding raak je nooit uitgeleerd.

Voor ik het weet is een dag, een week of een maand voorbij zonder dat ik ook maar iemand van mijn vrienden gezien heb of gesproken.

Toch ben ik heel blij met mijn nieuwe ik of betekent dit dat ik nu pas de oude word? Het lukt me in ieder geval steeds beter om in het moment te leven. Alhoewel hierdoor de momenten, dat ik met vrienden iets afspreek, steeds schaarser worden.

Toch klopt het voor mijn gevoel zoals het nu is. Volgens mij was ik nooit een echt ” mensenmens “.

Als ik eraan terug denk hoe ik als kind was zie ik mijzelf in de moestuin van mijn vader rondlopen, al snoepend van de verse erwtjes, hem het hemd van zijn lijf vragen, over alles wat daar groeit en bloeit. Zie ik mijzelf spelen met mijn liefste speelgoed, het fornuisje, en doe ik de poppen (weer) in bad.

Zie ik mezelf weer ellenlange epistels schrijven over mijn gevoel en lig ik ‘s winters voor de gashaard waar ik het ene boek na het andere verslind. En last but not least, zie ik mezelf al heeeeel jong op de babietjes van mijn volwassen neven en nichten passen😉

Nu ik dankzij deze voeding steeds meer bij mezelf kom voelt het weer alsof ik “speelafspraakjes ” met mezelf heb. Want ook nu weer ben ik de hele dag in de weer in mijn ” keukentje “, met mijn ” poppen ” (maar dan levende of ik knutsel ze) met mijn schrijfblok en mijn boeken.

Maar er is zeer zeker ook nog ruimte voor vrienden die dit samen met mij willen delen. Ik hoor ze al roepen: “Marion, kom je buiten spelen “? Dan zeg ik: “JAAAAA ” want teveel in balans zijn is misschien ook weer niet goed.

8 thoughts on “Weer In Balans Door Dr. Weston A.Price

    • Sooooo hey, dat was een snelle reactie. Net gepost! Echt leuk. Dus jij komt ook steeds meer in balans? Ga zo door, ik gun iedereen dit gevoel. Zo van, het is goed zoals het is, er hoeft niets meer bij en er hoeft niets vanaf. Bedoelen ze dit met Zen?

  1. ik heb geen idee, het is alsof je genoegen neemt met wat er is, wat je hebt, wat je kan, wat je ervaart enz enz.
    Hier ook weinig contacten met af en toe een schuldgevoel, de mensen die niet van de weegschaal zijn en gelijkgestemden blijven over en ook dat is op een of andere manier oke.
    Met de wip bedoel ik dat ik een periode heb dat het erg goed gaat en ik met beide benen op de grond sta en weer een periode dat ik twijfel, dan raak ik uit balans en als ik erna handel, zoals ik de afgelopen tijd deed dan val ik bijna van die wip, voel het, maar kan niet rechterop gaan zitten op dat moment.
    Ik zit momenteel wat wiebelig, komt vast weer goed binnenkort🙂

    Groetjes Ratel

    • Als dat Zen is dan zit ik goed😉 maar natuurlijk zijn er ook momenten van twijfel en niet zo vast in het zadel zitten, vandaar mijn bericht. We zijn als mensen” Work in progress “, zo denk je dat je er bent, en dan gebeurd er weer iets waardoor je het gevoel krijgt dat je pas aan het begin staat. Ik hoop dat je momenteel niet al te wiebelig zit? Ik wens je in ieder geval de kracht om rechtop te blijven. Eten volgens de richtlijnen van Weston Price kunnen in dit geval misschien helpen.

  2. Marion,
    Dat heb ik zelf ook ervaren, de rust die je krijgt in je hoofd door deze manier van eten. Ook het beter kunnen nadenken en je beter kunnen verwoorden, heerlijk.
    Poekie

    • Jij zegt het. De rust die je krijgt in je hoofd.
      Vooral dat beter kunnen verwoorden heeft er bij mij voor gezorgd dat ik aan dit blog ben begonnen.
      In het echte leven ben ik verbaal niet zo sterk maar op papier blijkbaar wel.
      Ik ben jou nog steeds heel erg dankbaar voor dat “duwtje in de rug “.

    • Beste Naief,

      Dus jij hebt last van het feit dat je, de dingen waar je aan begint, niet afmaakt ?🙂

      Euh… maak van dat bakJE slagroom dan maar liever een hele bak😉

Leave a Reply

