Broccoli kiemen Gezond Gemak

In mijn Gezond Gezin Werkplaats maak ik regelmatig broccolikiemen en andere kiemsoorten.

Gezondheid vind ik heel belangrijk maar om nou de hele dag sla te staan wassen om aan mijn dagelijkse portie rauwkost te komen? Dat vind ik minder.

Kiemen heb je in een paar dagen gemaakt. Je hoeft ze alleen iedere dag even te ‘spoelen ‘. Dat houdt in: Water in de pot laten lopen, de pot omkeren boven de spoelbak, en het water er weer uit laten lopen. Enfin, de gebruiksaanwijzing staat duidelijk op de verpakking .

Deze kiempot heb ik in Duitsland gekocht bij een Dm-drogisterij maar kiempotten zijn ook verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels. Je kunt ze ook bestellen via internet.

Na een paar dagen, dat is voor iedere kiemsoort verschillend, heb je heerlijke superverse groenten. Er zit zelfs nog veel meer levenskracht in dan in groenten.

Ik gebruik de kiemen door een salade, tussen een tosti, in roerbak-gerechten (wel pas op het laatst erdoor doen) en op het lunchbrood. Natuurlijk eten we ook nog gewone rauwkost maar voor werkende moeders die geen tijd hebben om iedere dag voor het hele gezin rauwkost te bereiden is het een zeer gezond en makkelijk alternatief. Kiemen helpen enorm om je fit te voelen. Ze zitten boordevol vitaminen en mineralen.

DSCN0386DSCN0389

2 thoughts on “Broccoli kiemen Gezond Gemak

  1. Ook ik heb altijd kiemen op de aanrecht staan, altijd de biologische zaadjes ( toevallig hetzelfde merk zaadjes als jou, alleen heb ik de mix🙂 Ik doe het in een glazen schaaltje zonder deksel maar met een roostertje waar je de zaadjes oplegt, na enkele dagen begint het al te groeien, het lijkt dan net een plantje. Klaar om geknipt te worden en vlak bij de hand.

    Ontkiemd zaad bevat veel minder koolhydraten en is beter verteerbaar, omdat de vetten en het zetmeel wordt omgezet in vitaminen, mineralen en eiwitten.
    Je kan zoveel zaadjes laten ontkiemen, zie hier een lijstje:

    Adzukibonen – vitamine B1, B2, ijzer en kalium
    Luzerne – vitamine D, E, K en C, ijzer, fosfor
    Gerst – vitamine B1, B2, C
    Bruine bonen- vitamine B1, C, ijzer, niacine (B3)
    Kekers – vitamine C, B1, ijzer

    Fenegriek – vitamine A, C, ijzer
    Linzen – vitamine B1, B2, C, ijzer
    Lima bonen – vitamine B1, B2, C, ijzer, niacine
    Gierst – vitamine B1, B2, C

    Mungbonen – vitamine A, C, E, choline (B4)
    Haver – vitamine B1, B2, C, ijzer
    Radijs – vitamine A, B1, C, ijzer, fosfor
    Rijst – vitamine B1, B2, C, ijzer
    Sojabonen – vitamine B, E

    Zaadjes zijn voor mij al een wonder op zichzelf….
    de overgang van slapend zaad naar actieve zaad wordt meestal alleen maar veroorzaakt door wat water en warmte
    Van niets tot nieuw leven……de levenskracht, de kern van de plant staat tot onze beschikking.

    Groetjes Petra

  2. Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de verschillende soorten kiemen. Zelf gebruik ik meestal de gemengde kiemen en de broccoli kiemen. Soms Alfalfa (Luzerne). Ook wel de ” Vader van al het voedsel ” genoemd. Alfalfa is ontzettend rijk aan calcium. Een klein plukje van dit voedsel is al genoeg. Je hebt er echt geen grote hoeveelheden van nodig om het effect ervan te ervaren. Ik vind het ook een wonder dat zo iets kleins als een zaadje zo’n enorme levenskracht kan bevatten.

Leave a Reply

