De Ideale Moederdag

Over negen dagen is het weer Moederdag. Ik houd met hart en ziel van dit fenomeen. Het woord fenomeen betekent namelijk: iets of iemand die de aandacht trekt door een of andere bijzondere begaafdheid. Ik vind dat wel van toepassing op ons moeders.

Ik kijk dan ook halsreikend uit naar deze ene dag in het jaar waarop ik als moeder eens lekker verwend mag worden.Ik juich het toe. En ik schaam mij daar in het geheel niet voor. Ik kan er zichtbaar van genieten. Door het jaar heen hoor je mij heel vaak roepen : ” Wanneer is het weer Moederdag “? Want zeg nou eerlijk, hoeveel dagen in het jaar komt het voor dat je als moeder helemaal niets hoeft te doen?

Ik voel me er totaal niet(meer) schuldig over dat ik met volle teugen kan genieten van dit uniek verschijnsel. Terwijl ik op andere dagen best moeite heb met “ontvangen”, niet wat cadeautjes betreft maar vooral met het ontvangen van liefde, pfffff….dat kan ik heel moeilijk opbrengen, ik geef liever.

Maar met Moederdag is het alsof er iets met mij gebeurd. Ik verander van een zacht, altijd met haar gezin meelevend schepsel, in een assertief wezen die voor haar rechten opkomt. Ja hoor eens, ik zal daar even gek wezen en deze dag aan mijn neus voorbij laten gaan.Voor ik het weet kan ik er weer een heel jaar op wachten.

Een paar weken voor die bewuste dag krijg ik al visioenen van “een hele dag niets doen”. Lekker niets anders hoeven doen dan  uitrusten van  het hele jaar klaar staan voor mijn gezin. Ik word superblij van de beelden die voor mijn geestesoog verschijnen als ik er alleen al aan denk. Ik zie voor me hoe ik ’s morgens mijn ogen opendoe en me heerlijk lang uitrek, nog even nagenietend van de stilte om mij heen en fantaseer over de vrije dag die nog, oningevuld, voor mij ligt.

Ik zie mezelf opstaan en ongestoord door mijn huis heen wandelen, ondertussen genietend van de mooie bos bloemen op het dressoir. Natuurlijk is het mooi weer en staan de tuindeuren open, zodat ik meteen door kan lopen naar het terras waar de tafel al gedekt staat met precies die dingen die ik het lekkerst vind. Na het ontbijt hoef ik alleen maar van tafel op te staan om vervolgens onder de douche te springen waar ik alle zorgen en plichten van het hele jaar van mij afspoel. Ik voel hoe de spanning,van het hele jaar moederen, in het afvoerputje verdwijnt.

Nog even nagenietend in mijn warme badjas ruik ik aan het flesje parfum dat mijn man daar speciaal voor mij heeft neergezet. Ik overdenk de afgelopen jaren en zie in de spiegel dat het moederschap zijn sporen heeft nagelaten. De wallen onder mijn ogen getuigen van veel huilen en verdriet maar de kraaienpootjes vertellen me dat er ook menige keer gelachen is.

Nadat ik mezelf heb opgetut stap ik op de fiets om mijn eigen moeder met een bezoekje te vereren, niet te lang want vandaag is het mijn dag. Onderweg naar haar mijmer ik over de tijd dat ik zelf nog kind was. Ik zie, dat ik op de avond voor Moederdag, de slaap niet kan vatten omdat ik nerveus ben, voor het opzeggen van dat speciale gedichtje, dat de juffrouw voor alle moeders had gemaakt. Ik voel nog steeds de hooggespannen verwachtingen die ik van mezelf had omdat ik absoluut niet mocht falen. Spontaan krijg ik weer dat akelige “pijn in mijn buik gevoel” wat steeds de kop op duikt als ik het gevoel heb dat ik “moet” presteren.

Vandaag wil ik dat niet voelen, ik wil niet herinnerd worden aan plicht, druk, dwang of wat dan ook. Dus druk ik dat gevoel snel weg.

Nadat ik bij mijn moeder ben geweest, kom ik terug in een opgeruimd huis waar de thee al staat te wachten. Ik nestel me heerlijk in het favoriete hoekje van de bank met mijn nieuwste boek in de aanslag, een cadeautje van mijn man en kinderen.

