Als biologisch toch te duur (b)lijkt

Hier wil ik een begin maken met verantwoorde producten als alternatief voor biologische producten. Vrij van bestrijdingsmiddelen of waarvoor zeer weinig bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.Voor mensen met een kleine beurs die toch gezonder willen gaan leven.

Aardappelen. Kies vaker voor zoete aardappelen (bataten). Ze beïnvloeden de suikerspiegel niet zo heftig als gewone aardappelen dat doen. Lekker als eenpansgerecht met veel groenten en een vette saus.

Ananas

Asperges

Avocado’s. 

Artisjokken.

Bananen. Van het merk Fyffes.

Blauwe bessen en bramen. In het vriesvak. ( Albert Heijn). Lekker door de joghurt (smoothie).

Bloemkool.

Boerenkaas. Dit is kaas van rauwe melk. Minimaal bewerkt (liefst van de markt).

Brood. Er is volgens mij geen goed alternatief voor brood. Koop een broodbakmachine en een aantal heerlijke ( biologische) meelsoorten bij de Boerenbond ( Welkoop) bij jou in de buurt. Of eet zuurdesembrood en Allisonbrood (beter nog: stop helemaal met het eten van brood).

Broccoli

Champignons

Chocoladepasta. Neem de extra pure variant. Chocoladepasta bevat veel suiker.

Eieren. Het merk ei maakt nogal wat uit. De meeste eieren zijn tegenwoordig van kippen, die genetisch gemanipuleerd voer krijgen.
Dat kan ernstige consequenties hebben voor de gezondheid en het milieu . Dit geldt natuurlijk ook voor producten van koeien, en varkens die dit genetisch gemanipuleerde voer als bijvoeding krijgen. Merken, die geen GM voer gebruiken zijn: Biologische merken en Zonnebloem.

Kwetters is gestopt met deze garantie voor haar ‘4-granen scharrelei’. Al is het voer van Kwetters volgens ‘RCPSA’ normen, wat inhoudt dat GM onwaarschijnlijk is. Omega-3-eieren van Van Beek die bij AH, Plus, en Jumbo te koop zijn zijn ook een goed alternatief. Omega 3 eieren zijn met name interessant voor mensen die weinig vette vis of lijnzaad eten. Of koop je eieren weer rechtstreeks bij de boer. Hier koop ik mijn eieren van grasgevoerde kippen.

Frambozen. In het vriesvak. Lekker door de joghurt ( smoothie).

Garnalen. In een zak bij Ikea. Deze zijn in zee gevangen.

Garnalenpasta. Gefermenteerd.

GanzevetOm in te bakken. Verkrijgbaar bij Kaufland.

Gewone Roomboter. Deze is nog altijd gezonder voor je dan margarine.

Groenten.  Koop direct bij de boer en koop alleen Hollandse groenten. Seizoensgroenten zijn vaak heel goedkoop. Biologische wortels, uien en knoflook zijn niet duur en kunnen in heel veel gerechten gebruikt worden. Uien zijn opruimers van je lichaam. En koop ( wel biologische) kiemzaden voor een paar cent en teel je eigen groenten bomvol voedingsstoffen gewoon thuis op de vensterbank. Daarmee geef je je gezondheid een superboost.

Of koop groenten bij de Turkse winkel en zet die even in een badje te weken met 3% waterstofperoxide (H2O2), spoel ze daarna onder de kraan af.

Hagelslag. Als de kinderen nog gehecht blijven aan hun hagelslag ( en jij ook) koop dan de pure versie van Fair Trade. Of kijk naar het hoogste bestanddeel cacao. Het beste alternatief is natuurlijk geen hagelslag meer;-)

Honing. Van lokale imkers.

Hüttenkäse. Oftewel Cottage cheese.

Ijs. Roomijs gemaakt van  volle melk, room, eidooiers en echte vanille. Bij Albert Heijn krijg je biologisch roomijs en die is niet duur (vind ik). Smelt zelf wat pure chocolade en doe dat eroverheen en voila je hebt in een handomdraai een Dame Blanche zonder akelige toevoegingen zoals antivriesgrondstoffen. ( ja, erg hè) Je kan er ook nog een hand gehakte nootjes overheen strooien als finishing touch. Er zijn nog zoveel meer alternatieven te bedenken.

