Seizoentafel

DSCN1176

Een seizoentafel in een hoekje van de woonkamer is heel leuk voor opgroeiende kinderen.

Met behulp van een seizoentafel kun je jouw kinderen de seizoenen bewust mee laten beleven. Wat buiten gebeurd wordt binnen tot uitdrukking gebracht. Ieder seizoen een ander ‘decor ‘. Zo’n plekje in huis schept een gezellige sfeer. Het schept huiselijkheid. De kinderen helpen mee aan het opbouwen van de tafel. Ze verzamelen kastanjes, dennenappels, steentjes en bladeren en mogen dit op de tafel leggen.

De seizoentafelfiguurtjes worden meestal zelf gemaakt of men kan ze kant en klaar kopen. Ze zijn nogal prijzig daarom ben ik ze uiteindelijk zelf gaan maken, ondanks dat ik twee linker handen heb. Het maken van deze seizoentafelkindjes kon ik goed opbrengen omdat ik snel resultaat zag. Het was iedere keer weer leuk om te zien wanneer weer een ‘ kind ‘ af was, het gaf me rust en ik kon eens even ontsnappen aan de drukte in mijn hoofd.

Vooral in de Decembermaand is de seizoentafel voor kinderen één groot feest. Dat is zo leuk om te zien! De verwondering in hun ogen als (eindelijk) Sinterklaas en Zwarte Piet op de tafel verschijnen. Als Sint en zijn Pieten weer vertrokken zijn is er geen man overboord want Jozef , Maria en het ezeltje vertrekken namelijk alweer op weg naar hun bestemming : het stalletje op de seizoentafel waar de herders al vol trouwe de wacht houden. They love it!! Ze genieten intens van de aandacht die je als moeder aan dat kleine hoekje van de woonkamer besteedt.

Mijn kinderen zijn al volwassen maar ik houd nog steeds een seizoentafel bij. Het herinnert mij eraan dat de seizoenen er niet voor niets zijn. Ook in de ziel van mensen speelt zich het wisselende proces af van Lente, Zomer, Herfst, Winter. Iedereen kent wel dat gevoel wanneer de Herfst en Winter zijn intrede doet. We keren dan meer naar binnen in onszelf . Dit is een natuurlijk proces. Het is een tijd van zelfreflectie. We moeten dan weer met ons ‘ zelf ‘  aan de slag. Voor veel mensen geen prettig gevoel. Te confronterend vaak.

Met behulp van de seizoentafel ben ik deze perioden in het jaar heel anders gaan beleven. Ondanks de donkere dagen en de kou buiten kon het bij mij van binnen  toch warm, knus en gezellig blijven aanvoelen. Dat had ook weer een positieve uitwerking op de kinderen. ‘s Morgens in alle vroegte, gaf het speciale lampje voor op de seizoentafel haar warme licht af met daarnaast wat kaarsjes. De woonkamer bleef nog even in stilte gehuld voordat de hectiek van het dagelijkse leven bij hun binnen kon dringen. Geen televisie of computer aan maar de tafel gezellig gedekt. Na het eten nog even met een verhaaltje, wat aansloot bij het seizoen van dat moment, lekker dicht tegen mama aan gekropen op de bank. 

Het gaat tenslotte niet om de grote dingen in het leven. Het zijn juist de kleine dingen die het doen. Een kinderhand of moet ik zeggen een kinderhart is gauw gevuld.

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer informatie over een seizoentafel dan kun je dat hier vinden seizoentafel.startpagina.nl

DSCN0405 DSCN0409

Leave a Reply