Na een paar bladzijden gelezen te hebben vallen mijn ogen dicht, ik doezel een beetje weg. Totdat ik word gewekt door heerlijke geuren die zich door mijn huis verspreiden en me vertellen dat er voor mij wordt gekookt. Niet veel later mag ik aan tafel aanschuiven en geniet ik van een gezonde uitgebalanceerde maaltijd, die onze dochter  met veel liefde voor mij heeft bereid. Ik voel me zo trots als een pauw want ik kan aan haar merken dat ze echt haar best heeft gedaan.

Na het avondeten maken mijn man en ik nog een wandeling terwijl de kinderen opruimen en afwassen. Mijn ideale Moederdag is voorbij.

Dit is geen droom dit is werkelijkheid.

Hoe ik dit voor elkaar heb gekregen? Ik zal het geheim verklappen. Ik zal het in de vorm van een brief opstellen zodat, diegenen die dat nodig hebben, hem kunnen uitprinten en aan hun( grote) kinderen kunnen laten lezen. Het is nog negen  dagen voordat het Moederdag is dus Go For It.

Lieve kinderen,

Zoals jullie weten ben ik een hardwerkende moeder.

Of ik al of niet werk in een betaalde baan maakt geen verschil. Als ik ‘s morgens opsta zijn mijn eerste gedachten bij jullie.

Mijn eerste handelingen staan in het teken van jullie welzijn. De hele dag zitten jullie in mijn hoofd en in mijn hart.

Vanuit dat gegeven plan ik de boodschappen, poets ik het huis, kook ik de maaltijden, was ik de kleren, bak ik, strijk ik, verf ik jullie haar, rij ik naar school en naar muziekles.

Begrijp mama niet verkeerd, ik doe het graag, en als niet dan heb ik pech, want het is jullie geboorterecht dat ik dat doe.

Maar binnenkort is het Moederdag en dan beroep ik mij op het recht als Moeder om tenminste die ene dag in het jaar te mogen voelen hoe het is om weer eens zonder plicht en verantwoordelijkheidsgevoel te zijn.

Hoe het is om een dag in het jaar even niet jullie steunpilaar te hoeven zijn maar dat we de rollen voor een keertje omdraaien.

Ik beroep me op het recht om deze dag geheel op mijn eigen manier te mogen invullen en eens mijn eigen gang te mogen gaan. Met in mijn achterhoofd de wetenschap dat er op die ene dag ook eens voor mij gezorgd wordt.

Het is niet veel wat ik verlang, alleen wat oprechte aandacht en een beetje van jullie kostbare tijd. En natuurlijk de garantie dat ik op die dag niet hoef te verhongeren. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Ik beloof jullie dat ik na zo’n dag weer “als nieuw ” ben en er weer een heel jaar tegen kan.

MAAR

7 thoughts on “De Ideale Moederdag

  1. Heerlijk blog weer Marion! Dat heb je mooi voor elkaar op moederdag! Het is bijna weer zover, dan kun je lekker genieten. En daarna weer 364 dagen Ik-ben-moeder-dag🙂 Liefs

    • Ja hè? Ik verheug me er op. Ik hoop dat jij ook een beetje kan genieten op die dag? Ik hoop het van ganser harte voor jou, ik wil mijn deel anders wel inleveren en aan jou geven😉 Liefs terug.

    • Ik weet het zeker. maar soms moet je kinderen ook een beetje op weg helpen. Door je kwetsbaar op te stellen en toe te geven dat het belangrijk voor je is kom je een heel eind. En anders deze brief uitprinten😉 Liefs Marion

  2. Ik ga zeker genieten op die dag😉 Dochterlief is overdag prima in haar hum, en bij mij gaat het ook steeds beter. Dus geniet jij maar lekker van jouw deel. Alleen de avonden zijn hier nog wat pittig, maar men zegt: het is een faaaase.

  3. Ze wil ‘s avonds niet echt slapen, dit duurt nu al een maand. We gaan nu maar met haar wandelen tot ze echt flink gaapt, en dan het bedje in. Lijkt iets te helpen. Maar er komen vast nog meer faaaaases😉

Leave a Reply

