De reis naar het innerlijk

Zoals ik al eens eerder op mijn blog heb geschreven werd ik door omstandigheden gedwongen een nieuw pad te bewandelen wat betreft ‘Het Moederschap’.

Ik moest opnieuw een keuze maken en deze keer koos ik voor bewust moederschap, dat moment was het punt waarop mijn lessen in onvoorwaardelijke liefde zijn begonnen. Tevens was dit ook het moment waarop mijn creativiteit begon te stromen.

Vanaf dat moment stond mij niets meer in de weg en ben ik samen met mijn kinderen een nieuwe (innerlijke)reis gestart.

In de opvoeding ben ik alleen nog maar mijn (ge)weten gaan volgen, daarvoor hoefde ik  alleen maar mijn innerlijke stem te volgen.
Toen ik stopte met werken was mijn eerste gedachte: ‘ Vanaf nu ga ik mijn zoon dat geven waarvan ik voel dat hij dat nodig heeft’.
Dat was nog niet eens zo eenvoudig daar ik zelf nog zoveel moest leren.

Zoals:
Hoe moet ik gezond leven, hoe creëer ik rust en gezelligheid, niet voor eventjes maar voor altijd, hoe breng ik structuur aan?

In vroeger tijden hielden de moeders zich aan de drie R’s. Reinheid, Rust en Regelmaat.
Voor mij moest daar eerst nog een R bijkomen, de R van Respect.
Respect voor de behoeften van mijn ‘moeilijk opvoedbare’ kind en zeker niet op de laatste plaats respect voor mezelf.

Bij mij kwam het besef dat het in ons leven ontbrak aan die broodnodige rust en regelmaat. Iets waar mijn zoon (en ik) van nature heel veel behoefte aan hadden.

Vanaf dat keerpunt in mijn leven luisterde ik veel beter naar dat wijze innerlijke stemmetje in mij dat zei, wat ik moest doen en hoe ik het moest doen.
Natuurlijk had ik het altijd al geweten!! Maar er niet naar geleefd!!
Het is jammer dat bij mij dat besef pas kwam nadat mijn kind en ik totaal zijn vastgelopen, blijkbaar moest ik eerst nog door schade en schande wijs worden.

In mijn relatie met mijn kind ben ik bewust geen hulp gaan zoeken omdat ik wist dat het enige alternatief, in die tijd, Ritalin was en daar wilde ik never nooit niet aan beginnen. Over mijn lijk!! 

Nadat ik ben gestopt met werken werd ik in eerste instantie boos, boos omdat ikzelf geen goed voorbeeld had gehad, hoe moest ik in vredesnaam een goede moeder zijn?
Kon ik dat ergens leren????
Eerst moest ik die wonden dus gaan helen en de littekens met heel veel liefde (voor mezelf) gaan verzorgen.
Alles maar ook werkelijk alles wat ik mijn kinderen moest gaan geven moest ik me eerst nog zelf gaan eigen maken.

Op nummer 1 stond:

Gezonde voeding, dat ben ik als eerste aan gaan pakken en ben daar, al zeg ik het zelf, heel creatief in geworden.
Ik ben zelfs een opleiding gaan volgen toen ik 49 jaar was en geloof me, dan moet je wel creatief worden, ik als complete digibeet moest ineens gaan werken met de computer.
Vanaf dat moment verslond ik alles wat ook maar met gezonde voeding te maken had.

Op nummer 2 stond:

Gezond leven in zijn totaliteit zoals voldoende beweging, op tijd naar bed en voldoende ontspanning.

Ook dat vergde heel wat creativiteit van mijn kant want hoe zorg je voor voldoende slaap en ontspanning als je een ‘ moeilijk opvoedbaar’ kind hebt?
En hoe zorg je voor voldoende beweging als je daar een hekel aan hebt? Dat was en is nog steeds mijn grootste uitdaging.

Op nummer 3 stond:

Huiselijkheid, gezelligheid en sfeer scheppen maar vooral tijd hebben om ervan te genieten.
Met mijn twee linkerhanden en dankzij de Vrije School met zijn jaarfeesten is ook dit onderdeel toch redelijk goed gelukt.

Op nummer 4 stonden:

De financiën, want als je in één keer moet gaan rondkomen van maar 1 loon(tje) vergt dat heel wat zelfonderzoek en handigheid, zelfs daarin ben ik heel creatief geworden.

Tegenwoordig ben ik mijn gewicht echt in goud waard.

Ik bak alles zelf, ik maak alles zelf.
Uit eten gaan doen we niet meer  want dat heeft, in mijn ogen althans, zijn glans verloren.
Als ik zie wat ik daar aan ongezonde troep naar binnen krijg aan E-nummers uit pakjes en zakjes, transvetten en een overdaad aan suiker, en wat me dat steeds kost….nee, dank je, dan koop ik liever gezonde voeding voor dat geld.

Nog een grote kostenpost was kleding maar doordat ik niet meer werkte had ik bijna geen kleren en schoenen meer nodig.
Een leuk huispak en een paar leuke sloffen waren voldoende.🙂
Omdat ik nu mijn echte passies heb gevonden verbruik ik bijna geen geld meer aan: bioscoop, terrasjes, shoppen, weekendjes weg, vakanties en dergelijke, daar heb ik eenvoudig geen behoefte meer aan.
Liever heb ik iedere dag een beetje vakantie dan 1 keer per jaar twee weken.

Het begrip ‘geld’ werd steeds onbelangrijker voor mij, op een gegeven moment werd het gewoon griezelig om te ervaren hoe weinig ik nog maar nodig had.
Soms werd ik bang van mezelf, zo tevreden als ik was met ‘niets’. Dat kon toch niet normaal zijn? Ik moest toch juist ‘streven’ naar ‘iets’ dat nog ver in de toekomst lag?

De (creatieve) reis naar mijn innerlijk was begonnen.
Het werd een tocht vol beloningen in plaats van frustraties, het voelde heel anders aan dan mijn leven daarvoor.
In mijn vorige leven had ik: meer geld,uitstapjes, vakanties en koopziekte! Nu ik daarop terug kijk zie ik dat dat eigenlijk maar een heel saai leven was.

Gelukkig heb ik de moed gehad om me volledig over te geven aan dat innerlijk proces binnen in mij en ben ik op tijd gaan luisteren naar mijn innerlijke stem.
Ik heb er een beter gevoel aan overgehouden over mezelf. Veel beter dan ik ooit over mezelf zou hebben gehad als ik was blijven werken.
In mijn hart wilde ik het altijd al anders maar ik had nooit voldoende energie of motivatie om het tij te keren.
Gelukkig werd mijn zoon mijn motivatie.

Ik weet nu dat het leven dat ik leid het leven is waarvan ik altijd heb gedroomd.
Een eenvoudig leven, door mijzelf geleefd vanuit inspiratie.
Voorheen droomde ik mijn leven en was ik altijd maar met de toekomst bezig, ik was overal en nergens behalve waar ik moest zijn: in het NU🙂

Leave a Reply