Kaas. Alle Nederlandse ( harde) kazen, behalve de biologische en de ‘Leerdammer’, bevatten schadelijk conserveermiddel en ‘verkeerde’ kleurstof , maar veel minder dan bij vleeswaren het geval is !  Jonge kaas bevat meer van dit schadelijke conserveermiddel. Gatenkaas is meestal zonder dit conserveermiddel. Buitenlanse kazen bevatten deze stoffen meestal niet. Deense en Engelse kaas vaak wel. Franse, Zwitserse en Italiaanse bijna nooit. 
Zachte verse kazen en kwark of feta zijn veel beter dan harde kazen.

Kiwi

Knoflook

Kokos gedroogd en geraspt. Verkrijgbaar in Toko’s.

Kokos geperst (Santen).

Kokosmelk van Roi Thai. Dat is 99.7%  kokosextract, water, guarpitmeel en xanthaangom. Er zit wel E435 in, maar gezien de hoeveelheid  (0.3% op een hele liter) maak ik me daar niet zo druk om. Er staat tenminste op hoeveel kokos er gebruikt wordt. Deze is in Nederland vaak te koop bij Xenos.

Kokosnoten. Jonge kokosnoten uit Thailand. Verkrijgbaar in Toko’s.

Kool

Koriander. Afkomstig uit Thailand.

Melk. Het beste is rauwe melk direct van biologische koeien. Lees er meer over op mijn blog. Als daar niet aan te komen is dan de gepasteuriseerde (nooit gehomogeniseerde Ultra hoog verhitte) melk drinken.

Noten. Ongebrand en vers. Vooral walnoten.

Olijfolie. Extra vierge.

Ossewit. Om in te frituren. Kan tegen hoge temperaturen dus minder oxidatie en minder kankerverwekkende stoffen. Is altijd beter dan in zonnebloemolie of andere plantaardige (onverzadige vetzuren) olie. Nooit doen!

Philadelphia. Roomkaas.

Pompoenen.

Pure chocolade (minimaal 72% cacao).

Reuzel. Reuzel van  varkens die buiten konden lopen. Om in te bakken. Dit is vele malen gezonder dan bakken in ” plastic bak en braadvet ” en dergelijke commerciële ongezonde middelen.

Rauwe cacao. Om zelf chocolademelk van te maken.

Rijst. Basmatirijst. Zilvervlies rijst. Wilde rijst.

Room. Koop gepasteuriseerde room; gefermenteerde of zure room zonder toevoegingen, crème fraîche.Vermijd Ultra Hoog verhitte room; zure room met toevoegingen; slagroom uit spuitbussen; imitatie opgeklopte room gemaakt met plantaardige oliën.

Rode kool

Sandwichspread van Heinz.

Satésaus. Uit de supermarkt zit bomvol smaakversterkers en slechte vetten. Alternatief is zelf maken.

Snacks. Koekjes, chips, popcorn, snoep, kroketten, pizza en alle andere kant en klare snacks uit de supermarkt bevatten heel veel transvetten, smaakversterkers en nog zoveel meer enge dingen.

Het valt best mee om deze foute snacks te veranderen in gezonde snacks. Wat is er mis met een ouderwets toastje met ei, zalm of tonijn als snack, of wat licht-gezouten noten.

Een zelfgemaakt appelflapje van roomboter bladerdeeg is ook een lekker alternatief. Af en toe een biologisch knakworstje bij de buis of wat zachte kaasjes.

Een sneetje pizza is ook zo gemaakt. Al eens rijstepap met kaneel gegeten? Schijven komkommer met daarop kruidenroomkaas. Prikkertjes met kaas, augurk, ananas, goede kwaliteit worst, zilveruitjes e.d vinden kinderen ook heel lekker en nog gezelliger ook.

