Emotionele Degeneratie

emotionele degeneratie

Het wordt steeds duidelijker dat voeding in verband staat met onze emoties. Of beter gezegd het gebrek eraan.Als de hersenen niet de juiste bouwstoffen ontvangen gaan ze degenereren. Dan krijg je achteruitgang in plaats van vooruitgang. Junkfoods geven Junkmoods. Dat uit zich o.a in het niet kunnen uiten van gevoelens, depressiviteit, overal tegenop zien, agressie, achterdocht en angsten.

Ongezonde voeding veroorzaakt een gebrek aan levenslust. Men kan het echte leven, in al zijn facetten, niet meer ondergaan en doorstaan! Maar alleen nog kortstondige kicks najagen. Dat is vluchten om het echte leven niet te hoeven voelen. Het contact met het hart gaat dan verloren.

Men weet niet meer wat gezond en ongezond is. Dit leidt tot buitensporig gebruik van genotmiddelen en buitensporig gedrag om toch nog maar iets te kunnen voelen. Dat gaat ten koste van jezelf en van anderen.Men projecteert de oorzaken van het overkomen van, bijvoorbeeld ziekten en problemen met de kinderen, buiten zichzelf.

Als ik zo eens om me heen kijk is het wat mij betreft vijf voor 12. De hoogste tijd dat we onze hersenen weer gaan voeden.

Gezonde voeding geeft emotionele stabiliteit. Dat is gemakkelijk te realiseren. 

Overzicht dagelijkse voeding voor een evenwichtige gemoedstoestand:

Vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten

  • Veel groenten waarvan een gedeelte in de vorm van salades (denk ook aan kiemen).

  • Fruit.

  • Honing als zoetstof.

Goede vetten, mineralen, spoorelementen 

  • Kokosvet (om in te bakken) roomboter of reuzel.

  • Olijfolie

  • kokosmelk

  • Avocado

  • Bouillons gemaakt van schenkel, soepkip en alle andere botten van gezonde dieren.

  • Optioneel 1 handje noten of pindakaas, tahin, amandelpasta en andere notenpasta’s.

  • Optioneel Lijnzaad (in de smoothie of over de salade).

Zuivel/eiwitten 

  • Biologische onverhitte/rauwe melk, volle yoghurt, kefir, (slag)room, crème fraîche, kwark of biogarde drink.

  • Eieren zoveel als je wilt.

  • Zachte kaassoorten (Mon chou, cottage cheese, roomkaas, feta en andere).

  • Boerenkaas

  • Vis. Gevogelte.Vlees. Dit hoeft niet iedere dag.

  • Voor de liefhebbers, orgaanvlees, zoals gebakken lever. Bevat heel veel natuurlijke vitamine A en D

Zetmeel als aanvulling gebruiken niet als hoofdvoedsel

  • 150 Gram aardappelen of

  • Granen:havermout, rogge, spelt ( beschouw brood als delicatesse)

  • Rijst, quinoa, mihoen, aardappel of pasta. Als je hiervan een flink bord eet, krijgt je daarmee al snel 5 porties zetmeel binnen. Als je daarnaast ook nog veel brood eet krijg je eigenlijk teveel zetmeel binnen (suikers) en vaak te weinig groenten, fruit en vetten.

Bereidt het voedsel met liefde. Het eten klaar maken is vaak een routineklus, het gebeurt vaak snel tussen de drukke werkzaamheden door. Toch is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te besteden. Ook al is het een snel recept van een half uur. De innerlijke  houding waarmee je het eten klaar maakt heeft invloed op de smaak .Dit blijkt zelfs uit kleine wetenschappelijke onderzoekjes. Als de maaltijden worden bereid met een positief gemoed smaken ze beter. Liefde is energie die invloed heeft op de materie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s