Oma’s Kippenragout

Deze kippenragout maakte mijn moeder altijd met kerstmis. Het recept zit al heel lang in de familie. Haar moeder was privé kokkin bij een baron. Deze man was helemaal weg van mijn Oma’s kippenragout. Later ging mijn moeder ook weer als kokkin werken in een hotel. Ook hier was Oma’s kippenragout weer favoriet onder de hotelgasten.

Dit recept gaat echt over van generatie op generatie. Op verzoek van mijn “derde kind” zet ik het recept hier neer.

Het is een tamelijk grote portie om te bereiden. In een hotel kun je nu eenmaal geen kleine porties bereiden. Van de overgebleven bouillon maak ik tegelijkertijd kippensoep. Dit recept maak ik altijd voor de feestdagen. Ik maak het een week van tevoren klaar en vries het daarna in. Dat scheelt op de feestdagen zelf heel veel werk. Op de dag dat ik het maak houd ik voor 4 personen iets achter en eet dat diezelfde  dag nog op met wat rijst en groenten. Zo heb ik het op die dag gemakkelijk met koken. Door deze grote portie te bereiden heb ik op heilige avond voor 5 personen ieder twee pasteibakjes gevuld met ragout. En vooraf wat kippensoep. Op tweede kerstdag heb ik voor 8 personen ieder één pasteibakje gevuld met ragout als voorgerecht.

Ingrediënten voor de ragout:

  • Ongeveer 9 liter Water

  • 1 dikke hele ui.

  • 1 hele kip van zeker 1300 gram

  • 6 à 8 bouillontabletten, zonder smaakversterker te krijgen bij de natuurwinkel

  • 4 extra kipfilets

  • 10 volle eetlepels witte bloem met een stevige “kop” erop

  • 1 Ui gesnipperd

  • Soyu ( Japanse sojasaus)

  • Worcestersaus

  • 1/2 pakje roomboter

  • Kerriepoeder

Ingrediënten voor de kippensoep:

Verse maggiplant (lavas)

  • Verse platte peterselie

  • 1 winterwortel in kleine stukjes

  • 1 dikke stang prei kleingesneden

  • 1 dikke ui heel

  • Een scheutje Japanse sojasaus

  • Kerriepoeder naar smaak

  • 150 gram noedels

Bouillon.

Leg eerst de kip en de hele ui in de pan. Vul dan de pan tot aan de rand toe met water.Zet de pan op het vuur. Laat aan de kook komen. Voeg 6 à 8 bouillontabletten toe maar dit is een persoonlijke kwestie, kan iets meer of iets minder zijn. Als het water kookt zet je het klein en laat de bouillon ongeveer drie uur trekken. De laatste 20 minuten voeg je de 4 kipfilets erbij en laat die ook gaar worden. De basis voor de ragout en kippensoep is nu klaar. Haal de kip uit de pan, laten afkoelen en pluk het bruikbare vlees ervan af. Snijd de kipfilets in stukjes.

Ragout.

Smelt in een grote, lage pan de roomboter. Smoor hierin de gesnipperde ui. Voeg de witte bloem in een keer erbij en roer deze door de boter.

Blijf flink roeren want de bloem mag niet aanbakken, de bloem moet wel even een beetje “gaar” worden. maar dat duurt hooguit twee minuten. Voeg dan steeds een klein beetje bouillon bij de boter en de bloem en blijf flink roeren totdat de bouillon helemaal opgenomen wordt. Als het dik wordt kan je weer wat nieuwe bouillon toevoegen. Dit blijf je herhalen totdat je een flinke portie hebt.

Meestal zie je vanzelf wanneer je moet stoppen met de bouillon toe te voegen. Wanneer de ragout wat dun wordt kan je stoppen, maar hij mag niet te dun worden. Dit moet je even aanvoelen. Voeg nu nog 3 kippenbouillontabletten aan de ragout toe maar het mag ook meer of minder zijn, is persoonlijk. Goed blijven proeven tussendoor. Laat deze bouillonblokjes goed “oplossen” in de ragout.

Mocht de ragout onverhoopt toch te dun zijn geworden kan je hem binden met wat maïzena. Zelf gebruik ik dit echter nooit.

