De Maan en de Moederrol

Misschien wel de belangrijkste menselijke functie die door de Maan in de horoscoop wordt gesymboliseerd is de rol van ” Moeder “. De moederzorg die aan ons wordt besteedt en de moederzorg die we aan anderen besteden. De Maan in de horoscoop geeft aan hoe goed we voor anderen kunnen zorgen, in hun behoeften kunnen voorzien en in hoeverre we deze behoeften van anderen in onszelf kunnen aanvaarden. Als een kind bepaalde behoeften heeft, kunnen wij ons daar dan op afstemmen?

Wat we geven is wat we hebben

Heel vaak laat de horoscoop zien dat een kind iets anders nodig heeft dan dat wij als moeder kunnen geven. Omdat wij niet afgestemd zijn op dat element waar de Maan van het kind in staat.

Als voorbeeld neem ik even de Maanstand van mijn kinderen.Zij hebben allebei de Maan in een Aarde-teken staan. Aarde staat voor structuur, regelmaat, rust, stabiliteit en bestendigheid. Deze kinderen willen steeds hetzelfde ritme handhaven. Mijn kinderen waren dus afgestemd op de golflengte van het element Aarde. Als in de horoscoop van de moeder dit element voldoende vertegenwoordigd is dan wordt het kind rijkelijk voorzien van emotionele “voeding “. Is in de horoscoop van de moeder dit element echter niet aanwezig of beschikt ze maar heel weinig over dit element dan is het de taak van de moeder om zich dit element eigen te maken zodat ze haar kind met dat kan voeden wat het kind ook nodig heeft.

Je zou kunnen zeggen dat de Maan van het kind laat zien wat de moeder nog bij zichzelf moet ontwikkelen. Voor mij was dat meteen heel duidelijk. Ik had geen structuur, geen praktische inslag, geen regelmaat. Ik kende geen stabiliteit in mijn leven voordat ik kinderen kreeg. En ik kon al helemaal niet tegen “steeds hetzelfde ritme ” want dan kreeg ik last van “sleur “.

Door me af te stemmen op de Maan (behoeften) van mijn kinderen leerde ik deze zaken al heel snel, al was het met veel pijn en moeite en met de nodige frustraties. Achteraf blijkt dat het precies de eigenschappen waren die ik nodig had om ” heel ” te worden. Ik had dringend structuur nodig in mijn leven. Zelf was ik meer van: Go with the flow. Ik had een afkeer van het “gewone bestaan ” en wilde daar het liefst aan ontsnappen. Ik verdeed mijn tijd met onbelangrijke zaken. Niet bepaald eigenschappen waar kinderen mee gebaat zijn. Gelukkig was de liefde voor mijn kinderen groot en kon ik dankzij de Astrologie-opleiding zien wat er “ontbrak ” om aan de behoeften van mijn kinderen te voldoen.

Natuurlijk zijn in de praktijk de problemen met kinderen niet simpelweg terug te voeren op de verschillende Maanstanden tussen Moeder en Kind. Toch kan de vergelijking van de Maanstanden het nodige licht werpen op diverse problemen. Want wanneer we zoeken naar de beste vorm van begeleiding van een kind moeten we eerst inzicht krijgen in de fundamentele structuur van de relatie tussen Moeder en kind.

Leave a Reply

