De waarschuwing

Vandaag weer een kijkje in mijn Gezond Gezin Werkplaats.

De wekelijkse boodschappen zijn weer binnen.

DSCN0482

Zoals je ziet niet veel bijzonders. Gewoon traditionele voeding waarmee ik gezonde en simpele maaltijden kan bereiden. Het ziet een beetje uit als de boodschappen van mijn grootmoeder, maar blijkbaar is dat tegenwoordig weer modern. Soms vraag ik me af: ” loop ik nu voorop of loop ik hopeloos achter ” ? Heel lang geleden wisten de mensen nog wat ze moesten eten, en dat zonder deskundig advies van laten we zeggen: Het Voedingscentrum. De kinderen luisterden nog naar de raad van hun moeder. En als die kinderen zelf moeder werden gaven ze die wijsheid weer door aan hun kinderen.Tegenwoordig is de verwarring over gezonde voeding groot. Ik krijg vaak te horen: wat kan ik dan wel nog eten ? Nou, dit dus!

DSCN0474

De meesten van ons eten niet meer wat onze moeders ons te eten gaven toen wij nog kind waren.

Michael Pollan zegt daarover in zijn boek:

” Dat is, historisch gezien, een ongebruikelijke toestand “.

Vandaar dat ik vandaag ineens de drang voelde opkomen om mijn boodschappen te vereeuwigen. Het zou immers zo kunnen zijn dat mijn kleinkinderen straks niet meer weten hoe echte voeding eruit ziet. Echt eten verdwijnt langzaam maar zeker van het toneel. Misschien vallen deze voedingsmiddelen straks wel onder de ” oude en zeldzame soorten “.

De waarschuwing luidt dan ook: ” Eet nooit iets wat je overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen “. 

De boerderijwinkel waar ik tegenwoordig mijn boodschappen haal lijkt ook een beetje uit grootmoeders tijd. Leuk toch?

Leave a Reply

