Opvoeden vanuit Gezond Verstand

 

 

Kinderen en Social Media.

Daar is al zoveel over gezegd. Het blijkt dat steeds meer kinderen in de problemen raken vanwege Social Media, dat bewijst dit filmpje:

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/42039/social_media_teveel_afleiding_voor_kinderen

Hoe lang gaan deze berichten al de ronde? Er worden zelfs boeken geschreven met als thema ” Hoe kinderen te leren omgaan met Social Media”. Door het hele land worden lezingen gegeven. Televisie programma’s, radio-uitzendingen en internetsites besteden volop aandacht aan dit onderwerp.

Helpt dit alles? Nee? Waarom niet? Omdat ze zoals gewoonlijk weer voorbij gaan aan de oorzaak van het probleem. De oorzaak van dit probleem ligt bij het feit dat kinderen over teveel geld beschikken. Daardoor wordt dit probleem in de hand gewerkt. Geld maakt het mogelijk dat ze een mobieltje kunnen kopen, als ze deze niet al van de ouders of grootouders hebben gekregen. Geld maakt het mogelijk dat ze beltegoed kunnen kopen.

Mijn Gezond Verstand zei: “Als mijn kinderen niet beschikken over veel geld kunnen ze ook niet veel dingen kopen en doen die ongezond voor ze zijn “. Ik kon die gedachten wegdrukken of serieus nemen. Ik heb Godzijdank het laatste gedaan. Daarmee heb ik mezelf en mijn kinderen een hoop ellende bespaard blijkt nu. Ik weet uit ervaring dat het moeilijker is om een verkeerde gewoonte achteraf terug te draaien. Ik doe aan preventie. Ik heb geen zin om achteraf achter de feiten aan te hollen. ” Vorbeugen ” zegt de Duitser. De problemen vóór zijn. Wat kinderen niet weten kunnen ze ook niet liefhebben. Houdt ze dus zo lang mogelijk onwetend😉 Tegenwoordig een hele klus, I Know, maar het is haalbaar. Jij als ouder bent toch zeker sluwer dan zo’n kind?

Dit geldt ook voor de computer:” geen computer op de kamer betekent: geen kinderen die 24 uur online zijn ”  zei mijn Gezond Verstand.” ‘s Nachts wordt geslapen punt uit “. Dank je wel Gezond Verstand voor deze Super wijze raad. En zo eenvoudig uit te voeren. Gewoon de pc in de woonkamer zetten. Hoef je helemaal niet moeilijk voor te doen. Het enige ” nadeel ” is wel dat je voortdurend je kinderen om je heen hebt. Op een bepaalde leeftijd is dat wel zo handig gezien de berichten over Lover Boys, kindermisbruik via webcams door pedofielen die zich voordoen als kinderen en cyberpesten. Ook het plaatsen van een naaktfoto gaat moeilijk als je ouders in dezelfde ruimte zitten waar de computer staat.

Maar kom op ouders, wij zijn er toch om onze kinderen te beschermen.? Nou zijn er tegenwoordig wel allemaal programma’s te koop en wat weet ik om je kinderen te ” beschermen ” tegen gevaarlijk mediagebruik maar of het allemaal werkt? Zo te horen niet echt!!

Ik las in een beroemd tijdschrift een vraag van een moeder: ” Mijn dochter van 11 jaar doet niets anders dan met haar mobiel spelen. Hoe doorbreken we dat “? Mijn eerste reactie: ” Wat moet een kind van 11 jaar met een mobiel “! Ja, meedoen met de rest, dat snap ik ook wel maar is het verstandig? Waar is Het Gezond Verstand gebleven? Hoezo moet iemand voor dit “probleem ” te rade gaan bij iemand anders? Zijn we niet meer ingeplugd op ons Gezond Verstand? Ik weet zeker dat die moeder duizend keer heeft gedacht: ” Waren we er maar nooit aan begonnen “. Had ze daar maar naar geluisterd.

Niet meer vertrouwen op ons Gezond Verstand wordt ook weer in de hand gewerkt door Social Media. Het vertroebelt je geest, het veroorzaakt onrust, het zorgt ervoor dat je geen oog meer hebt voor oorzaak en gevolg. De kinderen spiegelen ons waarschijnlijk alleen maar. Veel ouders voelen zichzelf ook pas ” lekker ” met hun mobieltje in de hand of zittend voor de computer. Want jongens: het “zuigt”. Het is echt verslavend.

Ik wil helemaal geen fatsoensrakker spelen of moraalridder zijn. Want sinds ik een weblog bijhoud voel ik ook wat het is om “verslaafd ” te zijn aan mijn computer. Gelukkig heb ik dat altijd snel van mezelf in de gaten en leg mezelf dan ook meteen een streng protocol op. Ik kan namelijk niet tegen het gevoel dat iets of iemand de baas over me is. Wat ik vooral merk, nu ik veel gebruik maak van mijn computer, is dat: ook al zit ik niet aan mijn pc, ik er in mijn hoofd toch veel mee bezig ben. Het laat me als het ware niet meer los.

Dus ook al vinden al die geleerde mensen op een dag de oplossing om Social Media bij kinderen te beperken, het ” kwaad ” is toch al geschied. Eenmaal verslaafd altijd verslaafd? Gelukkig komen deze adviezen wel nog op tijd voor mensen die nog aan kinderen moeten beginnen. Zij kunnen hiervan leren.

Mijn advies in deze is te simpel voor woorden. Begin er niet aan! Bespaar jezelf al die ellende, neem die ” kids in je woonkamer ” op de koop toe. Zet een lekker pot thee voor ze, ga uitnodigend op de bank zitten. Laat merken dat je in bent voor een goed gesprek.

Kijk samen een leuke film waarbij alle ledematen inclusief het hoofd gewoon aan het lichaam blijven. Doe iets zinvols. En doe vooral sociaal! Houdt je bezig met wat er echt toe doet. Zet privacy weer hoog op je agenda. Geniet weer van en met elkaar. En als je kinderen zeuren over een mobieltje gaan ze er maar voor werken, maar wel pas als ze daar de leeftijd voor hebben. Stook de grootouders ook op om zich achter jouw plan te scharen. Beloof ze dat ze er veel profijt van zullen hebben. Lok ze met het idee dat ze zich weer mogen verheugen op een spontaan bezoekje van hun kleinkinderen.

Ik zeg dus: Social Media? Niet voor kinderen! Wat? Zielig? Omdat ze niet mee kunnen doen? Mee kunnen doen met wat dan? Slechte cijfers halen? Slapeloosheid? Stress? Concentratieproblemen? Overgewicht door te weinig beweging? Verslaving en nutteloosheid?

Dat is pas zielig!

Leave a Reply

