Achter gesloten deuren

 DSCN1070 

Vandaag een zwaar thema aan de keukentafel maar het houd me bezig. Schuif mee aan, ik pak ons een kop thee en dan zal ik je vertellen wat me zo bezig houdt. 

Gisteravond zag ik een aflevering van “Achter gesloten deuren “. Het ging deze keer over een moeder die haar kinderen mishandelde. Ik weet dat er al snel wordt geoordeeld over deze moeders. Zelf heb ik dat niet, nee ik kan me zó goed voorstellen dat een moeder uit wanhoop en frustratie iets doet waar ze naderhand spijt van heeft.

Ik keur het absoluut niet goed, dat wil ik er helemaal niet mee zeggen. Maar mijn hart kan wel meevoelen met deze moeders. Deze aflevering van “Achter gesloten deuren ”  maakte voor mij heel duidelijk dat deze moeder er helemaal doorheen zat en hulp nodig had. Ik heb vaak over dit thema nagedacht. ” Hoe komt het dat een moeder haar kinderen gaat mishandelen” ? Soms denk ik weleens dat er beter een Moederbescherming kan komen in plaats van een kinderbescherming. Zodat men de moeder kan beschermen tegen zichzelf zodat ze haar kinderen bij voorbaat niet gaat mishandelen. Ik denk dat dat meer effect heeft. Je werkt dan aan de oorzaak van kindermishandeling. Daarmee wordt preventief gewerkt om kindermishandeling te voorkomen. Maar wie ben ik hè?

Ik zie het al helemaal voor me. Een plek waar (getraumatiseerde) moeders de ruimte krijgen om hun trauma’s of  onverwerkte frustraties, opgeslagen woede, verborgen agressie e.d te verwerken. Misschien nog voordat ze kinderen krijgen. Dat zou nog beter zijn. Een plek waar deze moeders wel de veiligheid, geborgenheid en aandacht vinden die ze waarschijnlijk hun hele leven lang al hebben moeten missen. Een plek waar ze ook de taboe kant van het moederschap mogen uiten.

Je kunt de mishandelde kinderen wel gaan beschermen tegen deze moeders maar het zou toch mooi zijn als de moeder van tevoren al inzicht zou krijgen in, en hulp zou krijgen bij, het ontwarren van dit destructieve patroon in zichzelf? Nu worden de kinderen tegen haar in bescherming genomen (God dank daarvoor) maar blijft de moeder met lege handen achter…. Misschien verdient ze niet beter maar wie zijn wij om hierover te oordelen?

De moeder stapt, waarschijnlijk nog met verse wonden in haar ziel, in het moederschap, niet wetende dat een kind een zwaar beroep zal doen op haar gewonde ziel, op haar geduld en op haar draagkracht. Als die draagkracht bij voorbaat al niet zo groot is waar moet ze dan in Godsnaam de kracht vandaan halen om haar kinderen te begeleiden?  Ze moet al haar zeilen al bijzetten om zichzelf door het leven te slepen. Dat beetje kracht wat zij nog voelt heeft ze hard nodig voor zichzelf. Dit kon ze, voordat ze aan kinderen begon, nog niet weten.

Het is trouwens niet altijd zo dat moeders lichamelijk gaan mishandelen. Ik zie genoeg situaties om mij heen tussen moeders en kinderen waarvan ik denk: ” Dat is ook mishandeling “. Maar ook dat heeft denk ik een reden. De moeders zijn te ver van hun natuur afgedwaald of zo, ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken. Niet voor een kind zorgen is onnatuurlijk. Er klopt iets niet. Komt waarschijnlijk mede door de onnatuurlijke voeding, deze voeding geeft slechte hersenen en een slechte hormoonwerking ( hormoonverstoring). Vrouwen worden mannelijker en mannen worden vrouwelijker.

Enfin, mijn beeld van zo’n preventie-centrum voor ( aanstaande ) moeders wordt steeds duidelijker. Er zou intensieve begeleiding ingezet moeten worden om de moeder weer in haar kracht te zetten. Om haar zover te krijgen dat ze opgewassen is tegen haar taak als liefdevolle moeder. Want dat is toch de taak van een moeder of zie ik dat verkeerd? Nou ja, het is een heel idealistisch beeld maar dromen mag ik ! Toch?

Het zou fijn zijn als deze moeders hun vuile was niet binnen hoefden te houden achter hun gesloten deuren. Het zou fijn als er een plek zou zijn, waar dit taboe doorbroken zou kunnen worden, en dat we niet hoeven zeggen:

Leave a Reply