Voeg op het laatst flink wat kerriepoeder bij de ragout, een scheutje Japanse Sojasaus, een scheutje worcestersaus en eventueel wat peper. Roer de stukjes kip die je van de kip hebt gehaald en een gedeelte van de kleingesneden kipfilets door de ragout. Houdt wat kipfilet over om naderhand in de kippensoep te doen. Klik hier voor het recept van de kippensoep.

Voeg aan de overgebleven bouillon nog wat water toe voordat je er kippensoep van gaat maken.

Als alles afgekoeld is vries ik de porties in.

Ik reken 4 soeplepels per persoon voor de soep. En 4 juslepels per persoon voor de kippenragout.

21 thoughts on “Oma’s Kippenragout

  1. Negen liter water………???? Heb jij een pan van waar negen liter in kan? Waar koop je deze pan?

    Zou je ook overal de helft van kunnen nemen? Wordt de smaak dan minder?

    Sorry…allemaal vragen maar ik wil het dolgraag maken, mijn man is dol op ragout, maar ik heb geen pan waar 9 liter in kan en aangezien ik inductie kookplaat hebt zal ik deze ook wel nergens kunnen vinden.

    Groetjes Petra

    • Ik heb een pan van 9 liter gekocht bij Ikea. Ik weet, het is veel, maar het loont de moeite. Daarna lekker invriezen.
      Ik doe dat met heel veel gerechten. Ik kook maar zelden kleine porties. Dat scheelt weer een hoop tijd. De volgende dag opwarmen. Wel met een verse groenten erbij, sla bijvoorbeeld.
      Leg wel eerst de kip in de pan en vul hem dan pas met water. Tot bijna aan de rand, er verdampt ook nog wat tijdens het koken.
      Je zou het recept natuurlijk ook aan kunnen passen en overal de helft van kunnen nemen. Zelf hou ik me altijd aan het recept van mijn grootmoeder. Ik voel me dan een echte “oer” moeder😉
      Ik ben benieuwd of je hem eens gaat maken, succes. Laat me weten of je hem lekker vond.

  2. Dan ga ik eens kijken bij Ikea…..kan me haast niet voorstellen…..9 liter…..moet je op je tenen staan met roeren…haha.

    Ik laat je het zeker weten, duurt nog wel. Ikea is niet naast de deur, misschien dat ik eerst toch de helft ga proberen. Mijn man heeft gelukkig niet jouw grootmoeders ragout geproefd ……dat scheelt weer……bij mij kan het nog alle kanten op -:)

    Gr. Petra

    • Is het de eerste keer dat je het maakt? Zo ja, onthoud dan dat je steeds goed moet blijven roeren. Ik geloof dat ik iets over het hoofd heb gezien nu jij zegt dat je dan op je tenen moet gaan staan om in de pan te roeren. De bouillon trek ik in die 9 liter pan maar de ragout maak ik in een andere lage pan. Is anders inderdaad te lastig.
      Jammer dat je zo ver weg woont anders kon je eens een kijkje in mijn keuken komen nemen als ik de ragout ga maken. Maar dat duurt nog even.

  3. Hoi Marion

    Ik heb de ragout gemaakt en de kippensoep. Het is wat moeilijk om aan biologische kip te komen maar gelukkig was AH mijn redding.

    De hoeveelheid heb ik aan mijn pannen bijgesteld, het is perfect gelukt, alleen dat roeren in de ragout, ik heb hier wel jouw mega-maten aangehouden…….wat een klus, later toch maar de staafmixer gepakt. Eerst hielp mijn man nog maar die roerde zo langzaam dat ik het roer maar weer overnam… ..hahaha.

    Het is heerlijk en dit compliment krijgt je van een ‘vegetariër’ die af en toe vlees eet.

    Gr. Petra

    • Hoi Petra,

      Wat goed van jou. Ja, ik weet het, het is een hele klus. Kun je zich voorstellen dat mijn moeder haar hele schouder hierdoor versleten is? Natuurlijk niet van één keer kippen-ragout maken, dat zou niet goed zijn🙂 Maar wel van het dagelijks roeren in van die grote pannen.
      Ik zie het al helemaal voor me hoe jij en je man daar hebben staan “klungelen”.
      Ik hoop dat je de moed nog eens zal kunnen opbrengen om het vaker te maken, want je krijgt ervaring en dan gaat het steeds beter.
      Wat zal jouw man blij zijn met jou, als hij zo van kippen-ragout houdt;-)
      Hartstikke leuk dat je hier nog even laat weten dat het is gelukt en dat jullie het heerlijk vonden. Doet me goed.Ik zal het doorgeven aan mijn moeder. Groetjes.

