Antroposofie

De Antroposofie heeft absoluut bijgedragen aan mijn ‘Creatief Moederschap’.

Rudolf Steiner
Mijn kinderen hebben allebei op de Vrije School gezeten, deze school werkt volgens het gedachtegoed van Rudolf Steiner.

In dit onderwijs kiest men voor het aanspreken van Hoofd, Hart en Handen, hier gaat het dus niet alleen om het weten, maar ook om het doen, voelen en beleven.

Op de Vrije School wordt niet alleen het intellectuele brein aangesproken maar ook het creatieve brein (zowel bij de kinderen als bij de ouders)😉

Om een veilig, warm nest voor mijn kinderen te kunnen scheppen is de Antroposofie voor mij van onschatbare waarde geweest.

rafac3abl_sixtijnse-madonna_1512-1513
De kunstzinnige vakken, de jaarfeesten, het leven volgens de seizoenen, de seizoenstafel, respect voor de natuur, natuurvoeding, werken met uitsluitend natuurlijke materialen

Sterrenkind

en het enorme respect voor de ziel van het kind hebben daar allemaal aan bijgedragen.

Ik ben daar wel in moeten groeien.
Geïnspireerd door de toenmalige peuterjuf van mijn zoon is dat aardig gelukt. Zij ‘zag’ mij en mijn zoon, ze zag waar wij mee worstelden
Ze heeft mij goede tips gegeven en handreikingen gedaan. Hoe ik hem bijvoorbeeld op een liefdevolle manier kon begrenzen zodat hij niet steeds buiten zichzelf zou raken van drift.
Ze wist precies welke verhalen ik hem moest voorlezen, zoals Michiel van de Hazelhoeve, zodat hij ook eens om zijn eigen streken kon lachen🙂

Michiel van de hazelhoeve
Zo gaf ze mij bijvoorbeeld ook de tip om hem vaak ‘uit te laten’ ze zei dan: ‘ hup moeders, vanmiddag naar buiten met hem het bos in zodat hij zijn energie kwijt kan’!

De Antroposofie heeft me laten ‘Thuis komen’.
Door me onder te dompelen in de wereld van het kind mocht ikzelf ook weer even ‘kind’ zijn en willen we dat van tijd tot tijd niet allemaal?

Leave a Reply

