Het belang van Vetten

Het volgende artikel is geschreven door Mike Donkers en staat op www.westonprice.nl

Het eerste wat je in de pan doet is olie of vet. De gezondheid van je maaltijd wordt dus volledig bepaald door de kwaliteit van het vet waarin je het eten bereidt. We staan hier veel te weinig bij stil en ondertussen eten we dagelijks sluipmoordenaars die ons elke dag een beetje meer slopen.

Er zijn drie soorten vetsoorten:

Verzadigde vetten. Dit zijn hoofdzakelijk dierlijke vetten, maar ook plantaardige tropische vetten als kokosolie, palmolie en palmpitolie. Het meest verzadigde vet dat er bestaat is kokosolie (92% verzadigd). Wat maakt een verzadigd vet verzadigd? De aanwezigheid van grote hoeveelheden waterstof. Dit biedt twee voordelen: het vet is hierdoor bijzonder stabiel en daardoor hittebestendig (perfect om mee te bakken en braden) en het vet hydrateert 100%, zonder enig verlies (voor hydratatie zit het lichaam niet te wachten op water, maar op waterstof!). Wist je dat, in tegenstelling tot wat algemeen beweerd wordt, verzadigd vet het vet van voorkeur is voor het hart? Wist je dat de longen zelfs 100% draaien op verzadigd vet? Wist je dat de stevigheid van de celwanden (die door Bruce Lipton zijn geïdentificeerd als het communicatiecentrum van de cel) voor 50% bepaald wordt door verzadigd vet? Dit maakt verzadigd vet het allerbeste vet dat een mens kan consumeren.

Enkelvoudig onverzadigde vetten. Hieronder vallen o.a. olijfolie, lijnzaadolie, pindaolie en sesamolie. Hoewel minder stabiel dan verzadigde vetten zijn enkelvoudig onverzadigde vetten nog steeds stabiel genoeg om verhitting te weerstaan en dus kan ermee gekookt worden. Wel treedt er verlies van voedingsstoffen in deze vetten op door verhitting (iets wat bij verzadigde vetten niet of nauwelijks het geval is) en dus kun je beter enekelvoudig onverzadigde vetten koud gebruiken om het volledige gezondheidsvoordeel van deze vetten te genieten. Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn plantaardig, maar dierlijke vetten bevatten wel degelijk kleine percentages enkelvoudig onverzadigde vetten.

Meervoudig onverzadigde vetten. Hieronder vallen o.a. zonnebloemolie en maisolie. Deze vetten zijn totaal niet geschikt voor verhitting omdat ze extreem intabiel zijn en dus bij verhitting verbranden en kankerverwekkend worden. Interessant, nietwaar, als je bedenkt dat juist deze olien in de Nederlandse keuken volop gebruikt worden om mee te koken! Deze toxische vetten verslappen de celwanden (die op verzadigd vet zitten te wachten), waardoor ze verzwakken en uiteindelijk afsterven. Dit zorgt voor vroegtijdige veroudering, te zien aan een gerimpelde en geplooide huid en ‘ouderdomsvlekken’. Voor de longen zijn deze vetten rampzalig! Bovendien zijn ze dermate zwaar bewerkt dat het proces nauwelijks te onderscheiden is van olieraffinage voor brandstof! Van deze olien is bekend dat je je auto erop kunt laten rijden, dus dat zou je aan het denken moeten zetten over menselijke consumptie van deze vetten! Door het proces komen ze qua chemische structuur ook gevaarlijk dicht in de buurt van plastic. We zien dit terug in de plantaardige ‘boter’. Hoe kan een vloeibaar meervoudig onverzadigd vet dat van nature niet stolt toch smeerbaar zijn en ook nog eens de kleur van boter hebben? Als ik je zou vertellen dat je je plastic bakjes thuis moet omsmelten om daarna op je brood te smeren, zou je me voor gek verklaren, maar heel Nederland smeert dit vrijwillig op zijn brood! Meervoudig onverzadigde vetten zijn plantaardig, maar dierlijke vetten bevatten wel degelijk kleine percentages meervoudig onverzadigde vetten.

Ik kom dan ook op de volgende top 3 omtrent de consumptie van vetten:

1. Verzadigde vetten
2. Enkelvoudig onverzadigde vetten

Waar is nr. 3, zul je je afvragen? Die is er niet! Ik ga meervoudig onverzadigde vetten niets eens op de 3e plaats zetten, want we moeten deze toxische vetten zo spoedig mogelijk volledig schrappen uit onze voeding! Wel geef ik je de volgende top 3 voor bakken en braden:

1. Kokosolie
2. Roomboter
3. Olijfolie

Eet uitsluitend niet-ontgeurde, extra vergine (1e koude persing), biologische kokosolie (die van Aman Prana is het beste) en extra vergine (1e koude persing), biologische olijfolie. De ontgeurde kokosolie en de zgn. ‘bakolijfolie’ zijn inferieure, vaak beschimmelde afvalproducten die alleen nog maar door extreme verhittingsprocessen enigzins consumeerbaar worden. Roomboter moet zo geel mogelijk zijn, dit is een teken dat de koeien gras eten i.p.v. hooi.

Mike

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s