    • Wat fijn dat de ragout zo goed is gelukt en hartstikke leuk dat je de moeite neem om dit even met ons te delen.
      Dit recept blijkt inderdaad nogal goed aan te slaan.
      Volgens de statistieken op mijn blog wordt ‘Oma’s kippen-ragout’ dan ook het meest bekeken🙂
      Nogmaals bedankt voor het reageren.
      Groetjes (en fijne feestdagen) van Marion.

  4. Hallo Marion, super die kippenragout van je.
    Gaan hem weer voor Kerstavond maken met grote pasteitjes.
    Heb je ook een recept voor de zachte limburgse wafels ???

    Groetjes .fam martens Stein

    • Hartelijk dank voor het reageren en voor het delen van jouw ervaring over dit recept.
      Wat leuk dat jullie op Kerstavond ook (weer) mijn oma’s kippen-ragout gaan eten.
      Het is absoluut een super lekker gerecht.
      Helaas heb ik geen recept voor zachte Limburgse wafels, wij zijn zelf eigenlijk geen wafeleters.
      Maar daar moet toch wel aan te komen zijn denk ik zo, misschien even googelen?

      Hartelijke groetjes en fijne feestdagen van Marion.

  5. Dag marion,
    U ragout klaargemaakt, het viel hier heel goed in de smaak!
    Ik had het rond 10u gemaakt, mijn dochter van 18 maanden eens laten proeven, ze smeekte om nog. Ze liep echt achter mij aan, met haar armpjes open.
    Ik ga het klaarmaken op kerstdag, mijn dochter is dan jarig. We vieren het de dag zelf iedereen is dan vrij. Dus mag ik nu elk jaar koken voor 18 personen. Ik kook wel graag, maar het is een grote groep.<
    Dank je wel om u recept te delen.

    • Hallo Kim

      Als je voor een grote groep mensen moet koken is dit recept echt een knaller (mits niet gemaakt van kiloknaller kip want dan wordt het een tegenvaller hahaha…..).
      Als ik het zo lees hebt u thuis een kleine chef kok in spé rondlopen, fantastisch om te lezen dat zij de ragout ook zo lekker vond.
      Het is wel nog lang tot aan kerstmis maar ik wens u toch alvast heel veel succes met de bereiding van dit recept en bedankt voor het delen van uw ervaring (en die van uw dochtertje).
      Wilt u mij, mits u er naderhand nog aan denkt, laten weten of de andere gasten de kippenragout net zo lekker vonden smaken als u (en uw kleine meisje)?

  6. Hoi Marion,

    Ik was eigenlijk alleen aan het googlen of ik zelfgemaakte kippenragout in kon vriezen en toen kwam ik hier terecht! jeetje, jouw receptyen voor kippensoep en ragout klinken heerlijk! Voor nu kan ik er even niks mee, omdat ik nu al 2 liter ragout ga invriezen, maar ik heb dit opgeslagen onder mijn recepten als je het niet erg vind.. de volgende keer komt mijn grote pan van 9 liter ook tevoorschijn (inderdaad, van de Ikea😀 )

    Voor nu heb ik de smaak van de ragout wat verbetert door er wat worshestershire saus en soyu doorheen te doen.. inderdaad heerlijk! De kerrie heb ik even achterwege gelaten..
    Goh.. als ik het zo teerug lees, lijkt mijn eigen recept hier eigenlijk best wel op.. alleen die van jou is qua smaak een stuk gebalanceerder!

    Hoe dan ook, dank je wel voor het delen.. we gaan het zo een keer doen! kippensoep en ragout tegelijk

    Dank je wel voor het delen

    • Hoi Diane,

      Wat fijn dat je zo enthousiast bent over dit recept en wat leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen.
      Natuurlijk vind ik het helemaal niet erg dat je dit recept bij jouw recepten hebt opgeslagen, ik voel me juist vereerd.
      Je zult er dan ook geen spijt van krijgen.
      Zoveel ragout en kippensoep in één keer maken is wel even wat werk maar dan heb je ook wat.
      Ja, de worchestersaus en soyu zijn echte smaakmakers in de ragout, maar de kerrie maakt dit gerecht, voor mij althans, helemaal af!
      Wie weet ga jij dat de volgende keer ook ervaren.
      Ik wens je voor de volgende keer in ieder geval alvast heel veel succes en super veel kookplezier.

