Zeg het met Beelden

Kunst is een communicatietechniek. Het beeld is de meest volledige techniek van alle communicatie. Claes Oldenburg.

Vaak willen we onze kinderen van alles leren. We vinden bepaalde zaken heel belangrijk in de opvoeding. We weten vaak niet hoe we onze mening kunnen uiten zodat onze raad niet meteen in de wind wordt geslagen. Onze mening opleggen werkt niet en al helemaal niet bij een moeilijk opvoedbaar kind. Zeer zeker niet als dat kind ook nog in de puberteit zit.

Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat mensen zoals mijn zoon en ik het nodig hebben geïnspireerd te worden in plaats van gedirigeerd te worden.Daarom probeerde ik altijd mijn boodschap over te brengen door middel van beelden. Dvd’s hebben mij hierbij heel goed geholpen. Er zijn zoveel dvd’s beschikbaar met een positieve boodschap en die daarnaast bol staan van de normen en waarden.

Beelden spreken rechtstreeks tot de ziel en reiken tot daar waar woorden niet kunnen komen. Ze gaan diep, heel diep.

Ik ben op zoek gegaan naar thema’s waar mijn kinderen “gevoelig ” voor waren. Natuurlijk is het voor ieder kind persoonlijk waar hij of zij goed op reageert. Het is een hele zoektocht geweest maar het heeft zich geloond om daar energie in te steken. Misschien niet direct maar dan in ieder geval wel indirect. Beelden werken namelijk nog lang door. Ik heb niet alleen gebruik gemaakt van films maar ook van praatprogramma’s zoals Dr. Phil, documentaires en anderszins nuttige programma’s.

Denk niet bij voorbaat al dat kinderen dit niet willen. Natuurlijk verzetten zij zich in eerste instantie tegen jouw voorstel maar dat hoort erbij, zeker in de puberteit. Ik sloot altijd een “deal “. Eén keer in de zoveel tijd kijken we een “zinnige” dvd als alternatief voor al die actiefilms met bloedspetterende beelden. Op een gegeven moment werd het zelfs een traditie. Zeker op het moment dat het eigenlijk bedtijd was en ik spontaan voorstelde om nog naar iets “zinnigs” te kijken.

Naar aanleiding van het onderwerp van de film, praatprogramma of documentaire ontstond meestal een gesprek op “dieper niveau”. Ineens was er ruimte voor Quality-time maar ook voor Me-time. Dat waren dan twee vliegen in één klap. Naderhand kwamen er ook programma’s over gezonde voeding bij zoals Jamie Oliver en 24 Kitchen, heel inspirerend.

Een paar films wil ik wel delen:

De hobby van mijn zoon is goochelen maar hij heeft veel moeite, net als ik trouwens, met doorzetten! Het film-materiaal dat ik hem “voorschotel” heeft vaak ook te maken met doorzetten om je doel te bereiken. Natuurlijk wel afgestemd op zijn interesse gebied.Wanneer ik hem dus wilde stimuleren om met zijn hobby goochelen door te gaan kocht ik films die met dat thema te maken hadden zoals: The Illusionist, The Prestige, Sorcerer’s Apprentis, Houdini’s Death Defying Acts en See you in Vegas met Hans Klok.

In de periode dat hij flink experimenteerde met van alles en nog wat keken we samen naar de films: Christiane F. en The Fighter. Deze films laten heel goed zien wat de gevolgen zijn van drugsgebruik. Ook Walk the Line, het levensverhaal van Johnny Cash schetst een duidelijk beeld van een man die zijn agressie, drugsverslaving en allerlei andere verleidingen oversteeg met behulp van maar één ingrediënt, namelijk Liefde!

Mijn zoon zei altijd dat hij in zijn leven alles eens uitgeprobeerd wilde hebben. Hij wilde achteraf geen spijt hebben dat hij bepaalde dingen in zijn leven niet had gedaan. In het Frans heet dat: Non, je ne regrette rien. Op onvergetelijke wijze zong Edith Piaf ook dat ze nergens spijt van had. Volgens mij stierf ze wel al op 48 jarige leeftijd aan levercirrose. De film La Vie en Rose maakt zeer pijnlijk duidelijk waar overmatig drank- en drugsgebruik toe leidt.

Wat doet een losbandige en ongezonde levensstijl met iemands grootste talenten? Kijk naar Amadeus.

Hoe kon ik mijn kinderen universele vriendelijkheid en fatsoenlijkheid bijbrengen? Hoeveel invloed kan één oprecht idee hebben? Dat laat de film Pay it Forward zien. Een buitengewoon mooi verhaal.

Mijn zoon vertoont een grote liefde voor kunst, muziek en schrijven Om hem te inspireren verschenen films zoals: Modigliani, August Rush, Hair, Music of the heart, Finding Neverland en Freedom Writers op het lijstje van “zinnige” films.

Om hem te laten weten dat het oké is om zijn emoties te uiten en zijn hart te volgen, kocht ik: Bicentennial Man met Robert Williams. Deze film gaat over een robot die emoties kan tonen en daardoor afwijkt van andere robots. En zeg nou zelf. Wie wil een robot zijn zonder emoties?

The Cider House Rules gaat over iemand die in alles alleen maar zijn hart volgt en daardoor in aanraking komt met de minder leuke kanten van het bestaan.

Tot slot de lievelingsfilm van mijn zoon: Bruce Almighty. Deze gaat over iemand die kwaad is op God omdat die zijn leven heeft verziekt. Hij mag van God bewijzen dat hij het beter kan door een week lang voor God te spelen. Wat een hilarische toestanden geeft dat. Geweldige film. Mijn zoon gaf eerst ook anderen altijd de schuld van alles wat in zijn leven fout ging dus deze film is hem op het lijf geschreven.

Wat is er leuker dan iemand door zijn moeilijkste periode (de puberteit) te loodsen met duidelijke beelden. Mijn zoon en ik kunnen niets met de woorden: “Je moet doorzetten”. Niemand hoeft bij ons aan te komen met een preek want dan gaan onze oren meteen potdicht zitten. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan duizend woorden.

Non, je ne regrette rien !! Ik heb geen spijt dat ik al mijn energie in het opvoeden van mijn kinderen heb gestoken.

Leave a Reply