Soep. Niets kan vers gemaakte soep vervangen en zo moeilijk is het niet. Oké het kost wat tijd. Alleen biologische kant en klaar soepen zijn eventueel een verantwoord alternatief en daar zitten nog vaak toevoegingen in die er niet in thuis horen. Kant en klaar soepen uit de supermarkt zitten bomvol smaakversterkers. ( heeft invloed op onze hersenen, geeft een verstoorde hersenfunctie).

Sojasaus. Gefermenteerd.

Uien

Vlees. Vaak kopen mensen scharrelvlees als alternatief voor biologisch vlees, maar het grootste deel wordt toch geproduceerd in de bio-industrie.
De EU heeft duidelijk een beleid, om de diervriendelijkheid te verbeteren. Dat staat in schril contrast met de rest van de wereld.
In Amerika, Oost-Europa en Oost-Azië staan enorme vleesproductie-eenheden die onze boeren wegconcurreren. De WTO bevordert dit alleen maar, dierenwelzijn is buiten Europa een onbekend economisch begrip…Vlees van buiten de EU bevat eerder toegevoegde hormonen.Uitzondering hierop is Zuid-Afrikaans vlees (en ook wel het ‘ouderwetse’ Argentijnse pampasvlees), dat feitelijk ècht scharrelvlees is !

Albert Heijn, die een groot deel van haar rundvlees uit Zuid Afrika haalt, maakt hier geen reclame voor – bang als ze zijn voor een associatie met AIDS… maar beter ‘scharrelen’ kunnen de dieren niet. Een ander alternatief is: maar drie keer per week vlees eten van biologische kwaliteit in plaats van iedere dag vlees eten. Wil je meer weten over vlees? http://www.warenwelenwee.nl/vlees_ziekten.html.

Iers rundvlees van het merk Greenfields blijkt ook een goed alternatief te zijn. Koop vlees van dieren die buiten op het gras hebben gelopen en natuurlijk wildernisvlees.

Vis. Met MSC keurmerk. Het liefst verse oceaanvis. 

Wilde Zalm, verkrijgbaar bij Albert Heijn in het vriesvak.

Wilde gerookte zalm in koelvak Duitse Aldi. Zoute haring. Makreel. Koolvis. Sardientjes. Forel.

Tonijn in blik in water, zonder toevoegingen. ( Deep Blue, gevangen met de hengel ). Wilde zalm in blik. Mosselen. Krab. Wilde garnalen. Ansjovis in olijfolie. Vermijd gekweekte vis. Koop verse vis op de markt. De vis op de markt is goedkoper. De viswinkel moet namelijk veel huur betalen en die wordt weer doorberekend.

Vissaus. Gefermenteerd.

Vruchtensappen. FLEVOLAND is een merk, dat nog vruchtensappen van eigen bodem in glas aanbiedt, bij de betere supermarkt te krijgen.

Albert Heijn heeft in haar verse sappen assortiment halve en hele literflessen vruchtensappen. Met name de mixen met bramen en frambozen (en sinaasappel-kiwi) zijn supergezond !

Ook kent het AH huismerk houdbare peren- en appelsap in een glazen fles. Sappen van het merk Zonnatura.

Witte kool.

Yoghurt. Naturel yoghurts.Kies wel voor de volle variant.  Biogarde.

Zeer goed zijn de yoghurts met speciale darmflora-bacteriën. Deze bacteriën kunnen, als een soort penicilline in de darmen, schadelijke bacteriën opruimen – maar dan zonder schadelijke bijwerkingen . Yoghurt is probiotisch in plaats van antibiotisch. De Griekse yoghurt van de Lidl is ook heel goed, wordt gemaakt in Duitsland (Privatmolkerei Bechtel).

Zout. Het allerbeste zout dat je kan krijgen is Keltisch zeezout.

Grof zeezout uit de Guerande zou een goed alternatief kunnen zijn. Of grof zeezout van Le Saunier.

Koop altijd ongeraffineerd zout. Het zit bomvol magnesium, waar overigens de meeste mensen een tekort aan hebben, en nog vele andere belangrijke mineralen. In geraffineerd zout zijn alle goede bestanddelen eruit gehaald, dit is heel slecht voor de bloeddruk.

Wordt vervolgd.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s