      Hartelijke groetjes van Marion

  7. Hallo Marion, Ik woon op de Filippijnen en ragout kennen ze hier niet, net als bitterballen, kroketten en frikandellen. Ik moet geregeld koken voor een grote groep mensen en ik heb al een keer bitterballen gemaakt maar volgende keer ga ik dit recept bereiden. Alleen hebben ze hier geen biologische kippen. Is dat een bezwaar of valt dat wel mee. Laat je t.z.t weten of het gelukt is.

    Groetjes, Paul

    • Hallo Paul,

      Jeetje, mijn moeder’s kippenragout is dadelijk al beroemd tot op de Filippijnen?
      Wat zal ze dat leuk vinden om te horen, ze is namelijk al 84 jaar🙂
      Ik hoop tenminste dat de ragout jou,en het gezelschap waarvoor je moet koken, lekker zal gaan smaken.
      Natuurlijk weet ik zelf niet hoe het op de Filippijnen is maar als je een gras gevoerde kip kunt krijgen is dat zelfs nog beter dan biologisch.
      Ik wens je heel veel succes met het maken van de kippenragout en ik zou het heel erg waarderen als je t.z.t laat weten of het gelukt is.

      Groetjes, Marion

  8. Beste Marion ,

    Vandaag ga ik jouw recept gebruiken om voor de eerste keer kippenragout te maken , hier zijn ze dat niet gewoon , wel met rundsvlees maar dus niet met kip , dat komt omdat de familie merendeels uit nederlanders bestaat en daar kennen ze meestal alleen maar rundsvlees ragout , ik ben dus reuze benieuwd hoe iedereen vanavond gaat reageren ..ik hou je op de hoogte hiervan , bedankt in ieder geval voor jouw recept , beter gezegd , van het ” oma ” recept.

    Vriendelijke groetjes ,

    Jack

    • Hoi Jack,

      Van harte welkom op mijn blog.
      Ik wens je heel veel succes met het maken van dit overheerlijke recept.
      Toevallig ga ik morgen ook weer deze ragout maken want het is tenslotte alweer bijna kerstmis🙂
      Lekker makkelijk want ik vries het tot aan die tijd in.
      Heerlijk toch dat kokkerellen?
      Jij ook veel plezier met koken vandaag.

      Hartelijke groetjes van Marion

  9. Dag marion,
    Vandaag kippen ragout klaargemaakt, voor kerstdag. Jaja nog een maandje, mijn kleine meid is terug jarig. Ze komt er 2, tijd vliegt voorbij. We vieren het met, 14 volwassenen en 4 vier kindjes. Hopelijk valt het in de smaak. Ik heb er iedere geval, lang aan bezig geweest. Iets van 3 uur, amai het was een hectische bedoening. Het recept, heb ik maal twee gedaan. Op vuur stonden twee kookpotten pruttelen. Ondertussen balletjes gedraaid. Ik wilde per se met de kippenbouillon, nog tomatensoep met balletjes maken. Mijn bechamelsaus wilde niet lukken. Ze was te dun, dus heb ik nog in kleine kookpot roux gemaakt. En er dan bijgegoten. Ik heb er per ongeluk een grote scheut sojasaus bijgedaan. Maar je smaakt het niet.
    Ik heb zes dozen kippen ragout en vijf tomatensoep in diepvriezer gestoken. Normaal bak ik mijn taarten altijd zelf. Maar dag ervoor moet ik werken. Dus zal het ijstaart worden. Op de dag zelf moet ik enkel opwarmen.
    Groetjes kim

    • Goh Kim, je hebt er inderdaad heel wat energie in gestoken.
      Jouw familie kan blij zijn met zo’n moeder/dochter/zus/schoonzus🙂
      Na zo’n goede voorbereiding kan het niet anders dan dat het een super geslaagd kerstfeest gaat worden.

      Hartelijke groetjes van Marion

Leave a Reply

